2024-09-13, 20:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuecoBrasileiro
Ukraina är ett litet mini-Ryssland.
Jag hejar inte på det, men hoppas på att dom bombar sönder både Moskva och St.Petersburg.
En värld utan Ryssland är en åtminstone lite bättre värld.
Då bör man kanske hoppas att det går åt så många ukrainare som möjligt i processen, så blir väl världen en ännu lite bättre plats?
Citera
2024-09-13, 20:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Då bör man kanske hoppas att det går åt så många ukrainare som möjligt i processen, så blir väl världen en ännu lite bättre plats?
Är du svensk är du bara en barnslig jävla tönt om du "försvarar" Ryssland.
Vad har Ryssland gjort för dig som är så jävla heligt?
Citera
2024-09-13, 20:19
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Är du svensk är du bara en barnslig jävla tönt om du "försvarar" Ryssland.
Vad har Ryssland gjort för dig som är så jävla heligt?
Jag har vad jag vet aldrig sagt att jag gillar Ryssland.
Tyckte det var du som precis skrev att Ukraina "är ett litet mini-Ryssland", något som stämmer ganska väl överrens med min uppfattning om landet.
Citera
2024-09-13, 20:35
Avslutad
Citat:
Jag har vad jag vet aldrig sagt att jag gillar Ryssland.
Tyckte det var du som precis skrev att Ukraina "är ett litet mini-Ryssland", något som stämmer ganska väl överrens med min uppfattning om landet.

Fuck båda, egentligen.
Citera
2024-09-13, 20:44
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Fuck båda, egentligen.
Det kan man tycka. Däremot tycker jag inte det är värt att välja sida i en konflikt mellan två skurkstater.
Förvisso är Ryssland den tillsynes aggressivare parten här, men är den exakta gränsdragningen mellan länderna värt att riskera ett världskrig över? Nej, det tycker jag absolut inte.
Tvinga de båda skitländerna till förhandlingsbordet nu! Det får vara slut på det här fullständigt meningslösa dödandet, det kommer inte leda någon vart och de har hållit på och lekt tillräckligt länge. Nu räcker det.
Citera
2024-09-13, 20:46
Avslutad
Citat:
Det kan man tycka. Däremot tycker jag inte det är värt att välja sida i en konflikt mellan två skurkstater.
Förvisso är Ryssland den tillsynes aggressivare parten här, men är den exakta gränsdragningen mellan länderna värt att riskera ett världskrig över? Nej, det tycker jag absolut inte.
Tvinga de båda skitländerna till förhandlingsbordet nu! Det får vara slut på det här fullständigt meningslösa dödandet, det kommer inte leda någon vart och de har hållit på och lekt tillräckligt länge. Nu räcker det.
Yes. Detta är det enda raka.
Citera
2024-09-13, 20:57
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:

Det är ett krig mellan USA och Ryssland, där ukrainarna används som spelbrickor. Det är en god uppmaning men faller på att väst har varit mot fred sedan dag 1. Så vem/vilka ska tvinga dem?

Citat:

Så skulle jag inte uttrycka det. Däremot borde åtminstone tropen att det från vår sida handlar om att "hjälpa Ukraina" vara överspelad vid det här laget..?
Citera
2024-09-13, 21:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Det är ett krig mellan USA och Ryssland, där ukrainarna används som spelbrickor. Det är en god uppmaning men faller på att väst har varit mot fred sedan dag 1. Så vem/vilka ska tvinga dem?

Så skulle jag inte uttrycka det. Däremot borde åtminstone tropen att det från vår sida handlar om att "hjälpa Ukraina" vara överspelad vid det här laget..?
Jo, det sista du citerade var väl mer ett retoriskt grepp än en uppriktig fråga.
Meningslöst dödande, oavsett vilken sida folk dör på, är föraktansvärt, och det här kriget kommer inte att kunna vinnas av någon sida med mindre än att kriget utvidgas, i värsta fall till ett världskrig.
Jag förstår att det finns ekonomiska drivkrafter bakom ett fortsatt krig, men det är inget annat än djupt ondskefullt att hålla det igång på grund av detta.
Det får vara färdiglekt nu. Ingen vinner på att det fortsätter, möjligen Ryssland, genom långsam utnötning av ukrainsk personal, och så vill vi väl inte ha det, eller?
Citera
2024-09-13, 21:22
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Jo, det sista du citerade var väl mer ett retoriskt grepp än en uppriktig fråga.

Jo jag vet, jag vinklade det en smula för att framföra det skenheliga, och rent ut sagt bisarra, i att vi fortfarande låtsas som att det handlar om att hjälpa dem.

Citat:
Meningslöst dödande, oavsett vilken sida folk dör på, är föraktansvärt, och det här kriget kommer inte att kunna vinnas av någon sida med mindre än att kriget utvidgas, i värsta fall till ett världskrig.

Jag håller med om att det är fruktansvärt, och därtill helt onödigt. Utan ytterligare inblandning kommer dock Ryssland att mala ner Ukraina till slut.

Citat:
Jag förstår att det finns ekonomiska drivkrafter bakom ett fortsatt krig, men det är inget annat än djupt ondskefullt att hålla det igång på grund av detta.
Det får vara färdiglekt nu. Ingen vinner på att det fortsätter, möjligen Ryssland, genom långsam utnötning av ukrainsk personal, och så vill vi väl inte ha det, eller?

Nej så vill vi inte ha det. Det krävs möjligen någon form av regimbyte för att fredsförhandlingar ska bli aktuella igen. Eller som i Tyskland, att opinionen vänder.
Citera
2024-09-13, 21:31
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Jo jag vet, jag vinklade det en smula för att framföra det skenheliga, och rent ut sagt bisarra, i att vi fortfarande låtsas som att det handlar om att hjälpa dem.

Jag håller med om att det är fruktansvärt, och därtill helt onödigt. Utan ytterligare inblandning kommer dock Ryssland att mala ner Ukraina till slut.

Nej så vill vi inte ha det. Det krävs möjligen någon form av regimbyte för att fredsförhandlingar ska bli aktuella igen. Eller som i Tyskland, att opinionen vänder.
Om man nu uppriktigt tror att Ukraina besitter förmågan att hålla ryssen stången bara de får liiite lite mer vapen, ekonomiskt stöd osv. så är det moraliskt riktiga möjligen att fortsätta stödja dem i kriget tills Ryssland är bankrutt.
Problemet är att jag inte alls tror att det kommer att hända, men vi får se. Västmakterna verkar ju vara fast beslutna att kriget skall fortsätta. Stödet för ett fortsatt krig är sannolikt större här i Sverige än i Ukraina, och så är det ju lätt att tycka så länge man själv inte drabbas nämnvärt, och framför allt, slipper skicka sina egna barn till fronten.
Citera
2024-09-13, 21:32
Medlem
Letrangeres avatar
Citat:

Borde det inte vara bättre om alla äckliga ryssar dog så bufferzonen Ukraina blir kvar så vi får leva i fred i Europa?
Citera
2024-09-13, 21:35
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Borde det inte vara bättre om alla äckliga ryssar dog så bufferzonen Ukraina blir kvar så vi får leva i fred i Europa?
Det är väl vad man försöker åstadkomma? Kanske inte att alla ryssar dör, men på sikt alla stridande som skickas in i grannlandet. Dock så stryker ju en del ukrainare med på köpet, och frågan är väl vilket av länderna som får brist på unga män först...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in