2024-09-03, 09:58
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuantumQuill
Jag vet inte det jag...
MFF drog ifrån när dom drog in 500M på CL gruppspel och försäljningar i kölvattnet av det. Detta under en period då övriga lag fick vara glada om dom sålde för 30M.

Nu drar MFF visserligen in liknande summor vartannat (?) år, men den stora skillnaden är att övriga klubbar säljer för 100M till 250M OCH kvalar in till Europagruppspel. Gapet till #2 och #3 minskar således.

Det är större skillnad på en klubb med 500M i eget kapital och en med 50M i eget kapital (som för några år sedan) än som det börjar bli nu med en klubb som närmar sig, vad 800M? och ett par andra som nu närmar sig 200M-300M.

Vi får komma ihåg att det blir exponentiellt dyrare för en klubb att värva kvalitet som INTE är exponentiellt bättre, om du missförstår mig rätt.

Men ja, MFF lär fortsätta ta minst 50% av gulden de kommande 10 åren, om dom inte dabbar sig totalt
.
Dom två avslutande meningarna sammanfattar nuvarande verklighet otroligt bra! Hög klass på detta inlägg.

edit. Mitt kassa minne som fick mig att komma ihåg dom två sista meningarna när jag läst klart. Hela inlägget var mycket bra. Kanske framförallt hur den ekonomiska skillnaden kan minska mellan klubbar även om skillnaden skulle vara större i kronor.

MFF kommer som du skriver fortsätta att vinna guld i snitt runt vartannat år men dom kommer aldrig bli ett svenskt Bayern Munchen som en del tror och är rädda för.
Senast redigerad av trazkei 2024-09-03 kl. 10:03.
Citera
2024-09-03, 10:13
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazkei
Ganska skört att skylla missade guld på svaga prestationer och dåliga strategier. Som om ni skulle vara immuna mot det i framtiden?

Det är vi verkligen inte. Inte det jag menar. Vi kommer att göra fel i framtiden också, men missen 2019 stör.

Vi kommer också att gå bort oss i tränarrekryteringar och strategier även i framtiden. Det är alltid en osäkerhet när tränare lämnar. Det visade inte minst tiden efter JDT. Men vi har också resurser att ordna upp det snabbt efter en miss, vilket året efter 2015 och 2022 visar. Det är väl där våra pengar spelar störst roll. Vi har råd att göra en miss ibland. För andra klubbar kanske det tar tre år att komma tillbaka. För oss ett år.
Citera
2024-09-03, 14:41
Medlem
Pillenfilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillenfille
Galet fin seger igår! Hade vi dock slagit blåvitt även hemma, så hade de legat på nedflyttningsplats nu under uppehållet.

Men ska inte klaga för mycket. Fjärde raka bortasegern, har det hänt Bajen förr?

Edit: 1998 såg jag nu

Får ta och rätta mig själv, det hände 2001 också
Citera
2024-09-03, 15:43
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Mellan vilka då?
Bajen och Barca i handbolls-CL
Citera
2024-09-04, 00:44
Medlem
Londons avatar
Citat:
Kan tänka mig att London sitter i ett hörn någonstans och skakar? Han trodde nog att erat vad var över, men ack så fel det var.

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Haha ja jag har inte sett till honom på ett tag? Han kanske sitter och skakar därnere i källaren med Kukräven?

Citat:
Det var ofrånkomligt. Kukräven, har försökt locka ned honom hela året med löften om godis och guld för DIF. Hoppas han är ok.

Tack för omtanken

Missad cup-titel på straffar, Europakvalificerade och trea i AS med en match mindre spelad efter 20 omgångar. Ändå känsla av besvikelse. Kan fortfarande inte riktigt släppa Fried_Friendlys ord… vi (jag iaf) har helt klart blivit bortskämda. Vill se det positivt även om jag förstår inlagan.

