2024-09-12, 11:41
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Vore inte fel att återt Nyborg från Ryssland

Följer man lilltsarens logik, så ska mer eller mindre hela västra ryssland återlämnas till Finland och Sverige. Detta enligt Timothy Snyder.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/cf558059-2888-4d40-a28d-4b0a2de526ff
Citat:
- Om Putin följde sin egen logik skulle han inte ha invaderat Ukraina, utan lämnat över de europeiska delarna av Ryssland till Finland eller Sverige.
Citera
2024-09-12, 11:47
Medlem
Silfverryggs avatar
Någon som är kinkig på gamla dar.
Citat:
Russian FM Lavrov at the meeting with Ambassadors says Russia believes The West had allowed Ukraine to strike the Russia with long-range weapons long time ago, compared western leaders with Hitler and Napoleon
https://t.me/dimsmirnov175/79336

Citat:
Om väst tillåter Ukraina att slå till på rysk mark kommer det att öka västs inblandning i konflikten i Ukraina och leda till ett ryskt svar, säger Kremls talesperson Dmitrij Peskov, enligt den ryska statliga nyhetsbyrån Tass.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010689935.html
Som svar skulle jag vilja skicka till peskov: *gäsp* Håll käften för en gång skull, fåntratt. Till Haag med dig.
Kan någon av våra ryssvänner förmedla budskapet till han nästa gång de får manus från kreml?
Citera
2024-09-12, 11:49
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Inte roliga nyheter för folk som bor i Kiev..
Citera
2024-09-12, 11:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Wow! Stubb!
Citat:
Peking måste bidra till att få ett slut på Rysslands anfallskrig mot Ukraina, säger republikens president Alexander Stubb. Stubb gav hårda kommentarer om ämnet i en tv-intervju med det polska radio- och tv-bolaget (TVP) under ett besök i Warszawa på tisdagen.
Enligt Stubb måste Kina beordra Ryssland att inleda fredsförhandlingar med Ukraina.
- Ett telefonsamtal. Jag vet att det är lite av en överdrift, men jag tror i alla fall att det skulle räcka om Xi Jinping sa till Vladimir Putin att det var dags att förhandla.
- I början av kriget tror jag att Kina väntade, men nu hjälper de Ryssland för mycket, särskilt när det gäller finansiering och produkter med dubbla användningsområden.
Samtidigt fräste presidenten åt Kinas tal om "Konfucius, harmoni, fred och fredlig samexistens".
- Det räcker inte att bara prata. Vi behöver lite mer handling från Kinas sida. Stubb lovade också i en intervju att han skulle sätta press på Kinas president Xi ansikte mot ansikte om han fick tala med honom.
- Låt mig klargöra att det nu är dags att agera.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0f512a8a-c1bb-46d8-9286-8202c0f6fa63
Citera
2024-09-12, 11:57
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blomsterklet
Han borde ge Ryssland de ryssbebodda områden som vill tillhöra Ryssland så är kriget över.
Ukraina höll om folkomröstning om detta på 90-talet.
Vilken region ville tillhöra Ryssland menar du?
Citera
2024-09-12, 11:58
Medlem
Använd ett fåtal och spräng den symboliska bron först. Det kanske tar ett par försök. Det finns inte så många Storm shadow gjorda väl? Kanske kan få en förargad Putler att göra fler misstag. Sedan brassa på ordentligt. De kommer nog behöva en hel del raketer för att ändra saker och ting men vore ju trevligt om de lyckades.
Citera
2024-09-12, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Brics stora problem är att de 5 medlemmarna under 15 år inte lyckats åstadkomma något mer än fina tal. De har haft storslagna planer om ekonomiskt samarbete, men dessa har hela tiden runnit ut i sanden då de inte kommer överens. Nu när antalet medlemmar fördubblats lär det inte bli lättare att komma överens.

fascistryssland har inte råd att kriga i olika grannländer, det stod klart redan några dagar in i barnamördare v.puttins invasion att det inte gick enligt plan och att omvärlden enat sig om att rysseriets uppförande var oacceptabelt. Där någonstans skulle bajsväskägaren försökt hitta en utväg. Nu 1000 dagar senare är det minst lika uppenbart att rysseriet inte har något att vinna på kriget, men barnamördare v.puttin kommer troligen få se fram emot en snar död om hen backar nu.

BRICS är lite att likna vid ett samarbete mellan klassens värsta OBS-barn vilka alla har rätt komplexa diagnoser (storhetsvansinne, psykopati, maktbegär, allmän dårskap, efterblivenhet samt den vanligaste; en blandning av dessa diagnoser). Om det hela skulle gå vägen (ca en chans
på 1 000 000 000) kommer det vara den största prestation dessa individer/ länder någonsin uppnått. Att hålla sams med andra (galningar) över en längre tid. Då får man hoppas att en sådan framgång faktiskt skulle personlighetsutveckla individerna så att de nästan blir.....snudd-på-normala. Men som sagt, att de lurar varandra samt snart är rejält osams igen är så gott som bara en tidsfråga.

