2024-09-14, 15:36
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Franstan
Strimlorna du fick i skolan var inte kycklinglever.

Nötlever ?

Och blir det bättre att istället använda den sorten ?
Citera
2024-09-14, 16:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nötlever ?

Och blir det bättre att istället använda den sorten ?

Kalv/ungnöt.
Jag tycker det är godare än kycklinglever.

Men kycklinglever ska inte tappa vätska, eller använder du kanske fryst kycklinglever?
Citera
2024-09-14, 16:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Plattan/stekhällen på högsta värme. Smält riktigt (och rikligt med) smör i pannan. Låt det tystna och få färg. Lägg i strimlorna. Bryn dem på både sidor tills det fått färg (typ en minut på båda sidor), stek absolut inte för länge, då blir levern torr och grynig, oätligt. Lever mår bäst av att vara milt rosa inuti (inte farligt alls). Detta gäller även ungnötslever, vilket jag föredrar alla dagar i veckan. Dessa är mina tips. Finns säkert fler.

Strimla kycklinglever?
Det blir ju jättesmå strimlor.
Citera
2024-09-14, 16:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Är lever billigare än filé?

Kycklinglever kostar runt 50kr/kg, så ja det är billigare än filé.
Citera
2024-09-14, 16:57
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Strimla kycklinglever?
Det blir ju jättesmå strimlor.

Ja, det har du rätt i. Att skära dem i mindre bitar vore nog ett bättre ord, från min sida. När jag äter lever (nötlever) skär jag dem i strimlor stora som de man brukar skär till av korv när man gör stroganoff. Brukar bli bäst, om man inte vill helsteka störa skivor vill säga. Beror lite på vilken rätt man vill laga. Jag brukar gräddstuva min nötlever, då blir dessa lite större strimlor perfekt.
Citera
2024-09-14, 17:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Ja, det har du rätt i. Att skära dem i mindre bitar vore nog ett bättre ord, från min sida. När jag äter lever (nötlever) skär jag dem i strimlor stora som de man brukar skär till av korv när man gör stroganoff. Brukar bli bäst, om man inte vill helsteka störa skivor vill säga. Beror lite på vilken rätt man vill laga. Jag brukar gräddstuva min nötlever, då blir dessa lite större strimlor perfekt.

Kalvlever kör jag nästan alltid i relativt tjocka skivor (om jag inte gör en venezia) och äter nästan alltid med anglais- eller grenoblegarnityr. Eller med fikon/lökconfit och tryffelsky.
Älskar lever.
Citera
2024-09-14, 17:38
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Kalvlever kör jag nästan alltid i relativt tjocka skivor (om jag inte gör en venezia) och äter nästan alltid med anglais- eller grenoblegarnityr. Eller med fikon/lökconfit och tryffelsky.
Älskar lever.

Det låter riktigt gott. Är mest bekant med anglais när det kommer till kalvlever, tyvärr är det inte alltid jag hittar det i butikerna omkring där jag bor. Där består utbudet mest av ungnöt- och kycklinglever. Dock är ungnöt det jag oftast köper, den smakar mer än kalvens, vilket jag gillar. Älskar också lever.

Tyvärr råkade jag under stress köpa grislever en gång, tillagade den och fick en (minst sagt) gräslig chock i munhålan - något av det vidrigaste jag smakat. Kastade bort hela rasket. Begriper inte att de ens säljer det? Är det något man skall köpa och tillfredsställa jycken med?
Citera
2024-09-14, 18:53
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Kalv/ungnöt.
Jag tycker det är godare än kycklinglever.

Men kycklinglever ska inte tappa vätska, eller använder du kanske fryst kycklinglever?

Nej, färsk,

Håller med om allt du skriver. Lever är en betydligt större smakupplevelse (Med rätt tillbehör) än tre gånger så dyrt "finkött" av gris eller nöt.
Senast redigerad av Upplyften 2024-09-14 kl. 18:57.
Citera
2024-09-14, 18:55
Medlem
Citat:
Nej, färsk
Var hittar du färsk kycklinglever?
Citera
2024-09-14, 18:58
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Var hittar du färsk kycklinglever?

Willys (Göteborg) Finns i kylen alla dagar i veckan
Citera
2024-09-14, 19:06
Bannlyst
Citat:
Nej, färsk,

Håller med om allt du skriver. Lever är en betydligt större smakupplevelse (Med rätt tillbehör) än tre gånger så dyrt "finkött" av gris eller nöt.

Har du provat att koka kyvklinglevern lite snabbt i saltat vatten och sen steka?
Citera
2024-09-14, 19:09
Medlem
Citat:
Willys (Göteborg) Finns i kylen alla dagar i veckan
Okej, tack. Ska kolla min lokala Willys vid tillfälle.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in