2024-09-16, 05:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
"Vi gör samma jobb".

Möjligtvis stämmer det, men männen gör sitt jobb många gånger bättre än kvinnorna gör det. Eftersom till och med femtonåringar kan med lätthet slå världens bästa kvinnor i fotboll så förstår jag varför männen på toppnivå tjänar betydligt mer. Om hon vill ha samma lön som Mbappe så måste hon spela bättre fotboll än Mpabbe, svårare än så är det inte. Lycka till!

Vilka seriösa belägg har du för att killar på 15 år med lätthet skulle slå världens bästa kvinnliga fotbollslag…?
Citera
2024-09-16, 06:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Sant, men vem ska få cashen?
Naturligtvis ska spelaren ha betalt men man kan sänka priserna för konsumenten (även på sponsorernas produkter).
Senast redigerad av Reverend.Camden 2024-09-16 kl. 06:38.
Citera
2024-09-16, 08:06
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vilka seriösa belägg har du för att killar på 15 år med lätthet skulle slå världens bästa kvinnliga fotbollslag…?

Lite gammal text men det var det första som kom upp när jag googlade. Finns mer att finna om du vill.

"Det verkar vara lite av en fluga i svensk fotboll, Pia Sundhages damlandslag klev gång efter gång in på plan mot pojklag och klev ut till en skitstorm av hånfulla kommentarer. 0–3 mot ett Stockholms distriktslag P15, 0–8 mot Botafogos P16 och 0–3 mot AIK P16–lag - som hade en man mindre på plan.

Självförtroendet måste rimligen ha fått sig en törn. Men i övrigt tror faktiskt att damlandslaget blev bättre av de här matcherna. Jag förstår att det är utvecklande att möta bättre lag. Ändå vill jag bestämt hävda att det är kvalificerad idioti att damlag möter pojkar.

Häromveckan lirade IFK Kalmars damer träningsmatch mot Kalmar FF:s P16–lag. IFK-tränaren kunde inte hålla räkningen på målen ifall det slutade 9–0 eller 10–0. Det var ingen stor artikel i Barometern men det krävdes inte mer för att det skulle bli en snackis."
Citera
2024-09-16, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Lite gammal text men det var det första som kom upp när jag googlade. Finns mer att finna om du vill.

"Det verkar vara lite av en fluga i svensk fotboll, Pia Sundhages damlandslag klev gång efter gång in på plan mot pojklag och klev ut till en skitstorm av hånfulla kommentarer. 0–3 mot ett Stockholms distriktslag P15, 0–8 mot Botafogos P16 och 0–3 mot AIK P16–lag - som hade en man mindre på plan.

Självförtroendet måste rimligen ha fått sig en törn. Men i övrigt tror faktiskt att damlandslaget blev bättre av de här matcherna. Jag förstår att det är utvecklande att möta bättre lag. Ändå vill jag bestämt hävda att det är kvalificerad idioti att damlag möter pojkar.

Häromveckan lirade IFK Kalmars damer träningsmatch mot Kalmar FF:s P16–lag. IFK-tränaren kunde inte hålla räkningen på målen ifall det slutade 9–0 eller 10–0. Det var ingen stor artikel i Barometern men det krävdes inte mer för att det skulle bli en snackis."

Hm… det var nog en nyhet för mig att de skulle vara världens bästa fotbollslag…. har dessa lag eller spelare i dessa, vunnit VM i damfotboll nån gång….?
Citera
2024-09-16, 08:18
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Hm… det var nog en nyhet för mig att de skulle vara världens bästa fotbollslag…. har dessa lag eller spelare i dessa, vunnit VM i damfotboll nån gång….?

"Efter att USA vunnit VM i damfotboll uppmärksammas att det amerikanska damlandslaget tidigare har förlorat stort i en match mot pojkar under 15 år. Händelsen har nu orsakat ett politiskt bråk i landet."

