2024-09-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Vad vill du mena med detta- du undrade kring hur det kan tänkas och fungera i Ukraina med tystad opposition och detta under fientligt angrepp från främmande makt. Jag har svarat dig hur det kan vara med den saken du frågade kring. Nu kommer du dragandes med en helt annan grej som jag inte begriper något av... jag förstår ju självklart att folk försöker undkomma den rysk-separatistiska bombningen i Donbass men resten vet jag inte vad det är, jag gissar att r2p är någon sorts stridsgas eller kanske någon av amfetaminvarianterna? Hur som helst- din drapa blev obegriplig till det samtal jag förde med dig om vikt av endräkt och samstämmighet för det ukrainska folket under rysk invasion. Är det verkligen sant det jag läste tidigare... att du är lärare?

Knepigt det här med att få ett folk att bli ett enda folk, på grund av att någon rysk ledare har använt kartan som måttstock för hur människor skall tycka och tänka. Ukraina är egentligen 3 olika "tycken", religioner och språk. Nu försökte Zelensky fösa ihop dem - och berättar storligen för oss via media hur han tycker att ukrainarna måste tycka. Och den västerländska median spyr på... utan fakta, utan kunskap och utan finess.
Nåja, det verkar som om Sverige skulle ha förlorat ett litet slag till - inte bara 1709 med Karl den 12 och tsar Peter I... nu dog en hel del svenska instruktörer i ryssarnas iskanders träff.
Knepigt det här.
Citera
2024-09-04, 21:04
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Knepigt det här med att få ett folk att bli ett enda folk, på grund av att någon rysk ledare har använt kartan som måttstock för hur människor skall tycka och tänka. Ukraina är egentligen 3 olika "tycken", religioner och språk. Nu försökte Zelensky fösa ihop dem - och berättar storligen för oss via media hur han tycker att ukrainarna måste tycka. Och den västerländska median spyr på... utan fakta, utan kunskap och utan finess.
Nåja, det verkar som om Sverige skulle ha förlorat ett litet slag till - inte bara 1709 med Karl den 12 och tsar Peter I... nu dog en hel del svenska instruktörer i ryssarnas iskanders träff.
Knepigt det här.

Förstår att det är knepigt för dig. Du tänker inte som de flesta har det visat sig.
Citera
2024-09-04, 21:07
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Massajen
Hur vet du att dessa elva (11) partier är landsförrädare? För att kievregimen säger det,?

Kievregimen. Regim?
Du tänker på radan? Parlamentet. Av folket valda representanter?
En folkvald president.
Du tänker att om det vore Sverige, så skulle vi låta de som dödar oss, få en röst?
Våra fiender skulle rent av få ta över P3, så att de kan tala om hur bra det vore om vi gav upp.

Är det så du tänker?
Citera
2024-09-04, 21:12
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Knepigt det här.
Nationers gränser är geografiskt satta, många nationer är som du skriver hemland för många olika etniska folkgrupper med eget språk; exempelvis Turkiet, Spanien, Kina, Ryssland, Namibia, Indien med många, många fler- det de håller gemensamt är alltså nationen med dess författning. En president och folkföreträdares främsta uppgift är att hålla sitt folk enade. Jag gissar att de som inte känner sig hemma och tillhöriga exempelvis Tyskland flyttar till område där de bättre känner sig hemma, självklart kan det finnas ekonomiska eller sociala hinder för en stund men målet måste rimligtvis vara att 'komma hem'.

Jag vet inget om svenska instruktörer eller ryssarnas familjeträff.
Citera
2024-09-04, 21:15
Medlem
Citat:
Vad vill du mena med detta- du undrade kring hur det kan tänkas och fungera i Ukraina med tystad opposition och detta under fientligt angrepp från främmande makt. Jag har svarat dig hur det kan vara med den saken du frågade kring. Nu kommer du dragandes med en helt annan grej som jag inte begriper något av... jag förstår ju självklart att folk försöker undkomma den rysk-separatistiska bombningen i Donbass men resten vet jag inte vad det är, jag gissar att r2p är någon sorts stridsgas eller kanske någon av amfetaminvarianterna? Hur som helst- din drapa blev obegriplig till det samtal jag förde med dig om vikt av endräkt och samstämmighet för det ukrainska folket under rysk invasion. Är det verkligen sant det jag läste tidigare... att du är lärare?

