2024-09-07, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
De räknar bara de som står utomhus. Många står under tak och syns inte. Dessutom så är det inte före krigsutbrottet för det är de som är intressant. Men hur som helst så är det en stor brist just nu.

Nä, han har räknat med ca. 1000 stridsvagnar som kan stå i garagen. Sen har dessa baser inte underhållits sedan Sovjet, så garagen rasar in och används inte fullt ut. Många ryska stridsvagnar är uppkopplade mot ett LGTH-system som reglerar luftfuktigheten i stridsvagnarna, och på så vis möjliggör det förvaring utomhus… trots att det givetvis inte är optimalt.

Hur som helst, Ryssland har inte förlorat 8600 stridsvagnar som ukrainska MoD säger. Det är helt enkelt inte möjligt då det inte fanns så många i Ryssland innan kriget bröt ut. Att Ryssland ska ha 10200 stridsvagnar är gamla siffror som kommer direkt från ryssen själv. Förövrigt har IISS - Military Balance (som har spridit siffrorna genom alla år) uppdaterat siffrorna och säger nu att Ryssland hade 6800 stridsvagnar innan kriget bröt ut.

Ryssland har förlorat runt 60% av alla sina stridsvagnar, vilket går att bekräfta med både videos och bilder. Sjuka siffror.
Citera
2024-09-07, 21:11
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag har en liten misstanke om det, i.o.m att Harris gör det bra för stunden och Trump gör sitt yttersta för att få det på ett annat spår.

Jänkarnas viktigaste fråga inför valet är ju i princip : Har jag det bättre idag, än för 4 år sedan ?

Har ju vart rejäla pris stigningar i Usa också.

Jag förstår ju spelet bakom presidentskapet men hävdar fortfarande att det är groteskt cyniskt mot Ukraina om skälet skulle vara att inte ge Trump någon fördel i valet till president, hur många Ukrainare är det värt för demokraterna att få Kamala Harris vald till president?

Hur som haver, vi får se hur det blir efter valet i USA med stöd till Ukraina.
Citera
2024-09-07, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Min poäng är att Ryssland är det enda land i hela världen som hotar andra länder med kärnvapen, skriker att vi ska bomba skiten ur er. Det är hela tiden kärnvapenhotelser mot andra länder. Jag länkade för ett tag sedan en video där ryssarna bekymrat diskuterade varför är inte väst rädda för våra kärnvapen längre.

Okey, att jag inte följer med vad som sägs i Ryssland och jag får bara delvis veta när någon vars podcast jag följer, visar Putins tal eller Medjejevs svar på något som påståtts i västmedia.
Men alla som kan lyssna och förstå ryska säger att Putin inte har hotat med kärnvapen - inte före Ukraina bombade kärnvapenförsvaret för Ryssland.

Och det verkar som om USA har fått nog. Nu måste de vänta på Rysslands svar på de här longdistans missil/bomber. Och jag såg ett klipp av Austin där han gjorde sitt bästa med att bibehålla ansiktet och ändå vägra Attackams, för då anser Ryssland att USA aktivt gått in i kriget och då kanske de svarar med att bomba Los Angeles t.ex. För det är skillnaden mellan de stora - Ryssland har de här överljuds missilerna som kan pricka vad som helst runt planeten.
Sååå, är det vad USA vill?
Citera
2024-09-07, 21:22
Medlem
aztlans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandbob
Nä, han har räknat med ca. 1000 stridsvagnar som kan stå i garagen. Sen har dessa baser inte underhållits sedan Sovjet, så garagen rasar in och används inte fullt ut. Många ryska stridsvagnar är uppkopplade mot ett LGTH-system som reglerar luftfuktigheten i stridsvagnarna, och på så vis möjliggör det förvaring utomhus… trots att det givetvis inte är optimalt.

Hur som helst, Ryssland har inte förlorat 8600 stridsvagnar som ukrainska MoD säger. Det är helt enkelt inte möjligt då det inte fanns så många i Ryssland innan kriget bröt ut. Att Ryssland ska ha 10200 stridsvagnar är gamla siffror som kommer direkt från ryssen själv. Förövrigt har IISS - Military Balance (som har spridit siffrorna genom alla år) uppdaterat siffrorna och säger nu att Ryssland hade 6800 stridsvagnar innan kriget bröt ut.

