Citat:
Ursprungligen postat av
FB007
Så är det, men när någon är hyfsat bra på något även om det inte är elitnivå önskar man ju personen la lite manken till.
Nu verkade ju det som trådskaparen ändå kört lite olika program och har lite mer koll än vad första intrycket gav ändå i och med andra inlä5 gget.
5 x 3 x 1 är ju schysst upplägg om man vill bli starkare i något specifikt. Antar att du kör mest för styrka och inte hypertrofi? Eller powerbulding? Hur ser upplägget ut då?
Finns ju oändligt med bra upplägg, och beroende på vad ens mål är väl det som avgör. Personligen kör jag push/pull/legs och armar/axlar, bröst/rygg fördelat på 5 pass i veckan just nu. Brukar variera lite i 3-4 månaders block/mesocycle, mest för att hålla det roligt men också för att periodisera något specifikt. Nästa tänkte jag fokusera mestadels på ben.
Jag kör för styrka mest men även en hel del powerbuilding efter jag kört mitt huvudlyft. Jag har inget intresse av att bygga muskler eller vara rippad/få snygg kropp. Jag har under senaste tiden fokuserat på 4 lyft som jag byggt mina pass runt. Dessa är marklyft, militär/pushpress, inclinepress (min axel tar onödigt mycket stryk på vanlig bänk) samt Rodd. Inte kört några knäböj på över ett halvår. Mellan varje pass, där jag runt 50 procent av gångerna slagit någon form av rekord i vikt/antal reps så har jag vilat mellan 2 - 4 dagar. Så jag har kört verkligen balls to the walls när jag tränar för att sedan återhämta mig längre.
Ett typiskt pass är ofta fokuserat på antingen tunga 3 or eller 5 or gånger fem set. Typ som 3 rep x 5 set 120 kg Inclinepress. Nästa pass som sker typ 10 till 14 dagar senare, då så ska jag öka i vikten och då kanske köra 122,5 kg 3 x 5. Utöver mitt huvudlyft så kör jag 2 eller 3 assistans övningar till lyftet. Som på Incline brukar jag köra JM pressar i Incline efteråt för att sedan köra Dumbelpressar eller mer Inclinepressar fast i en Hammarstrength maskin för att sedan avsluta med Triceps pulldowns med rep.
Men jag känner att detta upplägg inte fungerar lika bra som det gjort tidigare, samt att jag vill träna oftare, då jag älskar att träna. Det är knepigt att få till något mer passintensivt schema just nu då jag jobbar/studerar på så knepiga tider och då har de långa vilodagarna med mellan passen och i mitt nuvarande program passat bra in i mitt "schema". Jag har sneglat på 5 3 1 och programmets 2 dagarssplit där jag kör Militärpress och marklyft på pass A och Bänk (eller Incline för mig) och knäböj på pass B.
Så min träningsfilosofi har varit lite A la Mike Mentzer och High Intensity trainig med långa viloperioder emellan fast med GertBennys egna tvist för att summer ihop min wall of text.
Edit: Jag förstår givetvis även att jag inte kan öka så pass regelbundet när jag kommer upp i mer vikter som 2,5 kg varje passtillfälle som vid Incline och så pass tätt inpå varandra. Så därför kollar jag på andra alternativ där man kör tungt kanske var 3:e vecka och resterande tid/block mer kör på volym och få in teknik/rörelsen.

. Är naturlig också och aldrig kört steroider, även om man funderat på det många gånger hehe.