2024-09-13, 17:10
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Fan vet, tysken har enligt min mening såsat omkring och velat under hela konflikten så att hästhandlare Scholtz försöker en fuling känns inte helt otroligt.

Tyskland är kluvet och idiotin att göra sig beroende av rysk gas kommer att kosta.
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Omräknat till pengar så är det Tyska stödet ganska så omfattande. Näst största efter USA och mer än dubbelt jämfört med 3'an. Värt att tänks på...

Tyskland har också en problematisk historia iom WW2 som säkert spelar in.
Ja, ska man peka ut någon regering i Natoländer som ligger efter så är det inte Tyskland. Jag pekar främst på Frankrike. Och Belgien.
Citera
2024-09-13, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Man tillverkar i massor skrev jag sen hur många fabriker Ryssland har och anställda vet jag inte men det är fler än inom EU. Ska jag kolla upp siffrona för dig? Nu är ju mycket hemlighetstämplat får man anta men ändå.

Arms industry of Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_industry_of_Russia

The six largest companies of the industry in 2009, based on revenue, were:

Almaz-Antey – air defense systems
United Aircraft Corporation – fixed-wing airplanes
Tactical Missiles Corporation – air- and naval-based missiles
Russian Helicopters – helicopters
Uralvagonzavod – main battle tanks
United Shipbuilding Corporation- submarines, corvettes, frigates, aircraft carriers.

Sök själv på dessa företag.

Räntenivån är satt av ryssarna själva för att kyla ner sin ekonomi. Sanktionerna kan väl vara tuffa men handeln går nu via asien istället och rysk ekonomi växer lik förbannat. Arbetskraftbrist har Ryssland och därmed extremt låg arbetslöshet. Här kan man öppna gränserna om man vill och behöver.

Köpkraften MINSKAR för Ryssland. BNP ökar men köpkraften minskar. Punkt. Du kan inte tro att siffrorna är på riktigt eftersom krigsekonomin subventionerar företagen involverade. I samma sekund dessa bidrag uppghör, då stirrar dessa företag ner i avgrunden. Vad händer när kriget är över? = De får inga mer stöd.
Citera
2024-09-13, 17:17
Medlem
Kaptagons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Världen är stor. Vår planet är mindre. Ryssland kommer att vinna kriget, för det är så alla storkrig vinns. Det lärde sig Napoleon och Hitler också.

