Citat:
Menar du att Kina skulle outsourca produktion till Ryssland? Även om Kina och Ryssland till synes står nära varandra, så förstår kineserna att Ryssland är helt opålitligt. Dessutom är ryssarna våldsamt korrupta, vilket skapar riktigt dålig kvalitet i det som produceras där. Det ser man tydligt på ryska stridsvagnar i Ukraina, där kanontornen flyger högt i luften bara de får syn på en ukrainare.
Dessutom riskerar kineserna dras in i den internationella sanktionskarusellen om de skulle outsourca produktion till Ryssland. Kineserna har fortfarande en enorm fattig befolkning som kan jobba billigt i deras industrier, och när det behövs mer folk så bor det 100 miljoner fattiga filippiner och nästan 300 miljoner indonesier alldeles i närheten. Förutom 1,4 miljarder indier.
Ryssarna ska nog inte räkna med att få ta del av någon omfattande outsourcing av kinesisk produktion.
Dessutom riskerar kineserna dras in i den internationella sanktionskarusellen om de skulle outsourca produktion till Ryssland. Kineserna har fortfarande en enorm fattig befolkning som kan jobba billigt i deras industrier, och när det behövs mer folk så bor det 100 miljoner fattiga filippiner och nästan 300 miljoner indonesier alldeles i närheten. Förutom 1,4 miljarder indier.
Ryssarna ska nog inte räkna med att få ta del av någon omfattande outsourcing av kinesisk produktion.
Jag tror inte heller att Kina förlägger någon produktion i Ryssland. Snarare outsourcar man till länder som Laos, Vietnam, Kambodja, Thailand eller till något afrikansk land men tvekar där. Helt enkelt måste både kompetens och billig arbetskraft finnas för det.
Men jag tror inte det kommer hända så snabbt för Kina har fortfarande en stor fattig befolkning som gärna vill jobba sig upp. Det är inte alla ännu som har uppnått så mycket högre levnadsstandard.
Jag tror ärligt att Kina är på väg bort från Ryssland nu. De ser att ryssarna är förlorare.