Med R2p avser Massajen Responsibility To Protect, alltså en folkrättslig princip som samstämmigt antogs på FN:s världstoppmöte 2005. Dessa USA-hatande ryssvänner är anmärkningsvärt förtjusta i att använda amerikanska akronymer. Och anglicismer överhuvudtaget.

Hur som helst är det inte tillämpligt i detta fall.

Förpliktelsen kan delas upp i tre pelare:
Den enskilda staten har en förpliktelse att beskydda sina medborgare mot folkmord, brott mot mänskligheten och krigsförbrytelser.
Om den enskilda staten inte kan leva upp till förpliktelsen har det internationella samfundet en plikt att hjälpa staten med detta.
Om den enskilda staten inte lever upp till förpliktelsen har det internationella samfundet en plikt att agera.[2]
Senast redigerad av Auric 2024-09-04 kl. 21:24.
Citera
2024-09-04, 21:16
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Är dom partier som förbjudits landsförrädare? Allesammans? Ukraina har liksom andra länder en straffskala för landsförräderi. Om någon anklagas för det brottet ska dom naturligtvis ställas inför rätta, men det är ju inte det som det handlat om här.

Tror du att Putin omger sig med enbart ja-sägare? Med stöd av vad? Läser du ryska medier? Det förefaller dig obekant att många i oppositionen beskyllde honom för att landsförräderi 2014 för att han INTE då beordrade en fullskalig militär insats.

Ja faktiskt. Det var fel folk runt Putin när han kom fram till att invadera Ukraina var en bra idé.
Det borde vara solklart för alla att folk ljög för Putin om detta krig.
Citera
2024-09-04, 21:21
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Nej, Ryssland var inte ansatt av invasionsarme 2014. Däremot kom närmare en miljon flyktingar från Donbass som flytt undan regimens bombardemang. Och nej, det är inget ryskt s k narrativ utan UNHCR s uppgifter. Den ryska nationella oppositionen ville då att Kreml på Natomaner skulle åberopa r2p.

Spännande. Du har förstås en länk?
Inte för att jag inte litar på ditt ord.
Det märkliga är att jag har sökt efter bevisen, framlagda av FN.
De finns inte.
Konstigt va?
Citera
2024-09-04, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eysedease
Repetera det som sagts? Skämtar du?
Tråden här samt valfria sökmotorer är rena hönsgårdarna med rävar som släppts in, total panik och hysteri som råder där folk och fä bara skriker i ren panik.

Jag är bara ute efter ren och saklig fakta från någon som har någorlunda koll på läget.

Den sakliga faktan är ganska höljd i dunkel vill jag mena. Men som svar på din fråga: nej det går väl inte jättebra för Ukraina, men det går inte just bättre för ryssen. Ukraina har/hade ett visst momentum i Kursk och har varit rätt framgångsrika i att förstöra rysk infrastruktur en tid, Ryssland tog å andra sidan en del mark och mindre samhällen i Ukraina ett tag, men det verkar ha avstannat. Så ryssen "vinner" inte, och det har väl egentligen stått klart sedan länge (minst 2 år). Putin verkar vara den enda som inte fattat.

Så nånting.
Citera
2024-09-04, 21:31
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Det är vapen som styrs via USAs satelliter, som då såklart Ryssland får slå ut.

Nato använder idag en mängd vapen som som Ryssland normalt hade tagit bort i en direkt konflikt. Men Putin väljer att inte slå ut dem eftersom de inte befinner sig fysiskt i Ukraina. Ryssland kommer inte att vara lika snälla då vapnen används i Ryssland.