Vilket betyg ger du Putins invasion av Ukraina på en skala mellan 0-10 där 0 är uruselt och 10 är världsbäst? I dagsläget skulle jag ge honom max en 3a.
Citera
2024-09-13, 17:24
Medlem
Silfverryggs avatar
En ny maträtt: kremlmarinerad röding. Smakar skit men går ned med fulvodka, blinier, smetana och saltgurka.
Har hört att smaken ska vara en blandning av svin, kyckling och nöt. Eller som det också heter: folkmordsvurmande pro-fascistoid neo-boljsevistisk feg ryssapologet som dyrkar en utländsk ledare som kysser koraner och låter musslor, negrer och araber härja i Europa.
----------------
Önskar INTE på snar förbättring. Däremot hoppas jag på en långsam och plågsam död åt denna as.
Citat:
Den rysk-ortodoxa kyrkans överhuvud, patriark Kirill, insjuknade efter att ha hållit ett tal i S:t Petersburg på torsdagen, rapporterade Lenta. Kirill talade till församlingsborna efter processionen av korset. I procession gick deltagarna från Kazans katedral till Alexander Nevskij-torget. I sitt antivästliga tal talade patriarken om frestelser och varnade för allt västerländskt.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010694566.html
-----------------------------------
När det gäller subversivt agerande ska nog ryssen ta och hålla käft med sitt hycklande och dubbelmoral.
Citat:
Ryssland har utvisat sex brittiska diplomater. Kremls talesperson Dmitrij Peskov sade att diplomaterna utvisades misstänkta för spionage och sabotage och att de inte var relaterade till några försök att bryta de diplomatiska förbindelserna mellan de två länderna, rapporterade Reuters.
Tidigare på fredagen uppgav Rysslands federala säkerhetstjänst FSB att man återkallat ackrediteringen för sex brittiska diplomater i Moskva. FSB anklagade diplomaterna för spioneri och sabotage. Ryska statliga medier har publicerat bilder på diplomaterna.
...
Enligt en talesman för (den brittiska, min anm.) utrikesdepartementet var anledningen till att dra tillbaka ackrediteringen för diplomaterna den brittiska regeringens svar på Rysslands agerande i Europa och Storbritannien.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010695586.html
Dags att även väst börjar publicera bilder på alla ryska "diplomater" som sparkas ut.
------------------------------
Naaw. Luka tycker synd om Ukraina. Kanske den jäveln borde ha tänkt på det innan hin lät ryssarna använda blekryssens område för att angripa Ukraina.
Citat:
Belarus president Aleksander Lukasjenko gjorde uttalandet under ett möte med representanter för olika nationaliteter som bor i Belarus på torsdagen. Under mötet påpekade Vladislav Kadira, ordförande för förbundet för ukrainare i Belarus, att belarusier och ukrainare har en lång historia tillsammans. Det rapporterar den belarusiska nyhetsbyrån Belta.
...
Lukasjenko sa att han aldrig hade dolt sina ukrainska rötter.
- Det som händer i Ukraina gör mig ledsen. Du vet varför. Jag är säker på att ni håller med om att problemet borde ha lösts på ett lugnt och humant sätt, sade presidenten.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/5da454a7-a7c0-4d31-8d4b-630bcc6615c3
Citera
2024-09-13, 17:31
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VizslaSilver
Köpkraften MINSKAR för Ryssland. BNP ökar men köpkraften minskar. Punkt. Du kan inte tro att siffrorna är på riktigt eftersom krigsekonomin subventionerar företagen involverade. I samma sekund dessa bidrag uppghör, då stirrar dessa företag ner i avgrunden. Vad händer när kriget är över? = De får inga mer stöd.
Ryssland är på fjärde plats i väelden då det gäller PPP. Löner för ryssar har ökat och man kontroll på inflation. Ni tror aldrig på ryska siffror. Någon riktig krigsindustri är det inte i Ryssland utan ren militärindustri men eftersom man anställer däri så måste man ju har en plan då efterfrågan minskar och det har den ryska regeringen - men du följer aldrig nyheter från Ryssland.

Läget är ju knappas bekvämt för Ryssland men det är det heller inte för EU. Läste du ens rapporten nyligen från den Europeiska centralbankens chef Draghi?

Nu är det ju värre för Ukraina där man har kvar 9 miljoner i sin arbetsföra befolkning och man tror själva att det bara räcker till fyra regioner. 14 miljoner är barn och gamla. Allt enligt Oleksij Arestovytj, Zelenskyjs förre rådgivare. Det blir en tuff börda för EU men det var ju år sedan jag skrev om det.
Citera
2024-09-13, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DOTAftw
Varning på hög dos av COPE i dina inlägg.

Damn, skulle man följa kriget från den här tråden skulle man kunna tro att NATO håller på vinna proxykriget och inte som i verkligheten, dvs att NATO får däng av lilla fjutryssland med mindre ekonomi än Italien.

Nato är inte med i kriget.

Ryssland anföll Europas näst fattigaste land, blev av med sina bästa styrkor de första dagarna och har sedan fastnat i ett tröstlöst krig där man offrat 600.000 av sina egna för att nå inget resultat alls förutom total ekonomisk kollaps, politisk paria och mycket långvariga sanktioner i klass med Nordkorea. Tjejdäng hette det när vi gick i plugget.
Citera
2024-09-13, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii

Ren nonsens! Av alla optimistiska inlägg man läser här är denna artikel skrivet av en vatnik

Blir bättre och bättre för varje dag för er låtsasdemokrater.

