2024-09-08, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Det är som i alla andra konkurser. Om tillgångarna överstiger skulderna så får de boende sin andel av de pengarna.

Men den är tråden handlar om något som inte händer. De 85 föreningar som gått i konkurs i år har till 99.999% varit föreningar som inte ägt något hus och gått i konkurs med en skuld på ett par tusenlappar för likvidationsavgifterna. Det är föreningar som bildats för att köpa loss en hyresfastighet och så har köpet inte gått genom av olika anledningar.

Du hittar inte ens tio föreningar som gått i konkurs pga ekonomin de senaste tio åren. Du hittar kanske ett par stycken som gått i kk pga totalskada (vatten/brand) eller kriminella handlingar (Kinesiska muren, Malmö) men du hittar i princip inga som gått i kk pga den allmänna ekonomin.

Du kan jämföra med de 700-800 villor och bostadsrätter som varje år säljs av kronofogden. Där är folk som förlorar sina hem helt på egen hand, oavsett bostadsform.

Finns det någon statistik på hur många av dessa 85 BRF som gått i konkurs som verkligen hade blivit BRF med medlemmar och lägenheter?

Som du säger så ombildas det ju löpande och det bildas BRF:er.

https://www.hittabrf.se/faktaaktiva.asp

Citat:
Antal aktiva bostadsrättsföreningar som äger och förvaltar en eller flera fastigheter är idag ca 30 500 av totalt 34 038 registrerade Brf:er. Kring 13,8 % av landets bostadsrättsföreningar är inaktiva vilket får ses som en stor andel.

Med tanke på att räntorna stigit kraftigt så är det ju inte så konstigt att en del tänkta ombildningar skjuts på framtiden eller avbryts och en del av dessa försätts i konkurs.

Det är ändå intressant att 95% av inläggen i tråden handlar om hur man som medlem kan råka illa ut om BRF:en kursar men med största sannolikhet påverkas ju inte några medlemmar i dessa 85 konkurser.
Citera
2024-09-08, 11:19
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det där stämmer ju inte. I så fall skulle ju ingen bo i en BRF. Sanningen är att det har varit det mest ekonomiska sättet att bo i välskötta BR jämfört med andra boendeformer. Hyreslägenheter ska vi bara inte prata om, över tid är det mycket dyrare.

Orkar inte gå in på i detalj varför du har fel, men i grunden är det ju så enkelt att finansieringen delas upp på en del på föreningen och en del på de boende. Summan blir inte större än du skulle köpt något du äger som en villa eller ägarlägenhet.

Dessutom kan man driva en BRF effektivare genom gemensamma inköp, göra vissa saker själva (som tex trädgårdsskötsel). Den avgift du betalar får du ju annars betala via hyran och där ingår finansieringen av hyresbostaden, plus vinst för hyresvärden, något du slipper i en BRF. När det gäller villa så betalar du ju värme, avlopp, vatten, el, underhåll via separata fakturor i stället, plus eventuella räntor till banken du lånat av.

Men som sagt, alla boendeformer har för och nackdelar. BRF:s största nackdel som jag ser det är att det kan vara svårt att få ihop en kompetent styrelse och att reglerna för kontroll av verksamheten kanske är lite för svag, vilket denna tråd egentligen handlar om.

Ja en boendekostnad i hus består ju av räntor och amorteringar samt sophämtning, vatten/avlopp, el och värme. I min BRF betalar jag räntor amortering, el och värme samt närmare 8000:- till min BRF. Det är verkligen inte ett ekonomiskt fördelaktigt sätt att bo på. Jag hade hellre lagt undan de 8000:- som en buffert när det behövs fixas något på mitt hus. Man underhåller ju inte ett hus konstant utan det sker ju i perioder.

Skillnad var innan räntorna och avgiften höjdes. Vi bor i en lägenhet på 110 kvadrat på två våningar med uteplats typ som ett radhus men ändå inte. Innan räntehöjningen hade vi en ränta på 1,35% och nu är den på över 5%. Dessutom bor vi i en mycket liten BRF där man har fått chockhöja avgiften för att få allt att gå runt. Vi gick från en avgift på 5800:- till 7800:- Meningen med att bo i brf är ju att det skall vara ett billigare alternativ men som det ser ut idag är det inte ett dugg billigt.

Hyresrätt är ju att fördra alla gånger framför en bostadsrätt. Där säger man upp lägenheten och sen flyttar man efter 3 månader. När man skall sälja en BRF måste man ta in en svindyr mäklare och sedan skall staten ha 22% av vinsten.

