Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Nej, det är inte omöjligt, precis som annat olämpligt beteende från medarbetare inte är omöjligt att visa och få ett företag att agera på.
Får jag fråga varför du inte kan hålla dig till ämnet utan måste flyta ut i diverse tramsdiskussioner hela tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
AutDisceAutDiscede
Hur skall det bevisas då - det kan du inte svara på! Jag svarade på ett inlägg där du skrivit om ovälkomna blickar kunda vara sexuella trakasserier så den diskussionen startade i alla fall inte jag... Vem det är som kommer med trams och upprepar dem in absurdum trots att du inte kan avge svar, det är du, lilla gumman...
Det bevisas genom att HR får flera oberoende rapporter om samma person och väljer att tro på dem. Ungefär så som polisen jobbar. Det här skapar dock incitament för män att inte titta på kvinnor i mer än ca 2 sekunder, så att man inte råkar åka dit för sexuella trakasserier.
För att gå ännu mer off topic så kan jag berätta en anekdot om en kille jag kände. Han brukade titta på en när man möttes, men ofta sa han ändå inte "hej". Det visade sig att han hade ett synfel och när jag kunde se honom på 20 meters håll så var han tvungen att vara 3 meter ifrån mig för att säga hej och ibland kände han alltså inte igen en. Hur många kvinnor han trakasserat sexuellt förtäljer dock inte historien.
Oavsett vilket tog jag upp oönskade blickar som exempel på nivån av absurditet när mottagaren av din syn kan känna sig kränkt av att befinna sig i den. Det väcker frågan huruvida samtycke för att bli tittad på kan krävas? Var går gränsen för vad som är rimligt? Och notera att för att ett samtycke överhuvudtaget ska kunna konstateras inträffat behöver det vara
muntligt, annars går det inte att konkretisera eller definiera.
Och det är här mitt inlägg blir on topic. Om man inte med säkerhet kan konkretisera eller definiera ett samtycke, så kan man inte förväntas veta ifall det inträffat eller inte.
Att kräva en verbal fråga innan man blir smekt på rumpan är totalt orimligt, då samtycke mellan människor inte kommuniceras verbalt på ett väldefinierat sätt, utan tvärt om på ett subtilt svårdefinierat sätt, vilket gör hela samtyckeslagen totalt dysfunktionell och således samtliga domar som lutat sig mot den helt opålitliga, t.ex. fallet i fråga.