2024-09-10, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pOXE
Alltid undrat varför personer med sjukersättning och aktivitetsersättning får mer pengar jämfört med socialbidragstagare.

Varför är inte normen den samma för alla dessa 3 bidrag? Alltså det lägsta möjliga.

De sjukskrivna ska ju bara överleva men i mina ögon så får de riktigt bra betalt, de kan leva ett riktigt bra liv.

Däremot de som får socialbidrag är tvingade till olika låtsas jobb oftast heltid de börjar lugnt nån timme per dag men ökar alltid till heltid tillslut, de är tvungna att söka jobb, de sliter för att få bidraget som är lägre.

Jag vet vissa som får 14 000 kr bara för de är sjukskrivna och deras hyra ligger på 5000 kr, de har alltså 9000 kr att leva för det är väl riktigt bra, många som jobbar 75%-100% har inte de pengarna.

Socialbidrag

5000 kr till hyra.
400 kr till el.
4200 kr i handen.

Summa 9600 kr

Sjukersättning

Dessa personer får ca 14 000 kr efter skatt per månad om man inkluderar bostadstillägg.

Aktivitetsersättning

Samma som sjukersättning???

Borde lägga ned allt. Sparka alla som arbetar med ekonomiska bistånd. Försäkringskassan 14000 anställda. Sparka alla och ge folk medborgarlön bara. 15 tusen rakt i näven varje månad alla som är vuxna i Sverige.
Kostnaden är troligen mycket mycket lägre än det system vi har nu och folk hade blivit mer ekonomiskt fria. Jag som jobbar hade haft 15 lax i månaden extra och lägga på aktier = tjoho!

För att ge en översikt av hur mycket Sverige spenderar på bidrag och löner till anställda inom offentlig verksamhet kan vi titta på två stora poster:

1. Offentliga löner:
Sverige har omkring 1,5 miljoner människor anställda inom den offentliga sektorn, inklusive statliga myndigheter, regioner och kommuner. Den totala kostnaden för löner till dessa anställda är stor. Enligt SCB
statistik är den årliga kostnaden för offentliga löner över 800 miljarder kronor.

2. Bidrag (socialförsäkringar och stöd):
Bidrag inkluderar olika former av sociala transfereringar, såsom:

Sjukpenning
Arbetslöshetsersättning
Barnbidrag
Bostadsbidrag
Pensioner
Enligt siffror från Regeringen och SCB varierar de totala utgifterna för sociala transfereringar kraftigt beroende på ekonomiska omständigheter. Men totalt kan utgifterna för bidrag och socialförsäkringar uppgå till över 500 miljarder kronor per år.

Sammanlagd kostnad:
Om vi summerar den ungefärliga kostnaden för löner inom den offentliga sektorn (800 miljarder kronor) och bidrag (500 miljarder kronor), når vi en summa på runt 1 300 miljarder kronor per år.

Detta är dock en uppskattning, och de exakta siffrorna kan variera beroende på år och förändringar i den offentliga sektorns kostnadsstruktur.
Senast redigerad av Cheddarjoe 2024-09-10 kl. 00:32.
Citera
2024-09-10, 12:37
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Sjuk- och aktivitetsersättning är ingen tillfällig ersättning som du har medan du kommer på fötter, vilket ju är intentionen med försörjningsstöd. Sjukersättning får du bara om din arbetsförmåga är stadigvarande nedsatt, och kommer vara din huvudsakliga inkomst fram till ålderspension. Därför kan du få ut ok med pengar, om du har jobbat och får så kallad inkomstrelaterad sjukersättning.
Tanken är ju inte att man ska behöva leva resten av livet på existensminimum, bara för att man blivit sjuk.
Citera
2024-09-10, 13:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PersonligPerson
För de är riktiga jävla luffare och jag håller med dig. Noll skillnad på socfall och andra bidrag, alla är lika skräp.

Du kan väl komma igen när du har fått en sjukdom som du kommer att ha resten av livet och se om du har samma åsikt då.
Citera
2024-09-10, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonobo22
Du kan väl komma igen när du har fått en sjukdom som du kommer att ha resten av livet och se om du har samma åsikt då.