Jag tror att folk kommer börja inse vilken dålig boendeform bostadsrätt är. Många tror fortfarande att det är så himla fördelaktigt och bra men insikten kommer att komma, tro mig.
Citera
2024-09-08, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Finns två betydelser, dels den primära i vardagligt tal, dvs. rikedom, dels som direkt böjning av förmåga.

Hur vill du lösa insolvensen då? Är man "rest" när man sitter fast i en skuldsättning som aldrig upphör?

När jag pratar om att folk förlorar sin förmögenhet när en bostadsrättsförening konkar så menar jag inte att de är rika.
Med tanke på dina ordval här så borde du förstått detta.
Men sak samma.

Hur man löser skulden? Det kanske inte finns något annat alternativ än att sätta föreningen i konkurs.
Dock är det inte bra för individen då de blir av med alla sina pengar de satsat i boendet.
En bostadsrätt kan kosta miljontals kronor och alla pengar försvinner. Skulden till banken kvarstår dock.

Skuldsättningen upphör när du säljer din bostad, kanske gör du till och med lite vinst.
Blir du av med bostaden så kvarstår dock skulden till banken. Du kan därmed inte ta nya lån då du redan har miljonskulder.
Så ja, i den bemärkelsen så är du "rest" när du kan avyttra lägenheten o lösa lånet.
Citera
2024-09-08, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Ja en boendekostnad i hus består ju av räntor och amorteringar samt sophämtning, vatten/avlopp, el och värme. I min BRF betalar jag räntor amortering, el och värme samt närmare 8000:- till min BRF. Det är verkligen inte ett ekonomiskt fördelaktigt sätt att bo på. Jag hade hellre lagt undan de 8000:- som en buffert när det behövs fixas något på mitt hus. Man underhåller ju inte ett hus konstant utan det sker ju i perioder.

Skillnad var innan räntorna och avgiften höjdes. Vi bor i en lägenhet på 110 kvadrat på två våningar med uteplats typ som ett radhus men ändå inte. Innan räntehöjningen hade vi en ränta på 1,35% och nu är den på över 5%. Dessutom bor vi i en mycket liten BRF där man har fått chockhöja avgiften för att få allt att gå runt. Vi gick från en avgift på 5800:- till 7800:- Meningen med att bo i brf är ju att det skall vara ett billigare alternativ men som det ser ut idag är det inte ett dugg billigt.

Hyresrätt är ju att fördra alla gånger framför en bostadsrätt. Där säger man upp lägenheten och sen flyttar man efter 3 månader. När man skall sälja en BRF måste man ta in en svindyr mäklare och sedan skall staten ha 22% av vinsten.

Jag tror att folk kommer börja inse vilken dålig boendeform bostadsrätt är. Många tror fortfarande att det är så himla fördelaktigt och bra men insikten kommer att komma, tro mig.
Även i en direktägd villa finns såväl löpande återkommande kostnader samt sådana som det kanske är 50 år mellan gångerna och allt däremellan. En ganska stor del är ofta återkommande, där blir det ingen skillnad mot hur det betalas i en brf (el, vatten & avlopp, värme om separat, bredband, sophämtning och säsongsvis sådant som snöröjning och gräsklippning). Tror inte att ekonomin blir så mycket annorlunda, det är mer att du är mer fri att göra vad du vill om du äger en villa.
Citera
2024-09-08, 11:42
Avslutad
Bostadsrätter är en Scam och pyramidliknande verksamhet.

Självklart kollapsar konceptet förr eller senare.

Man ”köper” rätten att hyra en lägenhet som någon annan äger men måste ändå betala hyra. Hur jävla korkad kan man bli som ger sig in i en sådan affär?
Citera
2024-09-08, 11:47
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Man ”köper” rätten att hyra en lägenhet som någon annan äger men måste ändå betala hyra. Hur jävla korkad kan man bli som ger sig in i en sådan affär?

