Citat:
Ursprungligen postat av
AbsolutVodka12
Inflationen är under 2% just nu och kan inte vara orsak till de kraftiga höjningar av månadsavgiften som förekommer på en del håll. Elpriserna är också låga nu. Även räntan är på väg ned, och brfer har ofta 5-6 olika lån med olika löptid just för att undvika problem orsakade av räntehöjningar. De höjningar på 30-40% som aviserats måste ha andra orsaker.
Njaa.. nya föreningar kan ha 40-100 miljoner i lån i storstad. Rätt ofta är det 3 lån, 1-3 och 5 år det tecknas på, i bland 5 lån med 1-5 års löptid. Varit rätt ovanligt med lån på längre löptid bland föreningar. Där ger en hög ränta avtryck som 10 tals % procent i ökad avgift över nåt, några år. Finns även gamla föreningar som tagit stora lån senaste åren och därigenom tvingats höja avgifterna mycket. Kan handla om olika typer av större renoveringar. Även äldre hus där byggare köpt hela fastigheten(r) och byggt/renoverat hela insidan och ibland ganska mycket av utsidan och därefter krängt iväg lgh med hög lånebild. Finns rätt mycket sånt också. Hursomhelst med dagens stora utbud så behöver man inte vara nån Einstein för att ögna igenom och jämföra årsredovisningar. Sen är människor ganska märkliga. De kan tycka en lägenhet med en avgift på 2900kr och pris 3.9 miljoner, är att föredra jämfört med en avgift på 3600kr och pris 3.1 miljoner. Menar har nästan aldrig hört folk klaga på att de betalar stora lånekostnader men en hundring hit eller dit i mån avgift hänger de upp sig på. För mig är det viktigaste att betala 1% i amortering, inte 2%, det gör skillnad på större lån. Samt förstås vad man får för avgiften. Jag skulle aldrig kunna tänka mig bo i en förening där man skippar underhåll, trixar och fixat för att hålla låga avgifter och skjuter allt framåt åt kommande köpare. Jag tycker det är viktigare kolla fasad, trapphus och årsredovisningar samt ev samlingsrum,övernattningsrum, förrådsmöjligheter ev gym, basturelax, parkeringsmöjligheter, hur tomten ser ut ,före köp än själva lägenheten. Lägenheten kan du själv fixa men inte det övriga.
Såg det var lite ”snack” om små föreningar och tjänster. Inte ovanligt små föreningar sköter städning själva, klipper gräs och kanske anställer en av de boende för en del tjänster. Personligen skulle jag inte köpa i en väldigt liten förening om du är av det mer introverta slaget eller inte har lust alls engagera dig i skötseln av fastigheten. Det kan bli ett förväntat tryck på ditt evangemang från andra.