Citat:
Ursprungligen postat av
sillynamnam
Jag har inte läst Stig Ahlgren heller men hört talas om hans kvicka och elaka sågningar.
Kanske podden Gästabudet vill uppmuntra en ny Ahlgren med sitt pris till bästa sågningen. Har för mig att han nämndes av dem som tog Linda Skugge i försvar efter hennes sågning av Kristina Sandberg.
Jag har funderat på att läsa Ulrika Milles bok om Stig Ahlgren och Birgit Tengroth (som jag inte heller läst). Den verkar intressant. Har du läst den?
Den recenseras här av Ulrika Knutson i Expressen. Hon verkar inte vara mycket för sågningar.
"Man kan aldrig vara nog omsorgsfull i valet av sina fiender" sade Oscar Wilde, det är ett av de rikigt arketypiska uttrycken för den här bilden av kritikern eller författaren som en fäktande hjälte som i sista hand sätter Saningen Skönheten eller Geniet före lojaliteten till "gänget" eller det etablerade. Stephen Fry kommenterade någon gång att Wilde är
irländare, ett underläge på den tiden, men han slår engelsmännen i deras eget spel genom att visa sig kvickare och mer briljant än någon av dem.
Det här är en syn på kritikerns roll som väl har gått förlorad i de sociala mediernas tidevarv. Alex Schulman kanske har försökt spela den rollen i media ibland, men han når inte alls upp till den. Olof Lagercrantz hade som "kungen av DN" den sortens makt och inflytande som hör ihop med rollen - "alla" som var på allvar intresserade av litteratur och kultursidor läste honom, redan innan han blev chefredaktör för hela tidningen - men t o m han undvek att såga debutanter och nykomlingar på det där hänsynslösa sättet.
Nej, har inte läst Knutsons bok om paret Ahlgren/Tengroth (liksom inte heller hennnes tidigare bok om kretsen kring Elin Wägner, Honorine Hermein och Fogelstad-skolan ) - men båda två är väl på min "planerar att läsa"-lista.