2024-09-13, 23:24
Medlem
g0dspirits avatar
Jag är extremt förvånad hur låg begåvade Lexbase kundtjänst är. Jag blev riktigt chockad över deras svar och trodde knappt att det sant.

Såhär skrev jag till Lexbase:
Hej! Jag vill härmed utöva min rätt till radering enligt artikel 17 i dataskyddsförordningen (GDPR). Jag begär att alla personuppgifter som är kopplade till mig tas bort från er databas och webbplats.

Detta innebär att ingen person ska kunna se information om mig, inklusive rättsliga dokument och andra uppgifter kopplade till mitt namn och personnummer, på er tjänst.

Ni kan hitta information om era skyldigheter på Integritetsskyddsmyndighetens webbplats (www.imy.se). Kammarrättens senaste avgörande fastställer att databaser som publicerar uppgifter för kommersiella syften inte anses ha ett journalistiskt ändamål och därför är skyldiga att följa GDPR.

Jag ser fram emot ert svar på min begäran om radering snarast möjligt. Ni får gärna kontakta mig om ni har några frågor. Mvh Xxx

Lexbase svar dagen efter:
Hej,
Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support

---

Jag svarar till Lexbase på ovanstående
:

Det är dock viktigt att understryka att den senaste tolkningen från Integritetsskyddsmyndigheten (IMY) tydligt klargör att även söktjänster med utgivningsbevis måste beakta och respektera enskildas rättigheter enligt dataskyddsförordningen (GDPR).

Detta inkluderar rätten att få sina personuppgifter raderade om det inte finns en tydlig och laglig grund för att fortsätta behandla dessa uppgifter, särskilt om uppgifterna anses vara irrelevanta, skadliga, eller om publiceringen av dessa kränker min personliga integritet.

Vidare klargör IMY att även om offentlighetsprincipen och yttrandefrihetsgrundlagen ger rättigheter att publicera offentliga handlingar, så är det inte en absolut rättighet. GDPR:s krav på skydd av enskildas integritet kan innebära att vissa publiceringar begränsas, särskilt när det gäller känsliga uppgifter som påverkar individers integritet negativt.Därför uppmanar jag er att på nytt överväga min begäran om att få mina personuppgifter raderade från er databas, med hänvisning till min rätt till skydd av personuppgifter under GDPR och de nya riktlinjer som IMY har utfärdat.

Om ni fortsatt väljer att inte tillmötesgå min begäran, förbehåller jag mig rätten att hänskjuta ärendet till Integritetsskyddsmyndigheten för vidare prövning.

Slutligen vill jag informera er att ert domännamn är flaggat och hamnar i skräpkorgen

Mvh,
Xxxxxx

---

Lexbase svar till ovanstående:

Hej xxxxx,
Menar du på fullaste allvar att du anser att allmänheten och journalister inte ska ha rätt till offentliga handlingar om brottslingars förehavanden. Så sexualförbrytare och grova brottslingar ska kunna begå brott i samhället utan allmänheten ska få veta, som någon typ av gräddfil för brottslingar. Vi på Lexbase delar inte er syn på brottslingars så kallade "rättigheter".

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support
Karlavägen 102, BOX 24247
104 51 Stockholm
Gilla oss på Facebook

---

Jag lackar ur och svarar:
Självklart ska allmänheten bli upplysta om när någon bryter mot lagen, det ska man kunna begära ut via myndigheterna. Däremot så är det helt sjukt att du får er verksamhet att låta som om ni gör samhället en tjänst genom att hänga ut och flagga personer.

Ni skiter fullständigt i detta, det ända intressent ni har är att få dumskallarnas som väljer att betala för att kunna se och läsa domarna. Jag har begått ett ekonomiskt brott för några år sen och förutom att jag för länge sen har suttit av mitt straff och ur samhällets perspektiv så är jag en fri man som har avtjänat mitt straff. Ni förlänger mitt straff och förstör mitt liv fullständigt.

Och ni kommer väl såklart inte plocka bort domen från er databas trots att det är preskriberat? Det betyder att i era ögon så ska man bli straffad livet ut när man begår ett misstag.

Jag kräver att ni omgående tar bort mina personuppgifter från er databas. Gör ni mot förmodan inte detta så kommer jag gå vidare med detta.

MVH

--

Lexbase svar till ovanstående:

Hej,

Om en person i närtid döms för grov brottslighet så är det givetvis högst relevant information för allmänheten att få ta del av.
Citera
2024-09-14, 01:03
Medlem
Sacredsecretions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Jag har fått bort mig på alla utom upplysning.se. Fortsätter han att jävlas så tycker jag vi startar en ny tråd om upplysning.se och framförallt Lars Save och hans anhöriga. Där vi gräver fram all skit om dom. Någon som har lyckats få kontakt med Lars Save kan ju skicka en länk till han om den här tråden.

Mobilnummer till Lars Save (Han är sjukt jobbig och vägrar ta bort något)

%7%-59% 18 22

% = 0
Citera
2024-09-14, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
De kommer ej ta bort. Samma med Lexbase. Ända vägen framåt är att klage via imy.

