2022-10-13, 13:13
Medlem
Har ni någonsin funderat över det praktfulla djuret sillkung? Vad är era erfarenheter och tankar kring denna pompösa fiskart? Själv är jag fascinerad så det räcker och blir över.
Citera
2022-10-13, 13:22
Medlem
Aldrig! Visste inte ens att den fanns. Otroligt coolt djur. Ser av inte ut som något annat djur.
Citera
2022-10-13, 14:38
Medlem
qrillls avatar
Jag blir alltid glad när jag blir påmind om Sillkungen. Sillkungen ligger på andra plats i min lista över otroliga djuphavsvarelser. Jag har inga direkta erfarenheter av dem förutom att den fanns avbildad i mitt favoritpussel som barn. Jag tycker de ser häftiga ut, de har ett fräckt namn. Jag vill egentligen inte veta så mycket mer för att behålla mystiken kring dem.

Ohotad etta på listan är Kvastfeningen, vilken jäkla story.
Citera
2022-10-13, 18:03
Avstängd
448s avatar
Finns i svenska vatten ibland , förr fick fiskare dwn ibland

Hittades en sillkung för 10 år sedan i Bovallstrand
Citera
2022-10-13, 19:35
Medlem
SlagenSvensks avatar
Häftig fisk!

Den ser mycket ålderdomlig ut men mycket fin.

https://tv.aftonbladet.se/video/39362/mytomspunnen-sillkung-faangad-film

/SS
Citera
2022-10-13, 19:36
Medlem
Vacker men sällsynt.
Naturen är full av mirakel.
Citera
2024-08-26, 06:21
Medlem
diseuses avatar
För bara den tjugonde gången sedan 1901 har en sillkung spolats i land i Kalifornien:

https://youtu.be/6gn7QBakIWw
Citera
2024-08-26, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKent
Har ni någonsin funderat över det praktfulla djuret sillkung? Vad är era erfarenheter och tankar kring denna pompösa fiskart? Själv är jag fascinerad så det räcker och blir över.

En ytterst märklig fisk! Såg nå't naturprogram härom året, där en dykare med kamera försökte följa ett exemplar (jag tror nånstans utanför Frankrikes kust). Fisken intog vertikal position, med huvudet uppåt, och sjönk långsamt ned i djupet, allt längre, tills dykaren inte vågade följa efter längre!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in