Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Egentligen behöver jag inte anse att min egen världsbild är den korrekta. Jag är mer vetenskapligt lagd så jag erkänner att det finns mycket jag inte själv förstår, men att det lilla jag förstår är saker som man kan diskutera, analysera och nästan alltid verifiera att det är korrekt att så fungerara världen.
Jag är också vetenskapligt lagd, och erkänner också att det finns mycket jag inte själv förstår, men att det lilla jag förstår är saker som man kan diskutera, analysera och nästan alltid verifiera att det är korrekt att så fungerar världen.
Detta trots, eller tack vare min tro och min religion.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Men just religioner är knepiga för de verkar överleva på att man inte kan förklara allt.
Fast det stämmer väl? Ingen människa kan väl förklara allt?
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Ta en sådan fråga som vad händer efter döden. Jag svarar såklart att det händer ingenting, man är död.
Så svarar jag också, detta eftersom det är helt enligt vad bibeln säger:
"
De levande vet att de skall dö, men de döda vet ingenting... Allt vad du kan göra skall du göra med kraft, ty i dödsriket, dit du går, finns varken handling eller mening, vetande eller vishet." (Predikaren 9:5,10 Bibel2000)
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Men jag kan inte bevisa det.
Det kan jag inte heller, ingen kan bevisa det.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Religioner i många fall stödjer starkt på att det händer något efter döden som är jätteviktigt, men de kan såklart inte heller bevisa det.
Det sja vara mer viktigt för en kristen för vad som händer i nuet, än vad som händer efter döden.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Däremot efter att analyserat 6000 olika religioner så inser man att religioner kommer ju för evighet att bråka om vem som har rätt i den frågan eftersom väldigt stora delar av religonens fundemantala grund vilar på hur man uppfattar livet efter döden.
Ja, falsk religion är ett gissel i mänskligheten, det är därför bibeln pekar ut falsk religion som en sköka som prostituerar sig med makten.
Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Vissa religioner vill egentligen inte utöva makt över andra människor, andra religioner är oerhört fokuserade på att utöva makt över andra människor. Det är ett kännetecken på en farlig sekt, att de vill att andra människor ska straffas eller bli en del av sekten för att bara den rätta tron är acceptabel.
Många har överlämnat straffet till efter döden, vilket ju ändå är en rätt smidig lösning.
Sanna kristna är inte politiskt aktiva, Jesus är föredömet, när folket ville göra honom till kung, så drog han sig undan:
"
Men Jesus, som förstod att de tänkte tvinga honom med sig för att göra honom till kung, drog sig undan till berget igen, i ensamhet." (Joh 6:15 Bibel2000)