Citat:
Ursprungligen postat av
Ass-turd
Fast han skriver inte om sexchattande med barn. Han nämner mord som exempel. En arbetsgivare har fullständig rätt på sin sida att avskeda/säga upp en anställd om denne begår mord på sin fritid.
Edit: jag har själv ställt frågan tidigare i denna tråd, om på vilka grunder en arbetsgivare har för att säga upp någon som "bara" sexchattat med ett "barn" (inte begått brott)
Återigen, ofan! Härligt att du som lekman besitter mer information på området än vad jag gör.
Vilken paragraf i LAS/kollektivavtal/anställningsavtal hänvisar du till då när du påstår att "
arbetsgivaren har fullständig rätt på sin sida att avskeda/säga upp en anställd om denne begår mord på sin fritid"?
Återigen. Jag sitter dagligen i förhandlingar mellan arbetsgivare/arbetstagare och har företrätt flertalet individer där arbetsgivaren angett misskötsamhet på fritiden som skäl för uppsägning/avsked.
Inte i ett enda fall har arbetsgivaren vunnit utan arbetstagaren har i samtliga fall med LAS som grund nått en överenskommelse med arbetstagaren.
I LAS finns inga utrymme för olika tolkningar när det kommer till denna fråga.
Det du gör på din fritid, oavsett hur grovt brottet är, kan inte leda till avsked.
Även om du innehar ett skyddsklassat arbete och b lir dömd för mord så har du ditt anställningsskydd kvar.
Det innebär inte att du är garanterad att ha din specifika tjänst kvar på företaget (det har du aldrig), däremot har du i anställningsskyddet rätt till din anställning inom företaget.
Arbetsgivaren är till och med i detta fall skyldig att omplacera dig om den domen du har fått förhindrar dig att utföra den typ av arbete du tidigare utfört.
Du sitter bara och killgissar på Flashback och försöker kunna mer än vad du gör.
Gå och lägg dig och inse att detta är ett mer komplext ämne än vad du behärskar. God natt.