Citat:
Ursprungligen postat av
VitruvianskeMannen
Du verkar inte speciellt bemedlad i sociala frågor och psykologi.
Om du är en kille på 12 år som kommit med din familj till ett land med förhoppningen att utbilda dig, göra rätt för dig, tjäna en slant och sen kunna leva ett liv i undre medelklassen ungefär, men istället hamnar i:
- Ett nedslitet miljonprogramsområde med löss/insekter, smuts
- Alla runtomkring dig är uppgivna och arbetslösa
- Samhället är avvisande, och du upplever att en del av majoritetssamhället hatar dig utan att känna dig
- Du går i en skola med 35 andra elever i samma läge i en klass, du bor i en tvåa med din familj med föräldrar och 4 barn, ingen studiero
Tror du på allvar att denne kille har lika bra förutsättningar att lyckas som Olof, 12 år, som är enda barnet till pappa civilingenjör och mamma HR-ansvarig i en stor villa i Danderyd?
Intressant. Du verkar mena att det är "vårt" fel att ambitiöse 12-årige Omar har fått dåliga villkor i Sverige och eventuellt hamnat i kriminalitet, och att Olof, 12 år, som är enda barnet till pappa civilingenjör och mamma HR-ansvarig i en stor villa i Danderyd, lyckas bra i livet?
För de flesta etniskt svenska barn bor ju, precis som Olof, i en stor villa i Danderyd?
Jag skrev tidigare ett inlägg där jag räknade upp ett antal skäl till varför integrationen har misslyckats i Sverige. Jag lade det mesta av ansvaret för misslyckandet på samhällets olika makthavare.
Du har inte svarat på det inlägget, utan du verkar fortfarande hävda att det är rasismen hos "vanligt folk" i Sverige som gör att så många invandrare inte lyckas i i vårt land. I mitt inlägg pekade jag i stället på en rad misstag och oövertänkta beslut från politiker, myndigheter och journalister som har lett fram till den misslyckade integrationen.
Men du föredrar kanske fortfarande att skylla på "hö-hö-hö-Svenssons" rasism? Därför att det känns bäst så?
Du kanske rent av har röstat på partier som har drivit på för den gigantiska invandringen. Då kan integrationsmisslyckandet inte vara dessa partiers fel, eller hur?