2024-09-04, 21:42
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Sant. Själv skulle jag helst vilja slippa koppling mellan min bils reg nr och mitt namn. Visst kan man väl få ut det genom att ringa Trafikverket men det är ju ändå ett litet motstånd jämfört med att snabbt googla.

Finns det några sidor som visar koppling mellan reg.nr. och ägare utöver Transportstyrelsen?

Jag vill minnas att Transportstyrelsen nu för tiden kräver inloggning med BankID för att visa ägaruppgifter för ett fordon, vilket förstås innebär att uppgifterna fortfarande är officiella men likväl inte lika lättåtkomliga som en del av de uppgifter som förekommer i stora sökbara databaser likt flera av de sidor som nämns i den här tråden.
Citera
2024-09-04, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Alternativt har du missuppfattat saken?

Förr var det mycket riktigt så att MrKoll endast dolde någons adress om personen i fråga bad om det och jag vill minnas att den endast doldes en viss tidsperiod åt gången. Nu tycks dock MrKoll helt plocka bort personer från sökresultaten om man kontaktar dem och begär det.
Som jag klart och tydligt skrev så fungerar det inte med länken där man använder sig av bankID. Om ett mejl fungerar är en annan sak, men någon påstod att det gick med den där länken
Citera
2024-09-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capitalswe
Jag är helt borta och ej sökbar på mrkoll, har även tagit bort mina släktingar. Du får skicka in mail och hota med stämning, så är man borta inom 24timmar.
Ok ska testa med hjälp av mallen! Tack för tipset och bra att det funkar!
Citera
2024-09-04, 21:46
Medlem
Vitiss avatar
Svar från Bil uppgifter:

Hej,

Tack för ditt mail.

Biluppgifter publicerar inga personuppgifter, däremot fordonsuppgifter. Har du synpunkter på andra sajter så får du vända dig direkt till dom.

Vi har ingen möjlighet att radera uppgifter som är offentliga. För detta behöver du vända dig till berörda myndigheter.

All fordons- och ägarinformation finns tillgänglig som allmän handling hos Transportstyrelsen, enligt offentlighetsprincipen som är en del av tryckfrihetsförordningen och en av våra fyra grundlagar.

Behandling av personuppgifter hos Biluppgifter sker enligt gällande lagstiftning. Från 2018 sker detta enligt EU:s nya Dataskyddsförordning (GDPR). Innan dess reglerades hanteringen i personuppgiftslagen (1998:204), PUL. Båda dessa lagar innehåller bestämmelser som syftar till att skydda privatpersoner mot att den personliga integriteten kränks när uppgifter hanteras.

Informationen som finns tillgänglig på webbplatsen biluppgifter.se består av en databas med utgivningsbevis. Databasen skyddas av yttrandefrihetsgrundlagen (1991:1469) (YGL) vilket betyder att databasen har ett grundlagsskydd. En effekt av grundlagsskyddets tillämplighet är att GDPR inte gäller för Biluppgifter.

Med vänliga hälsningar,
Teamet på Biluppgifter.se
Citera
2024-09-04, 21:47
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Som jag klart och tydligt skrev så fungerar det inte med länken där man använder sig av bankID. Om ett mejl fungerar är en annan sak, men någon påstod att det gick med den där länken

Syftar du verkligen på rätt sida nu? De inlägg du citerade handlade väl, åtminstone initialt, om huruvida MrKoll tar bort uppgifter och i TS är hänvisningen för just MrKoll ett webbformulär där man kan skicka meddelanden till sidans ansvariga, inte en länk till någon inloggning med BankID.
Citera
2024-09-04, 21:48
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Om du utvandrar, så gallras du ur Statens personadressregister efter 5år.

Inte utvandrar, utan skriver sig hos kompis, kompis meddelar SKV att jag inte alls bor där.
Och jag har ingen annan postadress, vad händer då?
Citera
2024-09-04, 21:50
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Inte utvandrar, utan skriver sig hos kompis, kompis meddelar SKV att jag inte alls bor där.

Blir extremt knepigt, när du ska förnya kontokort/pass osv.. Om du går den vägen, så rekommenderar jag dig att ha en särskild postadress.
Citera
2024-09-04, 21:52
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis

Efter att du varit "försvunnen" i två år knuffar de över dig till följande register:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret
Citera
2024-09-04, 21:54
Medlem
Citat:
Syftar du verkligen på rätt sida nu? De inlägg du citerade handlade väl, åtminstone initialt, om huruvida MrKoll tar bort uppgifter och i TS är hänvisningen för just MrKoll ett webbformulär där man kan skicka meddelanden till sidans ansvariga, inte en länk till någon inloggning med BankID.
Citat:
Ursprungligen postat av Sasoki
Mrkoll tog bort mitt namn, såg det precis.

Citat:
Ursprungligen postat av catch22
Fyllde du i via länk ts angav?

Citat:
Ursprungligen postat av BongoBongoKongo
Man finns fortfarande med, men adressen är dold.
Vissa hävdar att de tar bort en helt, det stämmer inte, inte med den länken iaf
Jag diskuterade länken

Edit: du har nog rätt! Var jag som missuppfattade då 😂😂 minns att jag använde bankID igår när jag testade men det kanske var länk i den andra tråden, blev rörigt nu minns ej.

Ber om ursäkt för det lol
Senast redigerad av BongoBongoKongo 2024-09-04 kl. 21:56.
Citera
2024-09-04, 21:54
Medlem
capitalswes avatar
Citat:
Efter att du varit "försvunnen" i två år knuffar de över dig till följande register:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Obefintlighetsregistret

Vet du ens vad SPAR, är för något?
Citera
2024-09-04, 21:57
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Vet du ens vad SPAR, är för något?

Ja, jag vet vad SPAR är. Vad är din poäng?
Citera
2024-09-04, 21:59
Medlem
Vilka goda nyheter! Tack till TS för länkar och mall! Så skönt att kunna göra sig osökbar på dessa parasitsidor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in