2024-09-09, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutVodka12
Det är möjligt att man kan köpa in den kompetensen, en extern ordförande t ex. I samfälligheter kan man göra så, om det går även i brfer är jag osäker på.
Det som är vanligt är att man köper in både administrativa tjänster och vaktmästartjänster från HSB eller Riksbyggen, beroende på vilken föreningen är ansluten till. Sedan har alla Riksbyggenföreningar i sina stadgar att minst en i styrelsen skall vara tillsatt av Riksbyggen.
Citera
2024-09-09, 22:25
Avslutad
Citat:
Inflationen är under 2% just nu och kan inte vara orsak till de kraftiga höjningar av månadsavgiften som förekommer på en del håll. Elpriserna är också låga nu. Även räntan är på väg ned, och brfer har ofta 5-6 olika lån med olika löptid just för att undvika problem orsakade av räntehöjningar. De höjningar på 30-40% som aviserats måste ha andra orsaker.

Njaa.. nya föreningar kan ha 40-100 miljoner i lån i storstad. Rätt ofta är det 3 lån, 1-3 och 5 år det tecknas på, i bland 5 lån med 1-5 års löptid. Varit rätt ovanligt med lån på längre löptid bland föreningar. Där ger en hög ränta avtryck som 10 tals % procent i ökad avgift över nåt, några år. Finns även gamla föreningar som tagit stora lån senaste åren och därigenom tvingats höja avgifterna mycket. Kan handla om olika typer av större renoveringar. Även äldre hus där byggare köpt hela fastigheten(r) och byggt/renoverat hela insidan och ibland ganska mycket av utsidan och därefter krängt iväg lgh med hög lånebild. Finns rätt mycket sånt också. Hursomhelst med dagens stora utbud så behöver man inte vara nån Einstein för att ögna igenom och jämföra årsredovisningar. Sen är människor ganska märkliga. De kan tycka en lägenhet med en avgift på 2900kr och pris 3.9 miljoner, är att föredra jämfört med en avgift på 3600kr och pris 3.1 miljoner. Menar har nästan aldrig hört folk klaga på att de betalar stora lånekostnader men en hundring hit eller dit i mån avgift hänger de upp sig på. För mig är det viktigaste att betala 1% i amortering, inte 2%, det gör skillnad på större lån. Samt förstås vad man får för avgiften. Jag skulle aldrig kunna tänka mig bo i en förening där man skippar underhåll, trixar och fixat för att hålla låga avgifter och skjuter allt framåt åt kommande köpare. Jag tycker det är viktigare kolla fasad, trapphus och årsredovisningar samt ev samlingsrum,övernattningsrum, förrådsmöjligheter ev gym, basturelax, parkeringsmöjligheter, hur tomten ser ut ,före köp än själva lägenheten. Lägenheten kan du själv fixa men inte det övriga.
Såg det var lite ”snack” om små föreningar och tjänster. Inte ovanligt små föreningar sköter städning själva, klipper gräs och kanske anställer en av de boende för en del tjänster. Personligen skulle jag inte köpa i en väldigt liten förening om du är av det mer introverta slaget eller inte har lust alls engagera dig i skötseln av fastigheten. Det kan bli ett förväntat tryck på ditt evangemang från andra.
Senast redigerad av lone star 2024-09-09 kl. 22:38.
Citera
2024-09-09, 22:31
Avslutad
Känns som att folk som äger bostadsrätter idag (lägenheter) inte gör sitt jobb och städar utomhus. Så gjorde vi alltid förr när det var dags på våren och hösten. Alla gick ut i området och gjorde fint. Idag är folk lata och rent ut sagt skiter i det.
Citera
2024-09-09, 22:34
Medlem
LucioFontanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Vilken krasch 1999 syftar du på?

