Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Jag håller också med om att detta är en person som kan behöva sitta inne länge men det är väl tveksamt om han uppfyller lagens definition av ”allvarlig psykisk störning”. Men det är väl väldigt sannolikt att domstolen kommer att begära en rättspsykiatrisk utredning innan påföljd kan beslutas. Jag kan inte påminna mig om §7-undersökning beslutades i samband med någon häktning?
Citat:
Ursprungligen postat av
Venator
Artikeln är öppen för mig av någon anledning...

Utdrag:
Under tiden han suttit frihetsberövad har det gjorts en så kallad paragraf 7-undersökning. Det en mindre psykiatrisk läkarundersökning som görs när domstolen anser att personens psykiska tillstånd bör undersökas.
Undersökningen kommer fram till att det ”kan misstänkas” att 17-åringen led av en allvarlig psykisk störning både vid tillfället för det misstänkta mordet, och när undersökningen gjordes.
I läkarutlåtandet står det också att det finns skäl att göra en mer omfattande rättspsykiatrisk undersökning av 17-åringen. En sådan kan ha avgörande betydelse för om den misstänkte ska dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård, om han anses skyldig till händelsen.
I övrigt inget nytt i artikeln: Hans advokat, Magnus Gabrielsson, säger bara att MGM fortsätter att neka och advokaten vill inte kommentera intyget och hänvisar till förundersökningssekretess. Ny häktningsförhandling imorgon fredag.
Även om det finns misstanke om allvarlig psykisk störning så har han inte visat det enligt inlägg i tråden, "som vilken vanlig tonåring som helst", har han beskrivits.
Han kan ha ett lätt förståndshandikapp och det hindrar inte fängelse.
Men bättre med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då han tidigare har visat att han har lätt att ta till våld.
Han ska inte vara ute i samhället och skada fler.