Javisst är det en katastrof för ryssen att kriget gick så totalt sideways. Från bokad segerfest på Kyivs restauranger till ändlös köttkvarn på ukrainsk landsbygd. Det finns vägar ut för Putler, de ser inte roliga ut men de finns. Min bästa kandidat är att kalla tillbaka alla soldater och förklara Ukraina ett "hopplöst nazistfäste som FN istället får ta ansvar för", sätta upp stängsel mot Ukraina (ger jobb till många ryssar i många år) och kräva att restriktionerna då hävs så att man kan kränga sina naturresurser. Hur ryssen ska utvecklas från det primala stadie man mentalt alltid befunnit sig i har jag dock inget svar på. Men lösningen måste komma från dem själva.
Senast redigerad av CenturyVoltaire 2024-09-12 kl. 12:36.
Citera
2024-09-12, 12:25
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Vilket är just anledningen till att han måste stoppas, med militära medel.

På fredag får vi veta hur det blir med den saken.
Citat:
Blinken, som var i Kiev på onsdagen, lovade också att USA skulle arbeta för att tillåta Ukraina att använda långdistansmissiler för att slå till mot rysk mark. Blinken sade att frågan är planerad att diskuteras på fredag. Storbritannien lovar också att leverera vapenhjälp till Ukraina senare i år. Storbritanniens utrikesminister David Lammy var i Kiev tillsammans med Blinken.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010691746.html
Citera
2024-09-12, 12:49
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Kenneth Greggs uppdatering, offensiven i Kursk oblast går bra.

Mer info om hela fronten och Greggs teorier om vad som kommer att hända i länken.

https://www.facebook.com/kenneth.gregg.9440

Mycket intressant från Greggs rapport

Om det går bra så borde det betyda att det går enligt plan och att målsättningen för offensiven även den går enligt plan eller bättre än planerat.

Citat från Gregg:

Kursk då? Just nu är Kursk vår lekpark.

Dessutom anser Gregg att västmedia går ryssens ärenden:

Turisterna, understödd av västmedia, har gjort slaget om Pokrovsk till ett gigantisk viktigt slag som, om staden faller, skulle hota hela Donbas. Så är inte alls fallet!!

Fruktansvärt men han pratar fredsförhandlingar och att överge Donbass och Krim. Vi vet att bara rysstroll pratar om fred och fredsförhandlingar så väldigt besynnerligt i mina ögon.

Vad blir då resultatet av en fredsförhandling? Jag gillar inte alls att säga det men Krim och det som är ockuperat av Donbas samt stridslinjen som den var före januari 2022 i Luhansk Oblast kommer med all sannolikhet att förbli turisternas. Vad får vi då i utbyte? Realistiskt blir det Kherson, EU och NATO medlemskap.
Citera
2024-09-12, 12:51
Medlem
ThinkRightlys avatar
Nu när USA tillåter Ukraina att skjuta långt in i Ryssland med amerikanska vapen och det inte blev nåt svar från Ryssland så kan vi konstatera att USA i 5 månader hade förbudet helt i onödan. (Ukraina fick ATACMS typ 5 månader sedan.)
Så jäkla dumt. Ibland så tror man att det är clowner som har makten.

Och nu kommer jag bli kallad för vatnik för att jag är kritisk mot väst.
Senast redigerad av ThinkRightly 2024-09-12 kl. 12:57.
Citera
2024-09-12, 13:13
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Finns ett nätverk med ryska anarkister som är ganska aktiva, om du vill kan jag försöka hitta artikeln om dem, en hel del av dem slåss även i UKR en blev martyr i dagarna tyvärr.

Jag har sett en intervju med en av de du nämner (möjligtvis SVT) men inte läst någon artikel som fördjupar sig i ämnet. Den får du gärna posta i tråden. När ryssar satte eld på rekryteringskontor spekulerades det om att en falang inom FSB höll på med något fuffens. Den senaste tidens bränder är mycket mer kostsamma och större förluster än rektryteringskontor.

Nu brinner det rejält i vapenfabriken i Omsk. Någon ryss som smygrökt igen...

Today a fire broke out at the Omsktransmash plant, which manufactures military equipment. Omsk region Governor Khotsenko reported that the roof of one of the workshops caught fire during repairs. (as usual) Dark smoke still rises. The plant, which produces tanks and other military equipment, is under international sanctions from the European Union, the United States, Japan, Canada, Ukraine and Switzerland.

x.com/LXSummer1/status/1834159583192908110
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-09-12 kl. 13:18.
Citera
2024-09-12, 13:16
Medlem
Silfverryggs avatar
Vad förvånad jag är... inte.
Citat:
3 person killed, 2 wounded as result of Russian shelling in Viroliubivka village of Donetsk region, a truck with humanitarian aid destroyed
https://t.me/operativnoZSU/157228
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in