1990 ska det stå!
Citera
2024-09-09, 22:35
Avslutad
Stämmer! Var också oftare fester m utebord i föreningar förr om åren. Själv tycker jag det är nice med lite extra jippon. Bra lära känna varann o styrka grannsämjan.
Citera
2024-09-09, 22:42
Medlem
Citat:
Inflationen är under 2% just nu och kan inte vara orsak till de kraftiga höjningar av månadsavgiften som förekommer på en del håll. Elpriserna är också låga nu. Även räntan är på väg ned, och brfer har ofta 5-6 olika lån med olika löptid just för att undvika problem orsakade av räntehöjningar. De höjningar på 30-40% som aviserats måste ha andra orsaker.

Inflationen har varit hög tidigare. Avgifterna släpar efter några år. Sen.. många har eftersatt underhåll för att hålla ner avgifter. När det sen måste göras, då blir det stora höjningar istället.
Citera
2024-09-10, 01:32
Medlem
Byggherrar fifflar något enormt med nya brf-byggen.

Jag vet ett fall där en ny förening hade ett stort dyrt källargarage med c:a 40 p-platser. Där hade den tillfälliga styrselns som tillsatts av byggherren sålt bort rättigheterna till p-avgifterna för hela garaget till nån fastighetsförvaltare i utbyte mot att de höll reda på kösystem och vem som ägde platserna. Föreningen fick alltså 0kr från sitt egna garage som de dessutom fick städa själva då de fortfarande ägde lokalen enligt fastighetensförvaltaren…

Att byggherren sitter i den tillfälliga styrseln innan bygget är klart och kan således sälja bort kontrakt och rättigheter över fastigheten måste ses över. De är ju en intressekonflikt som heter duga och leder ju mer eller mindre till ren korruption.
Senast redigerad av Keftski 2024-09-10 kl. 01:52.
Citera
2024-09-10, 01:36
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Det här har inte historiskt varit ett problem. Men det låter skrämmande närs Strata-Gate i Australien.

https://youtu.be/LdbCTFWAR5Y?si=qkI1yM9raI0t-AC1
Citera
2024-09-10, 05:35
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Problemet är väl snarare om någon i styrelsen ger vänner och släktingar jobb och t.ex. renoverar sin egen lägenhet på de andras bekostnad. Hur ska man kunna förebygga sådant om man inte har någon insyn? Kan man som enskild kräva att få se över samtliga utgifter under den årliga stämman om man har en BR? Eller måste man ha medhåll från fler som bor där för att få ta del av den informationen?

Det var lite min poäng att det krävs att en stor andel av styrelsen är korrupt för att det inte väldigt snart skall uppmärksammas och avslöjas.

Säger inte att det inte kan hända, men om det sker under en period med minst två stämmor får nog medlemmarna ta på sig en del av skulden att de inte reagerat.
Citera
2024-09-10, 05:38
Medlem
Dawkinseans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Du kan nog inte få ut exakt vilken medlem som har fått renovering x eller y, men helt säkert en sammanställning över hur många/vilka lägenhetsnr under året som har fått underhåll i någon form.

Föreningen har väldigt sällan anledning att investera i värdehöjande åtgärder i en medlems lägenhet. Det hade avslöjats direkt av en sund styrelse.
Citera
2024-09-10, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Föreningen har väldigt sällan anledning att investera i värdehöjande åtgärder i en medlems lägenhet. Det hade avslöjats direkt av en sund styrelse.

Nu bor jag i en gammal förening med lite olika lägenheter, vilket kan kräva balkongunderhåll av en specifik lägenhet som har just den balkongen och ett utsatt läge. Men visst, om allt är mer likriktat brukar det ju inte vara så.
Citera
2024-09-10, 07:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetopia
Nu bor jag i en gammal förening med lite olika lägenheter, vilket kan kräva balkongunderhåll av en specifik lägenhet som har just den balkongen och ett utsatt läge. Men visst, om allt är mer likriktat brukar det ju inte vara så.
Balkongen är en del av fasaden och därmed ansvarar föreningen för underhållet, så håller en balkong på att rasa eller behöver renoveras är det föreningen som ska stå för det. Det kan finnas undantag om den är inglasad, men då gäller det insidan innanför inglasningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in