Ryssland har förlorat runt 60% av alla sina stridsvagnar, vilket går att bekräfta med både videos och bilder. Sjuka siffror.
Hur fungerar ett lgth system?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Har du källa på att Ryssland ville inte förhandla utan kriga och döda?
Är inte det ganska uppenbart med tanke på vad som sker? Att förhandla är inte samma sak som att ställa upp helt orimliga krav på ett grannland och sedan invadera om man inte får som man vill.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jag förstår ju spelet bakom presidentskapet men hävdar fortfarande att det är groteskt cyniskt mot Ukraina om skälet skulle vara att inte ge Trump någon fördel i valet till president, hur många Ukrainare är det värt för demokraterna att få Kamala Harris vald till president?

Hur som haver, vi får se hur det blir efter valet i USA med stöd till Ukraina.

Visst. Samtidigt så vet man ju vad Trump har sagt hela tiden, och fortsätter att säga. Så det blir nog betydligt sämre för Ukrainas del (o hela västvärlden) om han blir vald. Harris ledning är skör, och mycket hinner ske än.

Med Harris så förväntar jag ett fortsatt stöd till Ukraina, men att Eu skall börja ta sitt ansvar på mera allvar. Finns eftersläntare än.

Med Trump så hamnar Ukraina under bussen. Han kan göra stor skada trots tidigare, ingångna avtal. Bland det första tippar jag att han börjar strypa underrättelse utbytet med Ukraina.
Citera
2024-09-07, 21:23
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wetiko
Hur ska man annars flytta 100 tusentals människor någonstans dit dom inte vill? Med Saft och bullar?

Kanske mest hot om våld! Indraget medborgarskap, inga löner eller bidrag!

Det enda som ryssen förstår är våld eller hot om våld!

Om några stackare kommer iklämm låt så vara, bättre att bli av med spioner och quislingar!
Citera
2024-09-07, 21:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Okey, att jag inte följer med vad som sägs i Ryssland och jag får bara delvis veta när någon vars podcast jag följer, visar Putins tal eller Medjejevs svar på något som påståtts i västmedia.
Men alla som kan lyssna och förstå ryska säger att Putin inte har hotat med kärnvapen - inte före Ukraina bombade kärnvapenförsvaret för Ryssland.

Och det verkar som om USA har fått nog. Nu måste de vänta på Rysslands svar på de här longdistans missil/bomber. Och jag såg ett klipp av Austin där han gjorde sitt bästa med att bibehålla ansiktet och ändå vägra Attackams, för då anser Ryssland att USA aktivt gått in i kriget och då kanske de svarar med att bomba Los Angeles t.ex. För det är skillnaden mellan de stora - Ryssland har de här överljuds missilerna som kan pricka vad som helst runt planeten.
Sååå, är det vad USA vill?
Det är märkligt att ni vatniks kräver stavelse för stavelse från hästens rum. Putin är som en maffioso som inte säger uttryckligen att han tänker använda kärnvapen utan istället gör en gest som illustrerar skära halsen av någon.

USA är inte rädda för Rysslands eller deras "överljuds" missiler. Forskarna bakom dessa sitter fängslade för att gamla patriots plockar ner dem och USA har lovat att bomba skiten ur Ryssland med konventionella vapen om Rysslans använder kärnvapen.
Citera
2024-09-07, 21:26
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Visst. Samtidigt så vet man ju vad Trump har sagt hela tiden, och fortsätter att säga. Så det blir nog betydligt sämre för Ukrainas del (o hela västvärlden) om han blir vald. Harris ledning är skör, och mycket hinner ske än.

Med Harris så förväntar jag ett fortsatt stöd till Ukraina, men att Eu skall börja ta sitt ansvar på mera allvar. Finns eftersläntare än.

Med Trump så hamnar Ukraina under bussen. Han kan göra stor skada trots tidigare, ingångna avtal. Bland det första tippar jag att han börjar strypa underrättelse utbytet med Ukraina.