ISW gör emellertid en annan analys:

https://x.com/thestudyofwar/status/1834407436771320260?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

https://x.com/thestudyofwar/status/1834424612332978247?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

https://x.com/thestudyofwar/status/1834417093258756266?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

https://x.com/thestudyofwar/status/1834407436771320260?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ
Citera
2024-09-13, 18:00
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Man tillverkar i massor skrev jag sen hur många fabriker Ryssland har och anställda vet jag inte men det är fler än inom EU. Ska jag kolla upp siffrona för dig? Nu är ju mycket hemlighetstämplat får man anta men ändå.

Arms industry of Russia
https://en.wikipedia.org/wiki/Arms_industry_of_Russia

The six largest companies of the industry in 2009, based on revenue, were:

Almaz-Antey – air defense systems
United Aircraft Corporation – fixed-wing airplanes
Tactical Missiles Corporation – air- and naval-based missiles
Russian Helicopters – helicopters
Uralvagonzavod – main battle tanks
United Shipbuilding Corporation- submarines, corvettes, frigates, aircraft carriers.

Sök själv på dessa företag.

Räntenivån är satt av ryssarna själva för att kyla ner sin ekonomi. Sanktionerna kan väl vara tuffa men handeln går nu via asien istället och rysk ekonomi växer lik förbannat. Arbetskraftbrist har Ryssland och därmed extremt låg arbetslöshet. Här kan man öppna gränserna om man vill och behöver.
Man måste vara rejält hjärntvättad och svagbegåvad om man tror att ett land med en ekonomi i storlek med Italien skulle ha större industriell kapacitet än övriga EU, USA, Australien, Japan, Sydkorea, Canada och Storbritanien.
Att rysk ekonomi skulle växa kan väl inte en idiot tro på men ent styrräntsa på 19%, låneräntor på närA 30% och en realinflation på +30%.
Om du tror att negrer direkt från Afrika direkt kan kastas i i rysk vapenindustri är du mer korkad än vad jag misstänkte.
Sluta tramsa om att Ryssland skulle vara nån industriell stormakt. Landet med flest grusvägar och utedass är givetvis ingen storspelare på världmarknaden. Det har nog övriga världen förstått för länge sen.
Att deras enda kompisar är Nordkorea, Iran och Belarus är bra markörer som du borde fundera över innan du postar fler lögner och trams.
Senast redigerad av negrofoben 2024-09-13 kl. 18:14.
Citera
2024-09-13, 18:01
Medlem
Citat:
Ryssland är på fjärde plats i väelden då det gäller PPP. Löner för ryssar har ökat och man kontroll på inflation. Ni tror aldrig på ryska siffror. Någon riktig krigsindustri är det inte i Ryssland utan ren militärindustri men eftersom man anställer däri så måste man ju har en plan då efterfrågan minskar och det har den ryska regeringen - men du följer aldrig nyheter från Ryssland.

Läget är ju knappas bekvämt för Ryssland men det är det heller inte för EU. Läste du ens rapporten nyligen från den Europeiska centralbankens chef Draghi?

Nu är det ju värre för Ukraina där man har kvar 9 miljoner i sin arbetsföra befolkning och man tror själva att det bara räcker till fyra regioner. 14 miljoner är barn och gamla. Allt enligt Oleksij Arestovytj, Zelenskyjs förre rådgivare. Det blir en tuff börda för EU men det var ju år sedan jag skrev om det.

