2024-09-08, 16:03
Medlem
Hur kan detta skit vara så pass populärt? Hur är man funtad om man på allvar köper matlagningsredskap, i synnerhet såna som ska vara i närheten av värme, i plast istället för riktiga material som metall eller trä? Känns som något som borde varit trendigt en kort tid på 50-talet för att sen fort förpassas till historiens skräphög.
Citera
2024-09-08, 16:13
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roctane
Hur kan detta skit vara så pass populärt? Hur är man funtad om man på allvar köper matlagningsredskap, i synnerhet såna som ska vara i närheten av värme, i plast istället för riktiga material som metall eller trä? Känns som något som borde varit trendigt en kort tid på 50-talet för att sen fort förpassas till historiens skräphög.

Med tanke på rubriken vore det kul om du kunde länka någon bra stekspade i trä som är prisvärd. Annars är väl svaret på din fråga att många använder stekpannor, patruller etc. med
med olika typer av beläggningar som enklare skadas om man använder metallredskap.

Men som sagt, stekspade i trä är jag intresserad av. Undrar även varför dessa skulle vara bättre än plast utifrån det du nämner om värme?
Citera
2024-09-08, 16:17
Medlem
Sn0o0oZs avatar
billigare
Citera
2024-09-08, 16:23
Medlem
Citat:

Det är väl mest om man har teflonpanna?
Citera
2024-09-08, 16:25
Avslutad
Stekspade i trä? Say what? Har bara sett där handtaget är i trä, och vilket material handtaget är gjort av är väl rätt skit samma?

Som andra har sagt så är metall inte speciellt bra för teflonpannor.
Citera
2024-09-08, 16:27
Avslutad
Plasten som används i dessa har högre smältpunkt p.g.a tillsatser i plasten eller PVC. Därmed ingen större fara och några plastpartiklar rivs inte loss så länge du inte låter spaden ligga i pannan en lång stund.
Citera
2024-09-08, 16:28
Medlem
Svårt ett hitta en vanlig stekspade med metallblad i affärerna nu för tiden, det är mest plastspadar som säljs. Stora stekspadar avsedda för utegrillar finns förstås men de är mindre lämpliga i köket.
Jag har själv letat efter an vanlig, gammaldags stekspade men inte hittat någon. Min gamla tappade bladet plötsligt, det gick av.
Citera
2024-09-08, 16:29
Medlem
Clint Ruins avatar
Självklart är det för att inte skada beläggningen på teflonpannor.

Använder man stekpannor av gjutjärn, kolstål eller rostfritt kan man givetvis använda metallredskap.
Citera
2024-09-08, 16:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Svårt ett hitta en vanlig stekspade med metallblad i affärerna nu för tiden, det är mest plastspadar som säljs. Stora stekspadar avsedda för utegrillar finns förstås men de är mindre lämpliga i köket.
Jag har själv letat efter an vanlig, gammaldags stekspade men inte hittat någon. Min gamla tappade bladet plötsligt, det gick av.
https://www.kitchentime.se/varumarken/ronneby-bruk/inox-stekspade-29-cm/?variantId=509376-01
Citera
2024-09-08, 16:34
Medlem
HBTKuks avatar
Ja, det är verkligen vansinne. Särskilt med den nya forskning som i vissa fall visat på höga halter av plast i mänskliga blodomlopp. Det är ett jättebekymmer, men likväl naturligt urval där de efterblivna dör tidigt.

Slängde själv allt i plast ur mitt kök för många år sedan. Använder endast metall- och träverktyg. Inga pannor med beläggningar heller.
Citera
2024-09-08, 16:36
Medlem
henrikos avatar
Citat:

Jag har något minne om att det ett tag ansågs vara giftiga färgpigment i svarta plaststekspadar. Gäller trådens frågeställning möjlig dessa, eller gäller tråden även andra färger, som faluröda stekspadar?
Citera
2024-09-08, 16:39
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag har något minne om att det ett tag ansågs vara giftiga färgpigment i svarta plaststekspadar. Gäller trådens frågeställning möjlig dessa, eller gäller tråden även andra färger, som faluröda stekspadar?
Allt i plast är nog problemet, oaktat vilken färg.

Citat:
Studien visar för första gången att plastpartiklar förekommer i människans blodomlopp. I 77% av de analyserade blodproven identifierade man plastpartiklar. Hälften av proverna innehöll PET-plast, 36 % innehöll PS och 23 % av blodproverna innehöll PE
Källa:
Karolinska institutet
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här