2024-09-05, 12:20
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zomtingwong
Lindrigast om jag inte minns helt fel va några år av sluten ungdomvård.

Men han kan också dömas som vuxen och då kan det gå så långt som 10+ år i fängelse.

Men ja det ska ha bekräftats att han också har en intellektuell funktionsnedsättning. Men jag kan inte tillräckligt mycket för att veta hur det används i tingsrätten.
Det kan bli fängelse som för en 16 åring som dömdes nyligen.
Förhoppningsvis blir det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då han har en historik av att ta till våld.
Då får han sitta länge...

16-åring får fyra års fängelse för mord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vzble6/16-aring-doms-till-fangelse-for-mord

Två 16-åringar döms efter en s.k. felskjutning för mord och anstiftan av mord
Publicerad 2024-05-08
Två 16-åringar döms efter en s.k. felskjutning för mord och anstiftan av mord till fyra års fängelse respektive fyra års sluten ungdomsvård.
https://www.domstol.se/nyheter/2024/05/b-4341-23/
Senast redigerad av Timeout 2024-09-05 kl. 12:23.
Citera
2024-09-05, 12:24
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhereIsRussia
jo han går samma klass som Maja enligt folk men står inget om det i tidningen

Okej, vill minnas att jag läst det också.
Citera
2024-09-05, 12:30
Medlem
hakro807s avatar
Man ska väl inte försvara en mördare, men upplever detta mest som en tragisk historia fylld med offer med en gärningsman med förståndshandikapp, olika bokstavskombinationer, skruvad uppväxt etc.
Citera
2024-09-05, 12:38
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Man ska väl inte försvara en mördare, men upplever detta mest som en tragisk historia fylld med offer med en gärningsman med förståndshandikapp, olika bokstavskombinationer, skruvad uppväxt etc.

Håller med till viss del. Dock är ju gärningsmannen uppenbart väldigt farlig, och skall inte vistas lös i samhället. Rättspsykiatrisk vård känns spontant som det rimligaste alternativet. Och där bör han sitta till övre medelåldern, minst.
Citera
2024-09-05, 12:52
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmbr
Tack! Har du begärt ut FUP också?
Nej, jag tänkte att det är säkert många andra som har begärt fup, så jag ville inte belasta tingsrätten med det. Det här är sånt stort fall att den dyker upp när den är färdigmaskad. Annars märker man väl i media när den är klar.
Citera
2024-09-05, 12:56
Medlem
Venators avatar
Jag håller också med om att detta är en person som kan behöva sitta inne länge men det är väl tveksamt om han uppfyller lagens definition av ”allvarlig psykisk störning”. Men det är väl väldigt sannolikt att domstolen kommer att begära en rättspsykiatrisk utredning innan påföljd kan beslutas. Jag kan inte påminna mig om §7-undersökning beslutades i samband med någon häktning?
Citera
2024-09-05, 13:05
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Jag håller också med om att detta är en person som kan behöva sitta inne länge men det är väl tveksamt om han uppfyller lagens definition av ”allvarlig psykisk störning”. Men det är väl väldigt sannolikt att domstolen kommer att begära en rättspsykiatrisk utredning innan påföljd kan beslutas. Jag kan inte påminna mig om §7-undersökning beslutades i samband med någon häktning?
Hittade detta. Han tros lida av allvarlig psykisk störning enligt §7-undersökningen.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=Paragraf&t=3595075&sp=1
Edit: Det är ju du som har skrivit det.
Citera
2024-09-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
Det kan bli fängelse som för en 16 åring som dömdes nyligen.
Förhoppningsvis blir det rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då han har en historik av att ta till våld.
Då får han sitta länge...

16-åring får fyra års fängelse för mord
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Vzble6/16-aring-doms-till-fangelse-for-mord

Två 16-åringar döms efter en s.k. felskjutning för mord och anstiftan av mord
Publicerad 2024-05-08
Två 16-åringar döms efter en s.k. felskjutning för mord och anstiftan av mord till fyra års fängelse respektive fyra års sluten ungdomsvård.
https://www.domstol.se/nyheter/2024/05/b-4341-23/

Stora skillnaden är ju att det va en så kallad "felskjutning" i detta fallet så är det ju en mer planerad sak med en brottsoffret som mål vilket jag vill minnas kan göra det strängare.
Citera
2024-09-05, 13:11
Medlem
Etrades avatar
Saxat från aftonbladet:
"Bland annat ska det finnas övervakningskamerabilder som visar hur Maja och 18-åringen går i riktning mot brottsplatsen och hur 18-åringen senare ensam springer förbi kameran."

Dåliga nyheter för MGM.

Det ska bli intressant att snart få veta vilken väg de tog från skolan till järnvägsbron (skriv gärna så fort någon vet).
Det känns som att det var 50/50 bland trådföljarna om det var via MM´s parkering eller via Assbergs perrong ---> det nedlagda järnvägsspåret.
Citera
2024-09-05, 13:15
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Hittade detta. Han tros lida av allvarlig psykisk störning enligt §7-undersökningen.
https://www.flashback.org/sok/?so=weight&query=Paragraf&t=3595075&sp=1
Edit: Det är ju du som har skrivit det.

Duh!

Tack, uppmärksamt.
Citera
2024-09-05, 13:19
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Citat:
Artikeln är öppen för mig av någon anledning...
Utdrag:
Under tiden han suttit frihetsberövad har det gjorts en så kallad paragraf 7-undersökning. Det en mindre psykiatrisk läkarundersökning som görs när domstolen anser att personens psykiska tillstånd bör undersökas.

Undersökningen kommer fram till att det ”kan misstänkas” att 17-åringen led av en allvarlig psykisk störning både vid tillfället för det misstänkta mordet, och när undersökningen gjordes.

I läkarutlåtandet står det också att det finns skäl att göra en mer omfattande rättspsykiatrisk undersökning av 17-åringen. En sådan kan ha avgörande betydelse för om den misstänkte ska dömas till fängelse eller rättspsykiatrisk vård, om han anses skyldig till händelsen.
I övrigt inget nytt i artikeln: Hans advokat, Magnus Gabrielsson, säger bara att MGM fortsätter att neka och advokaten vill inte kommentera intyget och hänvisar till förundersökningssekretess. Ny häktningsförhandling imorgon fredag.
Även om det finns misstanke om allvarlig psykisk störning så har han inte visat det enligt inlägg i tråden, "som vilken vanlig tonåring som helst", har han beskrivits.

Han kan ha ett lätt förståndshandikapp och det hindrar inte fängelse.
Men bättre med rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning då han tidigare har visat att han har lätt att ta till våld.
Han ska inte vara ute i samhället och skada fler.
Citera
2024-09-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Etrade
Saxat från aftonbladet:
"Bland annat ska det finnas övervakningskamerabilder som visar hur Maja och 18-åringen går i riktning mot brottsplatsen och hur 18-åringen senare ensam springer förbi kameran."

Dåliga nyheter för MGM.

Det ska bli intressant att snart få veta vilken väg de tog från skolan till järnvägsbron (skriv gärna så fort någon vet).
Det känns som att det var 50/50 bland trådföljarna om det var via MM´s parkering eller via Assbergs perrong ---> det nedlagda järnvägsspåret.

Från stämningsansökan:
PM samt stillbilder från övervakningsfilm ICA Kvantum Skene
(förundersökningsprotokoll s.358-360) till utvisande av att Tim
Andersson och Maja Karlsson passerar ICA i riktning mot brottsplatsen,
att Tim Andersson ensam kommer springandes tillbaka samt tidpunkter
för detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem