2024-08-27, 15:10
Medlem
Hej,
Jag har en luftvärmepump i fritidshuset som nu kan fjärrstyras via mobilnätet. För själva fjärrstyrningen beralar jag nu ca 90 kr/mån vilket egentligen är helt ohemult. Nu vill leverantören sälja på mig en 4G uppgradering a’ 3000 eftersom 2G nätet stängs vilket jag vet.
Jag har fiber i huset. Finns det nåt tips om hur man kan komma runt detta elände? Finns det nån fulkoppling man kan göra föra att styra själv? Alla tips mottages tacksamt.
Citera
2024-08-27, 15:34
Medlem
Både Daikin och Panasonic verkar ha fjärrstyrning via wifi, en del Panasonic kräver dock ett tillval.

Kan tänka mig att största bekymret är säkerheten sedan. Ska du styra via internet på det viset, så lär du öppna upp din router för access utifrån. Och då lär du hålla tungan i rätt mun.
Citera
2024-08-27, 18:12
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddoque2
Hej,
Jag har en luftvärmepump i fritidshuset som nu kan fjärrstyras via mobilnätet. För själva fjärrstyrningen beralar jag nu ca 90 kr/mån vilket egentligen är helt ohemult. Nu vill leverantören sälja på mig en 4G uppgradering a’ 3000 eftersom 2G nätet stängs vilket jag vet.
Jag har fiber i huset. Finns det nåt tips om hur man kan komma runt detta elände? Finns det nån fulkoppling man kan göra föra att styra själv? Alla tips mottages tacksamt.

Vad är det för fjärrstyrning? Enklast är väl att du ringer till en granne och ber hen titta förbi och skruva upp effekten inför att du är på väg dit och så köper du en flaska sprit per år som tack för hjälpen.
Citera
2024-08-27, 20:34
Medlem
Menar du att du har fiber i fritidshuset?
Isåfall kan man köpa en sådanhär

https://cdon.se/hem-tradgard/airpatrol-wifi-5-fjarrstyrning-till-varmepump-p142129304?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8rW2BhAgEiwA oRO5rHJ2cnpizZxoKOHl_tbuFZ7TSYnh5QauYyRnT0vmBF_MYv RD2L4-VBoCWpEQAvD_BwE

eller en sådan här.

https://www.styrahem.se/p/566/styrning-av-varmepump-tv-mm-broadlink-rm4-mini?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8rW2BhAgEiwAoRO5rK X2YvT7wfeDa7qCEakPGmeIoeHeZ2AXYpf1snOQkWBmS76-h6VijxoC8MkQAvD_BwE

Har du inte fiber kan man köpa ett simkortsrouter och fixa något billigt kontankort. Det har jag
Citera
2024-08-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dagsattbytanick
Menar du att du har fiber i fritidshuset?
Isåfall kan man köpa en sådanhär

https://cdon.se/hem-tradgard/airpatrol-wifi-5-fjarrstyrning-till-varmepump-p142129304?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8rW2BhAgEiwA oRO5rHJ2cnpizZxoKOHl_tbuFZ7TSYnh5QauYyRnT0vmBF_MYv RD2L4-VBoCWpEQAvD_BwE

eller en sådan här.

https://www.styrahem.se/p/566/styrning-av-varmepump-tv-mm-broadlink-rm4-mini?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw8rW2BhAgEiwAoRO5rK X2YvT7wfeDa7qCEakPGmeIoeHeZ2AXYpf1snOQkWBmS76-h6VijxoC8MkQAvD_BwE

Har du inte fiber kan man köpa ett simkortsrouter och fixa något billigt kontankort. Det har jag

Hur ansluter du dig via internet till nån av dessa?

I min värld så är allt som är tillgängligt på nätet också åtkomligt via en IP-adress.
Så, hur har du koll på IP-adressen där din värmepump (eller styrbox) befinner sig? Och hur får du din mobil att koppla in sig på ditt fiber i stugan när du är på semester på bahamas?

Eller är det så att värmepumpen (eller det som styr värmepumpen), i sin tur är kopplat till nätet via fiber, eller simkortrouter då. Och pumpen sen styrs via en tjänst på nätet? Då kommer ju frågan, vad kostar denna tjänst, och om det är gratis, hur länge då?

Min poäng, nu kostar det TS 90 spänn i månaden, jag spekulerar att denna kostnad vid en flytt till tjänst via nätet kommer att hamna hos en nättjänst istället.

OM man inte kommer åt sitt fiber utifrån, vilket är en annan historia... Då kan man slippa månadskostnader.

Poäng 2 då, det är nog inte bara-att-bara tyvärr. TS behöver gräva lite.
Citera
2024-08-27, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Hur ansluter du dig via internet till nån av dessa?