Nöjd? Det är bara du googlar så ska du hitta.
Citera
2024-09-16, 08:23
Medlem
Citat:
"Efter att USA vunnit VM i damfotboll uppmärksammas att det amerikanska damlandslaget tidigare har förlorat stort i en match mot pojkar under 15 år. Händelsen har nu orsakat ett politiskt bråk i landet."

Nöjd? Det är bara du googlar så ska du hitta.

Jag noterar att du gödslar med länkar till källorna…..

Så, vilka seriösa källor grundar du dina påståenden på….?
Citera
2024-09-16, 08:29
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

https://www.si.com/soccer/2023/11/10/carli-lloyd-confirms-uswnt-once-lost-team-15-year-old-boys

Jag förstår inte varför du gör dig så dum. Observera att det var ett U-15 lag de förlorade mot.
Citera
2024-09-16, 08:31
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:

Får jag fråga om du är av åsikten att kvinnliga fotbollsproffs bör ha samma betalning som manliga fotbollsproffs eftersom de gör samma jobb?
Citera
2024-09-16, 08:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Nu är fotbollsspelare överbetalda, det är inte rimligt att de tjänar hundratals miljoner oavsett om de underhåller en publik.

Instämmer i det men det är en annan diskussion.

Citat:
Ursprungligen postat av DoktorNo
Den dagen när en kvinna tar plats i ett herrlag ska hon ha lön som motsvarar vad de andra i det laget har, beroende på hur duktig fotbollsspelare hon är, för inte ens inom samma lag har herrspelarna samma lön.

Så är det. Varför skulle alla dessa fotbollsklubbar betala miljarder i spelarlöner om de fick samma sak uträttat med en skock kvinnor för 500.000 om året?

Citat:
Får jag fråga om du är av åsikten att kvinnliga fotbollsproffs bör ha samma betalning som manliga fotbollsproffs eftersom de gör samma jobb?

Jag är VD. Elon Musk är VD. Varför tjänar Elon Musk så mycket mer pengar än jag. Det är orättvist. Höj min lön.
Citera
2024-09-16, 08:42
Medlem
ceyifam2s avatar
Det här handlar ju om underhållningsbranschen, och att stjärnorna betalas olika är väl inte mycket att säga om. De är ju överbetalda och underbeskattade, hela bunten.

Däremot är det ett problem när flicklag får mycket sämre träningstider än pojklag, exempelvis.
Citera
2024-09-16, 09:38
Medlem
Citat:
https://www.si.com/soccer/2023/11/10/carli-lloyd-confirms-uswnt-once-lost-team-15-year-old-boys

Jag förstår inte varför du gör dig så dum. Observera att det var ett U-15 lag de förlorade mot.

Gör mig dum….? Varför det…? Jag önskade bara att du skulle kunna styrka dessa påståenden med mer seriösa länkar, så de inte bara var just påståenden.

Och fortfarande kan man ju tycka att det ännu inte är styrkt, det ursprungliga påståendet som jag svarade på, det som löd…

Citat:
Eftersom till och med femtonåringar kan med lätthet slå världens bästa kvinnor i fotboll

Ingenstans är det påvisat att de skulle blivit slagna med ”lätthet” av pojkar på 15 år. Ja, det har hänt att damlag i världstoppen förlorat någon gång mot sådana pojklag, i vissa fall med flera måls skillnad. Det är dock inget entydigt bevis på att det skedde med lätthet, eller att pojklag i den åldern alltid kommer att vinna över sådana damlag. Mycket handlar om tillfälligheter och slump när matcher vinns. Så någon enstaka förlust säker egentligen inte mycket alls.

Citat:

Har egentligen inga tankar om detta men kan förstå varför mer uppmärksammade aktiviteter drar in mer pengar än mindre uppmärksammade, och att dessa då som bidrar till detta får ta del av detta, oavsett kön.
Citera
2024-09-16, 09:53
Medlem
Komikern Bill Burr gick igenom frågan angående WBNA i USA. Man kan lösa problematiken genom att kvinnor ökar sitt fotbollstittande med 40%
Som det är nu, tack vare pensionerade män så r damfotbollens tittare ofta en majoritet av män.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in