Är det därför Ryssland behövde sänka åldern till 14 år i industrin och riksbank chefen i Ryssland sa att ekonomin överhettad men tydligen vet du bättre än henne.
Citera
2024-09-13, 18:03
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KoyaanisQatsii
När man läser på liknande forum på andra språk om samma tema har jag uppmärksammat en stor skillnad. På t.ex ryska och belarusiska forum visar man respekt för fienden. Man ser de som en starka och högt motiverade krigare. Det är en respekt för fienden som finns där oavsett hur mycket förakt som finns i bakgrunden. Hatet blir inte väsentligt på samma sätt som här där man klankar ner, försöker göra sig rolig, läser nyheter om hur dåligt ryska soldater mår, att de får slut på vapen och ammunition etc. Man målar upp en söt framgångssaga som ska väcka något slags falskt hopp som gör att "vi" ska kunna sova gott om natten men detta är så långt ifrån verkligheten man kan komma. Framgångssagan är inte söt i realiteten utan bitter. Ska bli roligt att följa alla inlägg som hejar på den evige juden Zelensky - som snart kommer leva sina sista dagar i Washington - om han inte blir likviderad av antingen ryssen eller sina egna, dvs ukrainare, inte judar. De har fullt upp med folkmord i en del av vår gemensamma värld.
Det är för att vår sida, väst, har moraliskt rätt. Och åtminstone innerst inne vet även ryssäcklet det.
Ryssparasiterna förtjänar en plågsam jävla död. Varenda en av dem. Det gör inte ukrainarna/väst.

Vår sida har rätt, ryssfans sida har fel.
Vi är goda, rysskackerlackorna är onda. Och det vet pissryssen.
Enorm skillnad.
Båda sidor är inte lika goda kålsupare.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-09-13 kl. 18:08.
Citera
2024-09-13, 18:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Oleksij Arestovytj? Duginisten och landsförrädaren?
Märkligt hur ni kremlmarinerade folkmordsvurmare alltid hänvisar till förrädare, dömda peddos, nassar, betalda idioter och annat löst pack som av olika anledningar har skäl att ogilla sina förra ledare efter att de fått sparken från allehanda poster.

Eller det är inte märkligt alls då ni också är förrädare, quislingar, kollaboratörer och kremlska papegojor. Måste vara surt att veta att det fanns de som fick 100 000$ för pro-ryska inlägg medans ni i bästa fall får 30 silverrubel judaspenning som belöning.
Det enda belöning ni kommer få är tvångsgos av muslimska kadyroviter, men det är väl det som lockar er - lite musslesnopp i rumpan oavsett vad ni har mellan benen.
Oleksij Arestovytj har fortfarade en hel del följare och siktar nog på presidentposten i framtiden vad det gäller Ukraina. Han intervjuas av ukrainsk media och jag har inte läst att han är banlyst. Resten av texten är väl underhållande och det drabbar ju alla som inte tycker lika som dig, den demokratiska tanken antar jag.

Ni är väl ledsen att ryssarna nu trycker ut ukrainarna från Kursk och går framåt över många ställen vid fronten. Allt ni har att se fram emot är dessa långdistansrobotar och hur dom träffar Ryssland. Men dessa attacker ändrar dom inte utgången i Ukraina.
Citera
2024-09-13, 18:04
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Du menar drönare? Det finns inget land i världen som har ett bra försvar för det. Trots det så har Ryssland också effektiv EW och skjuter ner en hel del. De Storm Shadow och SCALP Kievregimen fick är i lågt antal nu för man slösade bort många på sin fixering av Krimbron. Ryssland har skjutit ner många av dom inclusive bärarna. Jag har inte hört om en enda som träffat Krimbron så länka gärna till dom bilderna. F16 blir nästa bärare och dom måste fram till gränsen där dom riskerar att skjutas ner precis som övrigt.

Ryssland har enligt er och Kiev alltid slut på missiler av alla de slag, inget nytt. Sen när Ryssland skickar iväg några hundra så blir ni förvånade en lite stund och sån återkommer ramsan om att allt är slut. Vet inte riktigt vad jag ska kalla det där beteendet. Du är medveten om att Ryssland tillverkar alla vapen själv, att man har fabriker, arbetare, teknisk kompetens och forskare.

Ta och kontrollera propagandan och lögnerna Kiev sprider innan du sprider dom vidare.
När skickade Ryssland sist 100 missiler samtidigt som man gjorde varje vecka under 2022?
I dag handlar det om nåt tiotal i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in