I min värld så är allt som är tillgängligt på nätet också åtkomligt via en IP-adress.
Så, hur har du koll på IP-adressen där din värmepump (eller styrbox) befinner sig? Och hur får du din mobil att koppla in sig på ditt fiber i stugan när du är på semester på bahamas?

Eller är det så att värmepumpen (eller det som styr värmepumpen), i sin tur är kopplat till nätet via fiber, eller simkortrouter då. Och pumpen sen styrs via en tjänst på nätet? Då kommer ju frågan, vad kostar denna tjänst, och om det är gratis, hur länge då?

Min poäng, nu kostar det TS 90 spänn i månaden, jag spekulerar att denna kostnad vid en flytt till tjänst via nätet kommer att hamna hos en nättjänst istället.

OM man inte kommer åt sitt fiber utifrån, vilket är en annan historia... Då kan man slippa månadskostnader.

Poäng 2 då, det är nog inte bara-att-bara tyvärr. TS behöver gräva lite.
Läs trådstart.
Lär dig lite grundläggande teknik.
Svara sen på frågan på ett sätt som hjälper mig istället för att gissa och förvirra.
Citera
2024-08-28, 06:44
Medlem
Citat:
Läs trådstart.
Lär dig lite grundläggande teknik.
Svara sen på frågan på ett sätt som hjälper mig istället för att gissa och förvirra.

Jag har både läst trådstart samt har ett hum om nätverksteknik, fjärrstyrning och hemautomation.

Din pump idag kopplar upp sig själv på nätet via mobil, du styr via tjänst, du betalar.
Du vill sluta med det.

Två alternativ, värmepump kopplar upp sig via wifi på nätet, du styr via tjänst, du betalar.
Eller pump kopplar upp sig på wifi. Du kopplar in dig (med mobil, dator, whatever) på wifi, du styr direkt. Mucho arbete, inget att betala.

Det är min tolkning av frågeställningen, lycka till.
Citera
2024-08-28, 10:12
Medlem
Har ett lite billigare förslag, som dock kräver lite mer. Om du råkar ha en gammal Android telefon hemma, så verkar det finnas fristående appar t.ex simple sms remote, som aktiverar/avaktiverar hotspot på telefonen, genom ett inkommande SMS.

Lite mer ingående: När du skickar ett sms med ett unikt meddelande från ett specifikt nummer, så aktiveras eller avaktiveras hotspot. Sen kan appen till din LVP/en smarthempryl fungerar som en wifistyrd fjärrkontroll, koppla upp sig mot hotspoten. Den sistnämda lösningen kan behövas kompletteras med en wifi elmätare eller temperaturgivare för feedback. Man bör också säkerställa att telefonen inte kan fatta eld när den laddas hela tiden.

Operatörerna är medvetna om att folk tenderar att köpa kontantkort för likande ändamål och varje uppkopplad enhet kostar operatören pengar.

Så man bör vara uppmärksam på att läsa det finstilta. En mobloperatör i Sverige drar bort 15kr per månad om man inte fyller på saldot. Blir 180kr om året. Sen tillkommer data och tid för denna lösning.
Citera
2024-09-05, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jag har både läst trådstart samt har ett hum om nätverksteknik, fjärrstyrning och hemautomation.

Din pump idag kopplar upp sig själv på nätet via mobil, du styr via tjänst, du betalar.
Du vill sluta med det.

Två alternativ, värmepump kopplar upp sig via wifi på nätet, du styr via tjänst, du betalar.
Eller pump kopplar upp sig på wifi. Du kopplar in dig (med mobil, dator, whatever) på wifi, du styr direkt. Mucho arbete, inget att betala.

Det är min tolkning av frågeställningen, lycka till.
Jag har wifi, will slippa konverteringen från 2G till 4G med ny hårdvara a 3000. Tro mig , jag har också ett hum om nätverksteknik. Läste du ens trådstarten?
Citera
2024-09-05, 15:19
Medlem
Citat:
Jag har wifi, will slippa konverteringen från 2G till 4G med ny hårdvara a 3000. Tro mig , jag har också ett hum om nätverksteknik. Läste du ens trådstarten?

Läser DU vad jag skriver?
Men visst, igen: Du riskerar att ersätta en månadskostnad med en annan. Om du inte lyckas koppla in din fjärr-telefon på ett Wifi.
Lycka till.
Citera
2024-09-05, 15:19
Medlem
Citat:
Är du helt jävla tappad? Var har jag skrivit att jag inte vill betala? Du är ju dummare än en värmepumpsförsäljare på folköl

"För själva fjärrstyrningen beralar jag nu ca 90 kr/mån vilket egentligen är helt ohemult"
Citera
2024-09-12, 19:08
Moderator
Tystnads avatar
Skärpning i tråden! har raderat en massa otrevliga inlägg och fula ord mellan personer.
Håll er till ämnet och skriv sansade inlägg , annar blir det varningar framöver ! // Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in