Citat:
Som jag förstår det så är det bara på två platser som ryssarna trycker på och når vissa framgångar. Det är i Tjasiv Jaj och i Pokrovsk. Jag har inte helt klart för mig vad det skulle innebära om ryssarna tar ena eller båda orterna.
Men Ukraina verkar lyfta fram att de får militärtaktiska nackdelar och vill då inte förlora de nämnda orterna. Ryssarna kan från dessa positioner då fortsätta att hota ytterligare orter (ganska självklart egentligen).
Men det är pågående strider och mycket stor blodspillan, förhoppningvis mest för ryssarna.
Likaså är situationen den motsatta i Kurs, där Ukraina på kort tid nått stora framgångar, man hotar nu mer eller mindre flera viktiga försörjningslinjer till de ryska trupperna. Framgångar här för Ukraina ger att ryssarna måste belasta andra försörjningslinjer ännu mer, med betydliga omvägar.
Som jag ser det så har Ukraina störst möjlighet att orsaka störst skada då deras Kurskoffensiv kan påverka hela fronten i det ockuperade Ukraina, medan ryssarnas framgångar som mest kan hota några större städer i ett mer begränsat område.
Om Ukraina lyckas få fram förstärkningar och fördröja ryssarna till hösten och vintern sätter in så lär det inte gå så fort för ryssarna.
Om Ukraina samtidigt ändå lyckas nå såpass långt fram att de når E105 mot Belgorod och kan beskjuta den vägen, då är jag ganska säker på att det är fördel Ukraina fram till våren 2025 och att det isåfall kan bli en riktigt jobbig höst/vinter för ryssarna.
Båda vägarna E38 och E105 är mycket långa och svåra att försvara så jag tror definitivt att Ukraina kan klara det. De behöver inte ens hålla sina positioner utan kan göra attacker lite hursomhelst någonstans vid vägarna. Det räcker för att lamslå väldigt mycket av dessa försörjningslinjer.
Med lite långdistansvapen och kanske även F16 så kan Ukraina även under vintern nå E38 bortom Kursk samt 14K-1 som går in i Belgorod. Det skulle isåfall innebära att hela staden Belgorod blir beroende av att få förnödenheter från 14K-3 vägen. Rätt så häpnadsväckande vilka möjligheter det finns att isolera både Kursk och Belgorod över vintern. Här måste ryssarna svara med att flytta ganska mycket resurser om de ska klara att hålla emot och skydda sina vägar.
Tillägg: Glömde järnvägarna som också finns i området.
Men Ukraina verkar lyfta fram att de får militärtaktiska nackdelar och vill då inte förlora de nämnda orterna. Ryssarna kan från dessa positioner då fortsätta att hota ytterligare orter (ganska självklart egentligen).
Men det är pågående strider och mycket stor blodspillan, förhoppningvis mest för ryssarna.
Likaså är situationen den motsatta i Kurs, där Ukraina på kort tid nått stora framgångar, man hotar nu mer eller mindre flera viktiga försörjningslinjer till de ryska trupperna. Framgångar här för Ukraina ger att ryssarna måste belasta andra försörjningslinjer ännu mer, med betydliga omvägar.
Som jag ser det så har Ukraina störst möjlighet att orsaka störst skada då deras Kurskoffensiv kan påverka hela fronten i det ockuperade Ukraina, medan ryssarnas framgångar som mest kan hota några större städer i ett mer begränsat område.
Om Ukraina lyckas få fram förstärkningar och fördröja ryssarna till hösten och vintern sätter in så lär det inte gå så fort för ryssarna.
Om Ukraina samtidigt ändå lyckas nå såpass långt fram att de når E105 mot Belgorod och kan beskjuta den vägen, då är jag ganska säker på att det är fördel Ukraina fram till våren 2025 och att det isåfall kan bli en riktigt jobbig höst/vinter för ryssarna.
Båda vägarna E38 och E105 är mycket långa och svåra att försvara så jag tror definitivt att Ukraina kan klara det. De behöver inte ens hålla sina positioner utan kan göra attacker lite hursomhelst någonstans vid vägarna. Det räcker för att lamslå väldigt mycket av dessa försörjningslinjer.
Med lite långdistansvapen och kanske även F16 så kan Ukraina även under vintern nå E38 bortom Kursk samt 14K-1 som går in i Belgorod. Det skulle isåfall innebära att hela staden Belgorod blir beroende av att få förnödenheter från 14K-3 vägen. Rätt så häpnadsväckande vilka möjligheter det finns att isolera både Kursk och Belgorod över vintern. Här måste ryssarna svara med att flytta ganska mycket resurser om de ska klara att hålla emot och skydda sina vägar.
Tillägg: Glömde järnvägarna som också finns i området.
Angående Pokrovsk skriver Forbes följande
In taking Pokrovsk, Russia could weaken Ukrainian defenses all along the eastern front line—a critical precondition for a wider Russian advance that could result in the full occupation of Donetsk Oblast.
When the Ukrainian command, headed by Gen. Oleksandr Syrskyi, opted to invade Kursk with a strong force of thousands of troops drawn from eight or more brigades, it surprised some observers. Why weren’t those troops reinforcing Pokrovsk, instead?
One generous reading of Ukrainian strategy in Kursk is that the invasion was meant to draw Russian regiments away from the east, relieving the pressure on Pokrovsk. In that sense, the invasion of Kursk may have been a diversion.
If so, it failed. “The offensive in the Kursk region not only failed to prompt the redeployment of some Russian forces from Donetsk, but also exacerbated the shortage of [Ukrainian] personnel in the region,” the pro-Ukraine Conflict Intelligence Team concluded.
Instead of rushing its best troops into Kursk to blunt the Ukrainian advance, the Kremlin scraped together a motley counter-invasion force, including many young and poorly trained conscripts. These reinforcements have slowed but not halted the Ukrainian invasion. More importantly for Russian strategy, they’ve allowed the Kremlin to keep its eastern forces intact.
The result, three weeks into Ukraine’s invasion of Kursk, is that the Russian offensive in the east is not only continuing—it’s gaining momentum. “Although we anticipated that the town of Novohrodivka would be captured in the coming days,” CIT noted, “the pace of the Russian forces’ advance has exceeded our expectations, not only failing to slow down as it approached the town but even accelerating.”
Tycker det är märkligt att det fått gå så snabbt där
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/08/28/if-ukraines-invasion-of-russias-kursk-oblast-was-a-diversion-it-has-failed/
Nu har man börjat hemligstämpla siffrorna för sin gas och oljeproduktion, troligtvis för att undvika panik och hamstring