Exakt!! Det är detta jag har insett och jag var förbannat korkad. Man luras att tro att detta är det bästa som finns när det egentligen är ett rent bedrövligt koncept.
Senast redigerad av Tervull 2024-09-08 kl. 11:51.
Citera
2024-09-08, 11:56
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tervull

Så du tror inte att kostnaderna gått upp för villor och hyresrätter? Men din unika situation speglar ju inte heller hela BR-beståndet i Sverige, utan snarare att du bor i en dålig förening i så fall. Samma sak kan ju hända med hyresrätt (dålig värd, höga hyror) eller i en usel villa som kostar stora belopp i renovering etc.
Citera
2024-09-08, 11:59
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Tämligen sällsynt med villor som bf, men förekommer säkert. Radhus däremot, då är ändå byggnaderna sammanhängande och troligen alla på samma fastighet också. I båda dessa fall är det vanligare med att boendet i form av byggnaden ägs av respektive där bosatt, men att det bildats en samfällighet för att hantera gård inklusive parkeringar och eventuella garage.
Ja, det är ganska sällsynt med villor, men jag känner till några sådana områden. Dessutom, exemplet i den här tråden gäller ju parhus. Ganska lyxiga sådana också, som det verkar. Tror byggaren i princip blåst sina kunder när han skapade en brf i stället för att sälja husen enskilt. För övrigt är det vanliga att radhus är enskilda fastigheter, trots "samma" tak.
Citera
2024-09-08, 12:04
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse

Du är totalt felinformerad och det är tråkigt. BRF har funnits i 100 år och folk har bott bra och billigt i dessa, hur ska de då kunna vara "scam"? Det är inte "någon annan" som äger. Varje medlem äger en andel i en ekonomisk förening, som äger fastigheten och upplåter lägenheter "för evigt" till sina medlemmar. Och man betalar inte hyra i en BRF, utan en avgift som ska täcka löpande kostnader, underhåll och eventuella räntor. I begreppet hyra ingår också en vinstkomponent och hyra är ett eget juridiskt begrepp.

Men som sagt, det finns för och nackdelar med alla boendeformer och reglerna för BRF kan behöva skärpas. Men boendeformen passar många utmärkt och har så gjort under en längre tid.
Citera
2024-09-08, 12:08
Medlem
Citat:
Ja, det är ganska sällsynt med villor, men jag känner till några sådana områden. Dessutom, exemplet i den här tråden gäller ju parhus. Ganska lyxiga sådana också, som det verkar. Tror byggaren i princip blåst sina kunder när han skapade en brf i stället för att sälja husen enskilt. För övrigt är det vanliga att radhus är enskilda fastigheter, trots "samma" tak.
Inte så lätt att bedöma utan mer ingående kännedom om just situationen där.
Finns många varianter, alla har givetvis sina för- och nackdelar och passar för för en viss kategori boende. Bor i en direktägd villa för egen del, så inte någon egen erfarenhet av övriga alternativ, men varit inblandad i en del på annat sätt.
Citera
2024-09-08, 12:20
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
När jag pratar om att folk förlorar sin förmögenhet när en bostadsrättsförening konkar så menar jag inte att de är rika.
Med tanke på dina ordval här så borde du förstått detta.
Men sak samma.

Hur man löser skulden? Det kanske inte finns något annat alternativ än att sätta föreningen i konkurs.
Dock är det inte bra för individen då de blir av med alla sina pengar de satsat i boendet.
En bostadsrätt kan kosta miljontals kronor och alla pengar försvinner. Skulden till banken kvarstår dock.

Skuldsättningen upphör när du säljer din bostad, kanske gör du till och med lite vinst.
Blir du av med bostaden så kvarstår dock skulden till banken. Du kan därmed inte ta nya lån då du redan har miljonskulder.
Så ja, i den bemärkelsen så är du "rest" när du kan avyttra lägenheten o lösa lånet.

En bostadsrätt är inte en lägenhet, utan en rätt att förfoga över en lägenhet.

Om inte föreningen kan gå i konkurs så är alternativet att den fortsätter använda sina intäkter till att betala av på lån som aldrig upphör, med följden att lägenheterna inte kan underhållas och renoveras. I och med att den underliggande tillgången som panten i bostadsrätten baseras på ruttnar, så blir också bostadsrätten mindre värd och den som innehar den kan inte sälja för att täcka lånet.

Över tid leder det till att bankerna börjar prisa in den risken i sina bolån för köp av bostadsrätt.
Citera
2024-09-08, 12:24
Medlem
Tervulls avatar
Citat:
Så du tror inte att kostnaderna gått upp för villor och hyresrätter? Men din unika situation speglar ju inte heller hela BR-beståndet i Sverige, utan snarare att du bor i en dålig förening i så fall. Samma sak kan ju hända med hyresrätt (dålig värd, höga hyror) eller i en usel villa som kostar stora belopp i renovering etc.
Jag är övertygad om att det kommer bli kris inom väldigt många BRF inom en inte allt för lång tid. Det är ju inte bara detta med skenande utgifter utan att det sitter människor på makt som skall styra dessa föreningar fast de inte har en susning om hur man gör. Det klart att det tillslut kommer falla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in