Nerförsbacke nu med endast Bajen och hängmatchen mot BKH där oddsen eventuellt kommer vara emot oss. Vi slutar sannolikt tvåa även om chansen till guld fortfarande lever och risken att hamna utanför topp-tre existerar.
Citera
2024-09-04, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Tack för omtanken

Missad cup-titel på straffar, Europakvalificerade och trea i AS med en match mindre spelad efter 20 omgångar. Ändå känsla av besvikelse. Kan fortfarande inte riktigt släppa Fried_Friendlys ord… vi (jag iaf) har helt klart blivit bortskämda. Vill se det positivt även om jag förstår inlagan.

Nerförsbacke nu med endast Bajen och hängmatchen mot BKH där oddsen eventuellt kommer vara emot oss. Vi slutar sannolikt tvåa även om chansen till guld fortfarande lever och risken att hamna utanför topp-tre existerar.
Apropå chansen till guld. Jag tror inte silverplatsen kom att gå över 60p. Om det är så säkrar Malmö guldet om de tar 13 pinnar på återstående 9 matcher.
Citera
2024-09-04, 04:48
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Afrikanos
Fotboll kan inte jämställas med en nationalekonomisk kurva. Det är mer komplicerat än så och är en av anledningarna till att det är världens populäraste sport. Även om en allsvensk klubb hade haft ett par miljarder på bankkontot så hade de inte kunnat attrahera utländska toppspelare. Spelare i rankade lag från ca 20 till 120 är ofta ganska likvärdiga. Alla stjärnspelare går till topp tjugolagen. Ditt resonemang är lika förenklat som att säga att de länder med mest befolkning borde vinna VM varje år.
Skitsnack. Sverige är ett utvecklat och stabilt land där lönen kommer in på kontot på avtalat datum, och utan rasism i nivå med länderna söder om Österrike och öster om Tyskland. Om du tror att ex. Hulk hade valt Ryssland före Sverige, och Zenit före AIK är du kort sagt galen. Du underskattar kraftigt betydelsen av ett tungt lönekuvert.
Citera
2024-09-04, 08:19
Medlem
trazkeis avatar
Citat:
Tack för omtanken

Gött att se att du överlevde vistelsen i rävens källare!

Att ni hamnar utanför topp-5 är också en ganska stor sannolikhet nu. Skulle säga att det nu åtminstone är 30% chans att jag vinner vadet med Free. Från att det såg rätt kört ut i somras så tar jag det!
Citera
2024-09-04, 08:55
Medlem
Londons avatar
Citat:
Gött att se att du överlevde vistelsen i rävens källare!

Att ni hamnar utanför topp-5 är också en ganska stor sannolikhet nu. Skulle säga att det nu åtminstone är 30% chans att jag vinner vadet med Free. Från att det såg rätt kört ut i somras så tar jag det!

Odds för vinnare av AS med spelstopp 14:e sep:

MFF: 1.04
DIF: 13.0
Bajen: 41.0
AIK: 151.0
BKH: 501.0
Elfsborg: 501.0
MAIF: 1001.0
Citera
2024-09-04, 09:00
Medlem
cokehyenas avatar
Noterar att många nya bajare börjat posta...
Citera
2024-09-04, 09:02
Medlem
QuantumQuills avatar
Citat:
Är du så nedstämd med tanken på att sluta 2:a bakom MFF? Isf vill jag inte veta vad du känner den dagen ni även missar 2:a platsen...
Citera
2024-09-04, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Skitsnack. Sverige är ett utvecklat och stabilt land där lönen kommer in på kontot på avtalat datum, och utan rasism i nivå med länderna söder om Österrike och öster om Tyskland. Om du tror att ex. Hulk hade valt Ryssland före Sverige, och Zenit före AIK är du kort sagt galen. Du underskattar kraftigt betydelsen av ett tungt lönekuvert.
Det finns inte en enda toppspelare som vill spela i AIK. Spelar ingen roll om lönerna hade fyrdubblats. Ligan och vädret är för dålig och huvudstaden är efterbliven. Hulk har redan spelat i Zenit som ägs av Gazprom. Ett par miljarder på banken kan naturligtvis inte tävla mot ett sånt företag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in