2024-08-27, 11:23
Medlem
rovmuns avatar
https://www.mynewsdesk.com/se/sj/pressreleases/sjs-regionala-taagtrafik-mellan-stockholm-och-uppsala-upphoer-3339040

” Från den 15 december i år kommer SJ inte längre bedriva regional tågtrafik mellan Stockholm och Uppsala.
Stockholm-Uppsala är idag en av Sveriges största tåglinjer, med ett stort resande i båda riktningarna. SJ kör idag 18 avgångar i varje riktning per dygn, att jämföra med över 40 avgångar för några år sedan. Mälardalstrafik har genom den upphandlade trafik som bedrivs under namnet Mälartåg sedan 2021 utökat sin trafik från 2 till 23 avgångar. Dessutom har SL förlängt sina pendeltåg till Uppsala. Den skattesubventionerade trafiken utgör därmed majoriteten av regionaltrafiken mellan Stockholm och Uppsala och SJ har svårt att upprätthålla trafiken utan stora förluster. SJ tvingas därför avsluta sin regionaltrafik Stockholm-Uppsala från och med 15 december.”

Vad kommer hända nu dyrare priser och sämre förbindelser med tiden?
Citera
2024-08-27, 11:34
Medlem
Bra att det står regionaltågen på ena sidan och pendeltågen på nästa..

https://www.dn.se/ekonomi/sj-lagger-ner-pendlartrafiken-mellan-stockholm-och-uppsala/
Citera
2024-08-27, 11:47
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro

https://www.dn.se/ekonomi/sj-lagger-ner-pendlartrafiken-mellan-stockholm-och-uppsala/

Nu vet jag inte vad du syftar på men i första stycket efter ingressen står det ju att "Uppslapndeln, som den kallas inte ska förväxlas med SL:s pendeltåg. Du kanske missade det förtydligandet.
Citera
2024-08-27, 11:50
Medlem
Jordgubbes avatar
För några år sedan hade "... det går inte att konkurrera med skattefinansierad trafik" låtit konstigt från SJ. Vad säger dirigenten över den här skrammelorkestern vi kallar landets infrastruktur?
Citera
2024-08-27, 12:09
Medlem
Surt för alla pendlare som måste stiga upp 1h tidigare varje morgon.
Citera
2024-08-27, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Nu vet jag inte vad du syftar på men i första stycket efter ingressen står det ju att "Uppslapndeln, som den kallas inte ska förväxlas med SL:s pendeltåg. Du kanske missade det förtydligandet.
Kan så vara, läste lite i all hast! Får hoppas att det löser sig vid nån ny förhandling lite längre fram då.
Citera
2024-08-27, 12:29
Medlem
AsaWads avatar
Citat:

Som en förklaring till vissa missförstånd om ordet "pendeltåg".

SJ's tåg mellan Stockholm och Uppsala (med stopp i Knivsta Märsta) kördes med 30 min trafik redan på 80-talet.
I folkmun omnämndes det då, Pendeln eller pendeltåget, trots att det var ett normalt persontåg mellan två städer.
Citera
2024-08-27, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Som en förklaring till vissa missförstånd om ordet "pendeltåg".

SJ's tåg mellan Stockholm och Uppsala (med stopp i Knivsta Märsta) kördes med 30 min trafik redan på 80-talet.
I folkmun omnämndes det då, Pendeln eller pendeltåget, trots att det var ett normalt persontåg mellan två städer.
Skumt att jag missat detta. För mig är pendeln INTE tåget med enbart stopp i Knivsta och Märsta.
Citera
2024-08-27, 12:52
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Skumt att jag missat detta. För mig är pendeln INTE tåget med enbart stopp i Knivsta och Märsta.

Upptåget startade sin trafik 1991 med glesa turer till Tierp.
Innan dess fanns det inga "riktiga" pendeltåg från Uppsala.
Därav benämndes (förtydligar: av Uppsalabor) SJ tåget som "pendeltåg".

När Upptåget utökade sin trafik och började köra söderut mot Knivsta, tog det givetvis över benämningen "pendeltåget ".

Men för oss som bodde i Uppsala på 80-talet känns det fortfarande naturligt att säga "pendeltåget" om SJ's tåg.
OBS, enbart de tåg som alltså vände i Uppsala, inte de som "mellanlandade" på väg till/från Gävle....
Citera
2024-08-27, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Upptåget startade sin trafik 1991 med glesa turer till Tierp.
Innan dess fanns det inga "riktiga" pendeltåg från Uppsala.
Därav benämndes (förtydligar: av Uppsalabor) SJ tåget som "pendeltåg".

När Upptåget utökade sin trafik och började köra söderut mot Knivsta, tog det givetvis över benämningen "pendeltåget ".

Men för oss som bodde i Uppsala på 80-talet känns det fortfarande naturligt att säga "pendeltåget" om SJ's tåg.
OBS, enbart de tåg som alltså vände i Uppsala, inte de som "mellanlandade" på väg till/från Gävle....
Är lite yngre än dig då och för mig har det alltid varit ganska tydligt vad som är pendel och inte.
Fan att ni skulle ställa till det så
Citera
2024-08-27, 12:55
Medlem
Jag skulle tro att de flesta som pendlade var snåla studenter mellan Sthlm-Up och däför var det inte längre lönsamt. Det var också nog många kriminella som tog in knark den vägen och SJ inte vill vara en del av det.
Citera
2024-08-27, 14:07
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHurtig
Jag skulle tro att de flesta som pendlade var snåla studenter mellan Sthlm-Up och däför var det inte längre lönsamt. Det var också nog många kriminella som tog in knark den vägen och SJ inte vill vara en del av det.

Fattiga studenter åker väl med den billigare SL-pendeln som trafikerar samma sträcka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in