Även ryssland använder USA:s satelliter, att slå ut dem vore självmål.
Citera
2024-09-04, 21:32
Medlem
Silfverryggs avatar
Kan inte lavrov stoppa tillbaka kuken i käften på den här slynan? Snacka om projicering med tanke på att FN har i flera rapporter uttryckt oro för vad ryssen håller på med i Ukraina.
Citat:
Det ryska utrikesdepartementets talesperson Maria Zakharova anklagade EU för inblandning i attacken i Ukrainas Kursk-region, enligt den ryska nyhetsbyrån Tass.
Enligt Zakharova tyder de senaste kommentarerna från EU:s höga representant för utrikes frågor och säkerhetspolitik, Josep Borrell, på att EU på ett eller annat sätt har varit involverat i de processer som ingår i planeringen eller genomförandet av en attack.
...
"Under sken av rätten till självförsvar och på grundval av FN-stadgan fortsätter Europeiska unionen att legitimera alla terroristattacker, krigsförbrytelser, slakt och bortförande av civila och sexuellt våld mot kvinnor som begås av soldater och legosoldater från marionettregimen i Kiev", sade Zakharova i ett uttalande som publicerades på det ryska utrikesministeriets hemsida.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/e1564df6-d4a0-42c0-99de-b91510a46d10

För att inte tala om denna projicering.
Det ryska utrikesministeriets taleskvinna Maria Zakharova har irriterat sig på Natos övningar i Finland, rapporterar den ryska nyhetsbyrån Tass. Han kommenterade saken genom att säga att Ryssland håller ett öga på dem och bedömer deras potentiella risker. Zakharova ser dem som "en del av hybridkrigföringen mot vårt land". Han säger att Ryssland upprepade gånger har varnat för ökade risker i samband med Natos militära verksamhet i Finland.
- Den aggressiva militäralliansens militärövningar nära den ryska gränsen är öppet provokativa, sade han vid en presskonferens i samband med Eastern Economic Forum (EEF).
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/7aca7447-5aa8-48a9-b94b-2667369eea74

Alltså den här fittan ska ju bara ta och hålla käft med sitt projicerande skitsnack. Är det någon som utför hybridkrigsföring så är det fan ryssen.
Citera
2024-09-04, 21:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Här händer något konstigt igen. En Ukrainske stridsvagn puttar undan ett brinnande ryskt pansarfordon. Den fortsätter envist trots att ryska fordonet brinner kraftigt och de brukar ju ofta explodera. Sedan skjuter någon substridsdelar intill. Vill stridsvagnen flytta på den för att inte förstöra järnvägsbron om den exploderar?
https://x.com/wartranslated/status/1831391234541359480
Där på Pokrovskfronten verkar det lite kaotiskt.
Citera
2024-09-04, 21:33
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Nationers gränser är geografiskt satta, många nationer är som du skriver hemland för många olika etniska folkgrupper med eget språk; exempelvis Turkiet, Spanien, Kina, Ryssland, Namibia, Indien med många, många fler- det de håller gemensamt är alltså nationen med dess författning. En president och folkföreträdares främsta uppgift är att hålla sitt folk enade. Jag gissar att de som inte känner sig hemma och tillhöriga exempelvis Tyskland flyttar till område där de bättre känner sig hemma, självklart kan det finnas ekonomiska eller sociala hinder för en stund men målet måste rimligtvis vara att 'komma hem'.

Jag vet inget om svenska instruktörer eller ryssarnas familjeträff.

Att de skulle dött svenskar i Poltava är (såklart) en fabricerad historia. Personen som påståtts ha skrivit det ursprungliga inlägget har inget med saken att göra och tillskrevs en massa egenskaper hon inte hade.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/falsk-text-om-doda-svenskar-i-poltava-spreds-i-ryska-medier

Min rekommendation är att ignorera personer som den du svarade i ditt inlägg ovan då de har en historia av jo konstanta falsarier i sina inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in