Citat:
Ursprungligen postat av
Silfverrygg
Ungefär som Zalushny. Det finns de som ser det som att han blev degraderad. Själv ser jag det som en steg för han att bli en blivande president av Ukraina. Som militär behöver han lära sig diplomati och var är det en bättre plats för det än Storbritannien?
Själv tror jag att han kommer ta över efter kriget när Zelensky kliver av och blir en civil person. Han verkade populär nog för att kunna bli president vid ett val. Kan bli en kamp om Klitschko går med i matchen.
Det skulle inte vara första gången en general/marskalk blir president efter ett krig: Ike (Eisenhover för er historielösa nötter), DeGaulle, Mannerheim.
1.
Det sägs att Zalushny dött eller skadats i ett Ryskt missilangrepp för ganska länge sedan och han nuförtiden bara är ett AI-hologram för att hålla moralen uppe tills de "skickade hologrammet" till London.
1.1. Ryssarna tyckte att det var så spektakulärt att de utnämnde Zalushky till oppositionsledare direkt.
1.2. Mr. Zalushky var förövrigt en rolig snubbe som kunde skoja till det rätt rejält och hålla god min även under svåra omständigheter. Dessutom var han särdeles duktig på att ljuga.
2. Jag noterar förövrigt att diverse vänstertidningar gottar sig friskt i en massa svenska olyckor de senaste två dygnen.
3. Zelenskij måste nog inta Moskva för att bli återvald.
3.1. I de övriga avseendena har du fel. Eisenhower valdes inte till efterkrigs president utan som ny president i fred. Mannerheim utnämndes till regent av Parlamentet utan några demokratiska krusiduller och De Gaulle valdes inte demokratiskt utan genom popular acclaim ivrigt påhejat av bl.a. dennes trupper och legotrupper (bl.a. nord-svenska sådana). Däremot blev De Gaulle vald på riktigt i fred också runt slutet på 1950-talet.
3.2. Ukrainarna är kort och gott ganska osannolika väljare av någon krigspolitiker efter ett eventuellt krigsslut där de själva får välja mer än regionala representanter.