2024-09-11, 21:18
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Havtornsplanta
Om hunden skulle behöva vård exempelvis. Varför skulle en veterinär sitta och söka i en databas? Det räcker att kliniken scannar chipet, om djuret är stulet/saknas flaggas detta.

Jaså, flaggas det? Säg mig, hur kommer informationen om att Essie är stulen in i alla veterinärklinikers och djursjukhus chip-scannrar?

Nej, den informationen kommer inte dit.

De scannar djuren av rena patientsäkerhetsskäl, inget annat.

Varför sitter du och sprider sådana lögner?
Citera
2024-09-11, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Ja, det där måste vara den mest galna konspirationsteorin av alla.

I princip alla konspirationsteorier faller på det faktum att familjen inte hade en aning om att de var anmälda till Länsstyrelsen INNAN Essie stals. Den informationen fick de senare, när pappan kontaktade Hundhjälpen för att informera dem om att Essie blivit stulen.
Anledningen till att ekipaget godkändes var pga pengar jäv situation. Alla tjänade/tjänar på det uppfödaren, HH, SKK, SBK har och florerat tidigare i tråden.
Kan börja med att SBK som organisation inte tjänar en krona. Uppfödare,leverantörer,utbildare är fristående aktörer,som har form av avtal med SBK,den kopplingen finns ja. Men den är inte ekonomiskt vinning,som jag nämnde tidigare så är SBK's roll administrativ,kontaktpersonen på SBK sköter den biten.
Sen är det ju inte riktigt så att priset 300.000 är en nettovinst för i detta fallet HH. Det är många kronor som försvinner för diverse kostnader odyl. Den sk jäv situationen är spekulation /hypotes.
Du nämnde regeringen och uppdrag,tänkte du på regleringsbrev?
Citera
2024-09-11, 21:44
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knucklehead660
Anledningen till att ekipaget godkändes var pga pengar jäv situation. Alla tjänade/tjänar på det uppfödaren, HH, SKK, SBK har och florerat tidigare i tråden.
Kan börja med att SBK som organisation inte tjänar en krona. Uppfödare,leverantörer,utbildare är fristående aktörer,som har form av avtal med SBK,den kopplingen finns ja. Men den är inte ekonomiskt vinning,som jag nämnde tidigare så är SBK's roll administrativ,kontaktpersonen på SBK sköter den biten.
Sen är det ju inte riktigt så att priset 300.000 är en nettovinst för i detta fallet HH. Det är många kronor som försvinner för diverse kostnader odyl. Den sk jäv situationen är spekulation /hypotes.
Du nämnde regeringen och uppdrag,tänkte du på regleringsbrev?

Så är det, SBK är en ideell organisation helt utan vinstanspråk. HH har en helt normal vinstmarginal för vilket företag som helst, något i underkant möjligen. Så gott som alla pengar går till företagets drift och så klart är anställdas löner en stor del av det. Klart anställda skall ha lön. Konstigt vore det annars.
Det där med "jäv" är återigen bara rena påhitt från trådens näthatare, de hittar på precis vad som helst för att sprida sitt hat.

SBK har regeringens uppdrag att certifiera assistansekipage, mer om det kan läsas här

https://brukshundklubben.se/tjanstehund/assistanshund/brukshundklubbens-ansvar/

Essie och familjen har genomgått hela processen och är godkända, så det finns knappast några tvivel om att är helt i sin ordning med en hund till dottern. Det var ju heller inget nytt, familjen hade redan både hund och katt.
Citera
2024-09-11, 21:54
Medlem
Citat:
Så är det, SBK är en ideell organisation helt utan vinstanspråk. HH har en helt normal vinstmarginal för vilket företag som helst, något i underkant möjligen. Så gott som alla pengar går till företagets drift och så klart är anställdas löner en stor del av det. Klart anställda skall ha lön. Konstigt vore det annars.
Det där med "jäv" är återigen bara rena påhitt från trådens näthatare, de hittar på precis vad som helst för att sprida sitt hat.

SBK har regeringens uppdrag att certifiera assistansekipage, mer om det kan läsas här

Essie och familjen har genomgått hela processen och är godkända, så det finns knappast några tvivel om att är helt i sin ordning med en hund till dottern. Det var ju heller inget nytt, familjen hade redan både hund och katt.
Ja den om uppdragsdelen vet jag,och hur den fungerar.
En annan ståndpunkt som skulle styrka jäv, är att vissa " känner" varandra privat.Konstigt vore väl det om personer som träffas antal gånger per år på /genom olika orsaker/ tillfällen inte skulle kunna ha kontakt t ex som vänner på Fejan.
De är en liten grupp, de träffas vid tester, eximinationer,och andra aktiviteter.
Citera
2024-09-11, 22:02
Medlem
Citat:

Essies linje
Född 2021
Lämnat boet vid 8-10 veckors ålder.
Varit hos fodervärd innan utbildngens start
Genomfört
BPH
L test
Eximination
Hos brukaren 2023- 2024.07.11.
2024.07.11 - ingen aning
Citera
2024-09-11, 23:03
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Det är klart och tydligt dokumenterat att Länsstyrelsen INTE planerade något besök OCH att de la ner utredningen. Detta står att läsa i det dokument som länsstyrelsen författat och som har skickats till familjen i slutet av juli!

De troll och lögnare i tråden som påstår att familjen skulle ha röjt undan Essie för att de visste att länsstyrelsen skulle komma på besök ljuger. Har du någon FAKTA som visar att familjen innan Essies försvinnande fått veta att Länsstyrelsen hade några andra planer, så lägg då fram dessa bevis.

Du är väl ändå inte lika korkad som trollen i tråden som tror att familjen fick veta innan Essie försvann att de skulle få ett oannonserat besök!? Hur oannonserat hade det då varit? EDIT: Jo, det är du visst.

Inte heller finns någon dokumentation som visar att något besök planerades in. Det påstås enbart i ett skärmklipp av en mobiltelefon (om jag minns rätt) som vi inte har en aning om varifrån det kommer.

Den dokumentation som finns från Länsstyrelsen är klar och tydligt. Inget besök planeras, ärendet läggs ner.

Och nej, Länsstyrelsen planerar inte sin verksamhet utifrån vad som skrivs i skvallerpressen, om du nu trodde det.

Det är nog snarare precis tvärtom på den punkten...

Nej, för fakta och sanning är inget som intresserar dig, jag förstår det. Ni är några i tråden som är sådana.

Herregud vad du ljuger och hittar på! Vad får du ut av det? Du är så jädra trög att du inte kan lägga ihop 1+1.
Det står klart och tydligt i mailen från både handläggaren Catarina Lehman och Veterinärenheten som skriver att dom planerade för en oanmäld kontroll men att hunden försvann innan.

Catarina skriver även att Länsstyrelsen då valde i det läget att skicka ett brev till hundägarna för kännedom och med information om inkomna anmälningar samt kopior på dessa. I brevet uppmanades djurhållarna att rätta till eventuella brister. Ja men självklart las ärendet ner eftersom det inte fanns någon hund att kontrollera längre
Citera
2024-09-11, 23:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Jag tror inte heller på hypotesen/scenariot att P och J från HH skulle ha kokat ihop en story och J hämtat Essie. För att undvika anmärkningar osv.. HH var ju leverantören/ utbildaren av hunden..... Inte dum i huvudet

Vad tror du har hänt då? Har frågat förut men har inte fått något svar på det? Så berätta för oss nu. Du kanske vet sådant som inte framkommit?

Har varit tydlig med att det är ett scenario baserat på vad som framkommit hittills, grundat i fakta och det mest troliga. Det kan vara sant eller inte.
Citera
2024-09-11, 23:19
Medlem
En största hataren i tråden hade återigen fel om chipmärkningen. Nej, det behöver inte vara en veterinär i närheten när godkända chipmärkare chippar hundar.
Du kan tom chippa din hund i hemmet med den av jordbruksverkets godkända chipmärkare.

Den störste hatare borde även rimligtvis veta att läkarjournaler är sekretesselagda och att man inte kan länka till några bilder....
SUCK!
Citera
2024-09-11, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad tror du har hänt då? Har frågat förut men har inte fått något svar på det? Så berätta för oss nu. Du kanske vet sådant som inte framkommit?

Har varit tydlig med att det är ett scenario baserat på vad som framkommit hittills, grundat i fakta och det mest troliga. Det kan vara sant eller inte.
Ja inte tror jag på att J skulle iscensatt ett försvinnande med P iallafall,oavsett vad som sägs ha framkommit i fakta i denna tråd.
Varför jag inte tror det,?
För att jag anser att hon inte kan vara så blåst.
Ett sånt handlade skulle inte gynna henne i kretsen och det vet hon
Citera
2024-09-11, 23:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ja inte tror jag på att J skulle iscensatt ett försvinnande med P iallafall,oavsett vad som sägs ha framkommit i fakta i denna tråd.
Varför jag inte tror det,?
För att jag anser att hon inte kan vara så blåst.
Ett sånt handlade skulle inte gynna henne i kretsen och det vet hon

Ok, du tror inte på det. Så vad tror du då har hänt?

Känner inte JS personligen, vet inte om du gör det, men nog tycker jag hon verkar blåst, tänjer på regler och sanningar för att rädda sitt skinn. Ger inte intryck av att vara hederlig. Och man kan göra korkade saker under stress.

Speciellt blåst att uttala sig i EP att Essie måste få komma hem, när hon har anmält för misshandel.
Citera
2024-09-12, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Ok, du tror inte på det. Så vad tror du då har hänt?

Känner inte JS personligen, vet inte om du gör det, men nog tycker jag hon verkar blåst, tänjer på regler och sanningar för att rädda sitt skinn. Ger inte intryck av att vara hederlig. Och man kan göra korkade saker under stress.

Speciellt blåst att uttala sig i EP att Essie måste få komma hem, när hon har anmält för misshandel.
Tänjer på regler.
Vad jag tror har hänt?
Tror man för mycket på någonting så blir det till slut en sanning.

Det enda med all säkerhet som kan sägas till dags dato,är att hunden inte finns kvar på adressen.
Citera
2024-09-12, 01:28
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Vet någon hur det är med katten? läste att det fanns 4 anmälningar om den Då borde det väl finnas all anledning att man gör besök för att kolla den kan jag tycka? Även om nu hunden är borta så kan det väl vara bra idé att kolla hur den har det.

Absolut, men detta gällde hunden. Anmälningarna om katten var nog inte inkomna då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in