Jag har ett klagomål på gång just nu mot dessa vilket lett till att imy inlett tillsyn. Idag senast ska de svara mig. Kan uppdatera när jag fått deras svar.

Svarade dom inom tidsramen?
Citera
2024-09-14, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Svarade dom inom tidsramen?

Nej. De har ignorerat IMYs skrivelse. IMY kommer fortfarande göra ett beslut, får se hur det går.
Citera
2024-09-14, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coronana
Nej. De har ignorerat IMYs skrivelse. IMY kommer fortfarande göra ett beslut, får se hur det går.
Rätt sjukt eller? Vet inte hur man ska tolka det. Kollar man Gunnar Axens twitter så ser man desperationen på hans senaste två inlägg som han dessutom har betalat för att marknadsföra. Riktigt underhållande att se folk i kommentarsfältet fullständigt dra ner byxorna på honom. Oavsett så får vi hoppas att IMY äntligen gör det dom ska göra. Helt sjukt hur länge dom blundat för detta. Kan det vara så att Verifiera känner att det är kört och därför inte skickat in svar på IMYs frågor?

Finns det någon tidsram för när IMY behöver ta beslut eller uttala sig?
Citera
2024-09-14, 04:41
Medlem
FuckSwedens avatar
Väldigt bra, tack!
Citera
2024-09-14, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berraperra1975
Det gick rätt fort och tror det var samma dag.
Okej Tack för svar. Fan jag har skickat 2ggr nu och senast igår FM Fredag. Jag skrev precis som TS rekommenderar, så dom kan inte missförstå! Men allt andra har fungerat utmärkt. Det här är för mig en av dom viktigaste trådar som skapats på flashback. All Cred till TS som tipsade om det här. Tusen tack.
Citera
2024-09-14, 09:03
Medlem
Mr koll verkar ha fullt upp, snart en vecka sedan jag bad dom ta bort mina uppgifter. Jaja tar väl en sväng via IMY annars.
Jag har bett Google ta bort mina sökresultat, men funderar på om man ska göra samma sak på andra sökmotorer?
https://www.pcforalla.se/article/2393112/5-pigga-sokmotorer-som-utmanar-google.html
Citera
2024-09-14, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artilleri
Rätt sjukt eller? Vet inte hur man ska tolka det. Kollar man Gunnar Axens twitter så ser man desperationen på hans senaste två inlägg som han dessutom har betalat för att marknadsföra. Riktigt underhållande att se folk i kommentarsfältet fullständigt dra ner byxorna på honom. Oavsett så får vi hoppas att IMY äntligen gör det dom ska göra. Helt sjukt hur länge dom blundat för detta. Kan det vara så att Verifiera känner att det är kört och därför inte skickat in svar på IMYs frågor?

Finns det någon tidsram för när IMY behöver ta beslut eller uttala sig?

Det är mycket möjligt. Jag tror att när IMY kommer med beslutet, kommer Lexbase och Verifiera att överklaga det direkt och försöka göra det till en lång rättslig process. Men vi får se.
Citera
2024-09-14, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falta
Okej Tack för svar. Fan jag har skickat 2ggr nu och senast igår FM Fredag. Jag skrev precis som TS rekommenderar, så dom kan inte missförstå! Men allt andra har fungerat utmärkt. Det här är för mig en av dom viktigaste trådar som skapats på flashback. All Cred till TS som tipsade om det här. Tusen tack.
Jag såg den här tråden samma dag som den skapades och satte igång att ta bort mig bara någon timme efter. Misstänker att dom nu får tusentals mail och därför hinner dom inte med.
Citera
2024-09-14, 11:45
Medlem
Guiden är väl relevant för de som vill, men jag tror ni missar något.
De här sidorna måste ju förbjudas så sätt att de inte existerar alls.
Att som enskild person inte finnas där och ha tagit bort sig, påkallar ju bra mycket mera uppmärksamhet och ger signaler om att man är en riktig skummis än att precis som alla andra finnas där.

Ger alltså bara en konstig signal till arbetsgivare eller andra som vill snoka att någon är för "hemlighetsfull" och spänd - kriminella tar reda på er bostadsadress via de ändå offentliga källregistrena om de önskar.
Citera
2024-09-14, 12:09
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Guiden är väl relevant för de som vill, men jag tror ni missar något.
De här sidorna måste ju förbjudas så sätt att de inte existerar alls.
Att som enskild person inte finnas där och ha tagit bort sig, påkallar ju bra mycket mera uppmärksamhet och ger signaler om att man är en riktig skummis än att precis som alla andra finnas där.

Ger alltså bara en konstig signal till arbetsgivare eller andra som vill snoka att någon är för "hemlighetsfull" och spänd - kriminella tar reda på er bostadsadress via de ändå offentliga källregistrena om de önskar.

Jösses, vilket korkad resonemang. I såna fall är alla människor i Europa ”skummisar” eftersom deras personuppgifter inte ligger till allmän beskådan på internet. För det är ju bara i Sverige det här sjuka otyget med offentliga personuppgifter existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in