2024-08-28, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
En ny Iphone kostar väl runt 13000 kr (beroende på färg verkar det som)
Och som influenser kan man väl inte ha något annat än den nyaste iphonen
Men en annan användare påminde mig om att hon hade skulder hos kronofogden, så då borde hon inte kunna ta en sån deal med telefonen.
Så om det inte är delbetalning på en telefon så är jag också förvirrad hur man kan ha en sån dyr telefonräkning

Är man ett med telefonen, kan det väl ramla iväg.
Citera
2024-08-28, 16:19
Medlem
Dopys avatar
Jag tycker inte heller man ska vara för hård mot Julia.
Med tanke på hur mycket som hänt henne på 1 år så är det inte konstigt om hon mår dåligt.

1. Chrippa lämnar henne och blir tillsammans med Linnea
2. Hon träffar en ny kille som nu sitter i fängelse pga sitt beteende
3. Chrippa, som hon fortfarande har känslor för, hamnar i häkte för misstänkt misshandel, säkert en del oro att killen hon älskar ska hamna i fängelse, att hon ska bli ensam med barnet, osv.
4. Chrippa kommer ut ur häktet, dem blir tillsammans igen, han ska ha friat till henne.
5. Chrippa bara drar, lämnar Julia och blir tillsammans med Linnea igen
6. Soc blir inblandad, utredningar, begränsat umgänge, osv

Det senaste året måste har varit en känslomässigt berg-och-dalbana, speciellt det hon utsattes för av sitt ex, punk 2, måste troligen ha lämnat en del ärr i själen.

Såklart tycker jag Julia ska ta ansvar för att hon ljugit för sina vänner, men samtidigt tycker jag inte man behöver gå på henne så hårt.
Jag tror att Julia är i behov av att prata med någon professionell för att få ordning på sitt liv och sina stormiga känslor.
Citera
2024-08-28, 16:20
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Är man ett med telefonen, kan det väl ramla iväg.
Hur? vad betalar folk ens med telefonen?
Citera
2024-08-28, 16:22
Medlem
Citat:
Men en annan användare påminde mig om att hon hade skulder hos kronofogden, så då borde hon inte kunna ta en sån deal med telefonen.
Så om det inte är delbetalning på en telefon så är jag också förvirrad hur man kan ha en sån dyr telefonräkning

Men jag tänker lite såhär jag står på 3 olika telefoner (iPhone) för mig och barnen men jag betalar absolut inte så mycket men det kanske beror på hur man lägger upp det.
Äsch jag fattar ingenting ger upp, men kanske ska påminna dig idag om läsa ikapp allt skvaller på kontot jag hänvisa till igår har glömt de igen 😉😀
Citera
2024-08-28, 16:25
Medlem
Citat:
Hur? vad betalar folk ens med telefonen?

Har ingen aning hur det kan bli så högt. Jag betalar samma summa varje månad, betydligt mindre än det där.
Citera
2024-08-28, 16:26
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Men jag tänker lite såhär jag står på 3 olika telefoner (iPhone) för mig och barnen men jag betalar absolut inte så mycket men det kanske beror på hur man lägger upp det.
Äsch jag fattar ingenting ger upp, men kanske ska påminna dig idag om läsa ikapp allt skvaller på kontot jag hänvisa till igår har glömt de igen 😉😀
Jag är också förvirrad hur man kan komma upp i den summan för 1 telefon. Speciellt eftersom hon borde försöka vara sparsam med tanke på att hon inte har någon inkomst.
Tack för påminnelsen
Citera
2024-08-28, 16:28
Medlem
Citat:
Jag tycker inte heller man ska vara för hård mot Julia.
Med tanke på hur mycket som hänt henne på 1 år så är det inte konstigt om hon mår dåligt.

1. Chrippa lämnar henne och blir tillsammans med Linnea
2. Hon träffar en ny kille som nu sitter i fängelse pga sitt beteende
3. Chrippa, som hon fortfarande har känslor för, hamnar i häkte för misstänkt misshandel, säkert en del oro att killen hon älskar ska hamna i fängelse, att hon ska bli ensam med barnet, osv.
4. Chrippa kommer ut ur häktet, dem blir tillsammans igen, han ska ha friat till henne.
5. Chrippa bara drar, lämnar Julia och blir tillsammans med Linnea igen
6. Soc blir inblandad, utredningar, begränsat umgänge, osv

Det senaste året måste har varit en känslomässigt berg-och-dalbana, speciellt det hon utsattes för av sitt ex, punk 2, måste troligen ha lämnat en del ärr i själen.

Såklart tycker jag Julia ska ta ansvar för att hon ljugit för sina vänner, men samtidigt tycker jag inte man behöver gå på henne så hårt.
Jag tror att Julia är i behov av att prata med någon professionell för att få ordning på sitt liv och sina stormiga känslor.

Jag har lyssnat en del på hennes lives där hon pratade mycket om hur hon har upplevt dom senaste åren och hur dåligt hon har mått, hon har inte haft det så lätt.
Som du säger hon behöver professionell hjälp och bearbeta och hitta verktyg för sitt mående.
Hennes mamma pratar ofta i liven om att Julia har adhd men inte vill ta tag i det riktigt, vilket också vore bra lika så för chrippa dom båda blir så impulsiva.
Citera
2024-08-28, 16:29
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urtavlan
Har ingen aning hur det kan bli så högt. Jag betalar samma summa varje månad, betydligt mindre än det där.
Jag vet att man förr kunde betala parkering så det hamnade på mobilräkningen.
Jag tror även man kan lägga ett youtube prenumeration på sin mobilräkning.
Men vet inte vad mer man kan köpa på mobilräkningen, och hur man lyckas komma upp i dem summorna
Citera
2024-08-28, 16:31
Medlem
Eg0x3s avatar
Citat:

Fakturan är till tele2… då kan allt ifrån bredband, mobilabonnemang + avbetalning av telefon, o tv samlas på samma faktura
Citera
2024-08-28, 16:32
Medlem
Citat:
Jag är också förvirrad hur man kan komma upp i den summan för 1 telefon. Speciellt eftersom hon borde försöka vara sparsam med tanke på att hon inte har någon inkomst.
Tack för påminnelsen

Frågan är ju hur gammalt abonnemanget är? Kanske det har hängt kvar sen hon levde med Chrippa och dom hade flera telefoner på som dom betalar för, måste ju vara mer än bara en telefon.
Citera
2024-08-28, 16:33
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Jag har lyssnat en del på hennes lives där hon pratade mycket om hur hon har upplevt dom senaste åren och hur dåligt hon har mått, hon har inte haft det så lätt.
Som du säger hon behöver professionell hjälp och bearbeta och hitta verktyg för sitt mående.
Hennes mamma pratar ofta i liven om att Julia har adhd men inte vill ta tag i det riktigt, vilket också vore bra lika så för chrippa dom båda blir så impulsiva.
Enligt uppgifter så ska Julia spendera mycket tid hos sin mamma, jag tror att det är bra för henne. Både att hon inte är ensam, och har stöd ifrån familjen.
Jag hoppas Julia själv inser att hon skulle må bra av att prata med någon professionell, både för att få hjälp med sitt mående, men även för att få verktyg som kan underlätta i hennes vardag.
Citera
2024-08-28, 16:33
Medlem
Citat:
Tack för påminnelsen

Tele 2 erbjuder ju bredband och en tv-tjänst också. Och utlandssamtal...?

Kanske har två lurar också? Men, som sagt, 2600kr/mån utan inkomst är ju bisarrt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in