Inte ense med dig angående Trump men håller med i allt om att EU måste ta mer ansvar och sluta dra benen efter sig, det är ju i våran del av världen det här kriget utspelas och vill vi inte se resten av Europa brinna upp så måste vi (EU) steppa upp.

Kom ihåg att det var under Obamas och Bidens vaktskift Putin agerade.
Senast redigerad av Reimer 2024-09-07 kl. 21:32.
Citera
2024-09-07, 21:48
Medlem
Reimers avatar
Ryska eliten är lite svettiga efter Ukrainas lilla operation i Kursk oblast

Citat:
Ukrainas plötsliga offensiv i Kursk-regionen tog Kreml på sängen.

Offensiven har nu även väckt tvivel och oro hos den ryska eliten.

CIA-chefen Bill Burns kallar det hela för en ”betydande taktisk prestation”.

– Det har väckt frågor... inom den ryska eliten om vart allt detta är på väg, säger Bill Burns till Financial Times.

MI6-chefen Richard Moore beskriver offensiven som ett ”typiskt djärvt och vågat drag av Ukrainarna... för att försöka förändra spelets regler”.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/oro-inom-den-ryska--eliten-vackt-fragor/
Citera
2024-09-07, 22:13
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av svartellervitt
Om befolkningen och ekonomin mår bättre av detta krig, förlåt för min definition.
Varför gråter ni i alla inlägg?
Gråter om vad? Jag är svensk och vi är beroende av tysk ekonomi. Det går inte vidare för tysk ekonomi för någon sprängde upp gasledningarna. Det är ju ni som gråter vilt över ryssar och Ryssland, delar bilder på döda ryska soldater, ljuger och sprider propaganda i olika försök för att måla grisens läppar röda. Ukrainas läppar är numera vita, döende och jag tycker det är tragiskt då detta krig kunde ha stoppats tidigt genom att hålla NATO borta från Rysslands gränser. Väst och NATO har helt andra planer för både Ukraina och Ryssland och vi övriga får naturligtvis inte vara med även om det politiskt händer saker i Europa (folk vaknar).
Citera
2024-09-07, 22:15
Medlem
Putin har förhoppningar om att bromsa åldrandet.

https://marcusoscarsson.se/putins-galna-drom-om-evigt-liv-satter-press-pa-vetenskapen/

Halvrelaterat till kriget i Ukraina, för om detta stämmer så förklarar det en hel del runt Putins agerande.
Rysslands diktator Vladimir Putin uppges vara besatt av tanken på evigt liv, och sätter nu press på vetenskapen. Han har beordrat ett nationellt projekt för att hitta en lösning.

Ombads få fram snabba lösningar

Vladimir Putin fyller 72 år i oktober, och uppges vara mycket intresserad av vetenskapliga lösningar för att stoppa åldringsprocessen. Inom ramen för det nya nationella projektet investeras stora pengar i teknik som man hoppas ska kunna förebygga cellulärt åldrande, och man satsar även stort på neuroteknik.

Andra forskare ska satsa på så kallad 3D-bioskrivning för att göra det möjligt att ”skriva ut” ersättningsorgan och vävnad. Målet att kunna skapa fullt fungerande mänskliga organ uppges dock vara långt borta.

En forskare som Kyiv Post har pratat med uttrycker stor irritation över Putinregimens prioriteringar, inte minst med tanke på den situation som landet har försatt sig i, med tusentals döda och sårade soldater.

– Hela premissen förbryllar mig. Visst, låt oss jobba på att återställa hälsan hos dessa gamla gubbar – det är inte som att det finns någon annan som behöver vår uppmärksamhet. Mitt i kriget är det meningen att vi bara ska släppa allt.

– Nivån av cynism är förbryllande, tillger forskaren.

– De bad oss att snabba upp alla våra förslag… Det är förstå gången jag har sett någonting liknande, säger en rysk läkare, enligt tidningen.
Runt om i världen bedrivs seriös forskning kring möjligheten till evigt liv, så det är knappast någon överraskning att Putin har utvecklat kärlek för området. Bunkerdvärgen verkar ju fullkomligt skräckslagen inför döden.
Senast redigerad av Chillgren 2024-09-07 kl. 22:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in