Jag hade fortfarande tyckt det var samma skrot vilket det är. Gemene man som hatar socfall men hyllar sjuka blabla.

Hade förmodligen ändrat mig om jag blev sjuk eller levde på soc och hade hyllat varenda bidrag som slungades över mig, men det hör inte riktigt hit.
Citera
2024-09-10, 13:45
Medlem
Har man den lägsta sjukersättningen som många har eftersom de inte har orkat jobba under långtid innan de blir beviljade denna ersättning så är summan mycket lägre, mer i linje som ett socialbidrag.
Citera
2024-09-10, 14:43
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Har man den lägsta sjukersättningen som många har eftersom de inte har orkat jobba under långtid innan de blir beviljade denna ersättning så är summan mycket lägre, mer i linje som ett socialbidrag.

Den lägsta sjukersättningen är fortfarande dubbelt så hög som soc. Efter hyra (bostadsbidrag) erhåller du drygt 10 000kr månadsvis. Så det du skriver stämmer således inte.
Citera
2024-09-10, 21:10
Medlem
Jag har en väldigt låg halv sjukersättning och får ut cirka 4700 kr i månaden, dubbla det så får du vad jag skulle få ut på hel sjukersättning. Det är nog inte mycket mer än försörjningsstöd.
Citera
2024-09-10, 22:14
Medlem
Känns meningslöst att jämföra bidrag med försäkringar.

Sjukersättning och aktivitetsersättning är en försäkring som alla betalar för och när olyckan är framme kan man ha rätt till försäkringen.

Kan jämföras med vilken försäkring som helst:
Om huset brinner upp ska då de jävlarna minsann vara hemlösa?
Om någon krockar bilen med någon ska de förbjudas att någonsin igen få vistas på vägar tills dess att skulden på miljoner betalats(vård, ersättning av fordon, blåljusutryckning osv)?
Om någon bryter ett ben ska de inte få vård?
Nej, de nyttjar sina försäkringar såklart, som de har gjort rätt för sig genom att betala för.

Det luktar vilsen missunnsamhet av hela diskussionsunderlaget.
Citera
2024-09-12, 22:18
Medlem
pOXEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av modernsamurai
Jag har en väldigt låg halv sjukersättning och får ut cirka 4700 kr i månaden, dubbla det så får du vad jag skulle få ut på hel sjukersättning. Det är nog inte mycket mer än försörjningsstöd.

Du har alltså den lägsta ersättningen?

Om du hade fått hela sjukersättning skulle den då hamna på 9400 kr med bostadstillägg eller skulle du få mer?
Senast redigerad av pOXE 2024-09-12 kl. 22:38.
Citera
2024-09-13, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Den lägsta sjukersättningen är fortfarande dubbelt så hög som soc. Efter hyra (bostadsbidrag) erhåller du drygt 10 000kr månadsvis. Så det du skriver stämmer således inte.

Långt ifrån sant, du hittar just nu bara på, jag har sjukpenning och får ut 12100kr i månaden, min granne och nära vän går på soc och får ut 12800, det ska också tilläggas att jag har 1000kr mer i hyra än vad han har.

Han går alltså på soc bidrag och har mer pengar över varje månad än vad jag har.
Citera
2024-09-13, 09:30
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Långt ifrån sant, du hittar just nu bara på, jag har sjukpenning och får ut 12100kr i månaden, min granne och nära vän går på soc och får ut 12800, det ska också tilläggas att jag har 1000kr mer i hyra än vad han har.

Han går alltså på soc bidrag och har mer pengar över varje månad än vad jag har.

Nej, jag hittar inte på. Du har missuppfattat. Jag syftar på - och tråden handlar om - sjukersättning och inte om sjukpenning, två skilda ersättningar och belopp. Du kan med lätthet läsa om detta på Försäkringskassans hemsida.
Citera
2024-09-13, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Nej, jag hittar inte på. Du har missuppfattat. Jag syftar på - och tråden handlar om - sjukersättning och inte om sjukpenning, två skilda ersättningar och belopp. Du kan med lätthet läsa om detta på Försäkringskassans hemsida.

okej då är jag med och ber om ursäkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in