Citat:
Ursprungligen postat av
Yay
https://nationalinterest.org/blog/buzz/india-wants-dump-its-russian-built-t-72-tanks-212619
Indien vill sälja av sina 2400 T74 tanks till antigen Ukraina eller nån av deras allierade
Tidsperspektivet känns lite fel dock. Om Indien hade velat sälja många T74 till Ukraina redan närmaste året eller kommande 2-3 åren då tror jag de hade kunnat få ett bra pris för försäljningen då väst har mer pengar än krigsmaterial och vill få fram krigsmaterial till Ukraina så fort som möjligt.
T74 utgör dessutom ingen risk att ryssarna skulle komma över teknik som väst vill hålla hemlig.
Antalet 2400 T74 skulle också vara en game-changer.
Men som sagt tidsperspektivet är såpass långt att alla hoppas väl att kriget ska vara över innan Indien får iväg sina T74 till Ukraina. Å andra sidan med ett bra avtal så kan man säkra att Ukraina får en relativt stadig ström av nya tanks i takt med att kriget pågår. Kanske att de som ska fixa köpet påtalar behovet av snabbare leveranser. Samtidigt frigör Indien pengar till utvecklingen och produktionen av nästa generation tanks.
Spännande läsning iallafall.
Edit: När jag tänker efter. Använder man T74, överlever inte besättningen så om Ryssland själva har kapacitet att så våldsamt slå ut så omoderna tanks, då vet jag inte om Ukraina vill använda sådana. Trots allt vill de att soldaterna överlever och kan fortsätta strida. Ryssland verkar inte bry sig om att deras tanks är så lätta att slå ut med väldiga explosioner där besättningen alltför ofta dör istället för att skyddas av pansaret och överleva.