2024-08-27, 23:14
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Så som ryssarna krigar är det inte alls omöjligt. Dessutom skryter ju rysstrollen om hur många ryssland har att sätta in, så människoliv är inte värda någonting där.

Jag får nog ändå vara lite mer på
psykseglarens sida här. Förvisso har Ryssland utarmat sina egna väpnade styrkor i Ryssland och bundit upp merparten i Ukraina men tycker också att totala förluster på 1,2 miljoner (alltså inklusive skadade) låter överdrivet. Om vi antar att Ryssland har flera hundratusen aktivt stridande på plats i Ukraina plus ytterligare något hundratusetal värnpliktiga inne i Ryssland så skulle förluster på 1,2 miljoner varit svåra att ersätta.

Jag hade gissar att sanningen är något mittemellan.
Citera
2024-08-27, 23:15
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
..och vinna tid..., tills nästa drag..om några år igen..

..för han ger inte upp. Därför blir jag mer och mer överbevisad om att Putin vet : Det är nu eller aldrig han skall knäcka Ukraina. Om fem år kommer Ukraina att vara vässat till tänderna, och minst halvvägs till att ha skaffat en egen "nuke". Då om man inte fått Nato-garantier, efter detta krig...det får aldrig ske igen. Ren och skär överlevnadsinstinkt.'

Putin vet detta också.
Bra. Du har självklart rätt. Putin får ingen andra chans i Ukraina, och det är naturligtvis uteslutet för en psykopat att dra sig ur och be om ursäkt. Han måste kriga på, kosta vad det kosta vill, även om utsikterna att ta hela Ukraina vid det här laget är mikroskopiska.
Citera
2024-08-27, 23:15
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Ukrainska Khorne Group hade satt sin graffiti-tag på samma is-hall nån dag före. Inte för att dom använde den men dom spred bilden på sociala medier.

Till saken hör att någon med humor har taggat det yttre skalet på Kursk NPP med en triangel så vi får se om putler väljer att gå all in även här?

Oavsett så kommer Ryssland till hundra procent skylla detta på Ukraina.
Citera
2024-08-27, 23:21
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ny video från K-2

https://x.com/TOGAjano21/status/1828455092032266517

Video från en annan grupp där ryssar dör en efter en i ett misslyckat anfall

Unsuccessful assault of Russian infantry on Ukrainian positions.

https://x.com/TOGAjano21/status/1828440826956874029
Citera
2024-08-27, 23:22
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Breaking:

Ukrainska flygvapnet har låtit ett antal F-16 få sitt elddop i förrgår och igår.

Ett antal av de nedsskjutna kryssningsrobotarna av typen Ch-101 som sköts ned över västra delarna av landet kan tillskrivas de nya planen.

Mjukstart, alltså.

Vilka förmågor är det F-16 har som inte Mig-29 eller Su-27 haft som gör de mer lämpade att skjuta ner kryssningsrobotar? Eller är det något man gjort även tidigare men att det som du är inne på räknas som lättare uppdrag som de nya F-16-piloterna får öva på för att lära känna planen?
Citera
2024-08-27, 23:23
Medlem
CanisMinors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
psykseglarens sida här. Förvisso har Ryssland utarmat sina egna väpnade styrkor i Ryssland och bundit upp merparten i Ukraina men tycker också att totala förluster på 1,2 miljoner (alltså inklusive skadade) låter överdrivet. Om vi antar att Ryssland har flera hundratusen aktivt stridande på plats i Ukraina plus ytterligare något hundratusetal värnpliktiga inne i Ryssland så skulle förluster på 1,2 miljoner varit svåra att ersätta.

Du har inte sett hur ryssen lämnar sina kamrater som blivit skadade på slagfältet, så varför är 300.000 inte möjligt? De skadade lämnas att dö i regel? Jag ser dagligen på sociala medier denna typ av beteende ifrån ryssen. Ser även dagligen hur de också tar livet av sig själva! Helt utlämnade till att förblöda!

Helt sjukt!
Citera
2024-08-27, 23:29
Medlem
Citat:

Inget svammel om att sanningen är ”mittemellan” nu.

Seriösa uppskattningar av totala antalet förluster menar att Ryssland hittills förlorat i storleksordningen 450.000-650.000 man. Det kan vara ungefär hälften döda med hänsyn tagen till de obestridliga faktum som kan beläggas gällande människovärde, spärrtrupper, köttvågsanfall, avsaknaden av pansarskyddat infanteri osv osv.

Man behöver inte ens förhålla sig till andra siffror såvida inte det presenteras vederhäftiga bevis för den saken.
Citera
2024-08-27, 23:31
Medlem
Citat:
Vilka förmågor är det F-16 har som inte Mig-29 eller Su-27 haft som gör de mer lämpade att skjuta ner kryssningsrobotar? Eller är det något man gjort även tidigare men att det som du är inne på räknas som lättare uppdrag som de nya F-16-piloterna får öva på för att lära känna planen?

Stridsledning - behöver inte använda egen radar
Beväpning - långräckviddiga robotar
System/kommunikation - samverkar med övriga stridskrafter och med varandra
Citera
2024-08-27, 23:36
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Inget svammel om att sanningen är ”mittemellan” nu.

Seriösa uppskattningar av totala antalet förluster menar att Ryssland hittills förlorat i storleksordningen 450.000-650.000 man. Det kan vara ungefär hälften döda med hänsyn tagen till de obestridliga faktum som kan beläggas gällande människovärde, spärrtrupper, köttvågsanfall, avsaknaden av pansarskyddat infanteri osv osv.

Man behöver inte ens förhålla sig till andra siffror såvida inte det presenteras vederhäftiga bevis för den saken.

Fast vi säger ju samma sak då. 650.000 totala förluster är bara hälften av 350.000 döda plus 600.000 skadade som inlägget jag svarade på handlade om. 650.000 döda och skadade ryssar tror jag är fullt möjligt.
Citera
2024-08-27, 23:40
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Stridsledning - behöver inte använda egen radar
Beväpning - långräckviddiga robotar
System/kommunikation - samverkar med övriga stridskrafter och med varandra

Dock har väl de F-16 som Ukraina nu fått endast AMRAAM ”B”, och den versionen tror jag redan att Ukraina haft operativ på sina befintliga plan. Det är annara rätt gamla F-16 som Ukraina fått, men får förmoda att de uppgraderats med åtminstone Link16?
Citera
2024-08-27, 23:42
Medlem
Citat:
Dock har väl de F-16 som Ukraina nu fått endast AMRAAM ”B”, och den versionen tror jag redan att Ukraina haft operativ på sina befintliga plan. Det är annara rätt gamla F-16 som Ukraina fått, men får förmoda att de uppgraderats med åtminstone Link16?

Kan inte den tekniska specen men de har fått senaste EWF i vart fall. Och det finns fler vapen som kan användas. Link16 har man nog haft sedan åttiotalet typ.
Citera
2024-08-28, 00:04
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Rysk "sanning" i rysk stats-tv.

Någon ny propagandist som försöker visa framfötterna.

Attacken mot civil infrastruktur runt om i Ukraina igår var till för "att rädda livet på 100000-tals ukrainare" och för att "Ukraina ska överleva som en nation". Uttalandet är så skruvat att man skulle kunna tro att en viss Lenin-apologet i tråden hjälpt till med att skriva manuset.

The latest from Russian spinmeisters:

Russia is destroying Ukraine’s transport logistics and energy infrastructure to save the lives of hundreds of thousands of Ukrainians. The problem is that Ukrainians don't seem to understand that.

https://x.com/NatalkaKyiv/status/1828461291947581834
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in