2024-08-25, 19:28
Medlem
Jag har en liten bokhylla som står precis intill balkongdörren där jag skulle vilja placera en krukväxt. Eftersom jag har balkongdörren öppen i princip hela sommarhalvåret och då och då på vinterhalvåret när jag behöver släppa in frisk luft så behöver den tåla ganska ordentligt vinddrag och även en del kall luft. Idag t.ex. är det väldigt blåsigt ute och då är det ett våldsamt vinddrag in från balkongen. Läget får mycket indirekt solljus men nästan inget direkt ljus.

Många av våra vanliga krukväxter tycker ju inte alls om vinddrag. Är det någon som har ett tips på art som tål det? Någon som placerat en krukväxt i ett liknande läge med gott (eller mindre gott) resultat?
Citera
2024-08-25, 19:37
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tramss
Jag har en liten bokhylla som står precis intill balkongdörren där jag skulle vilja placera en krukväxt. Eftersom jag har balkongdörren öppen i princip hela sommarhalvåret och då och då på vinterhalvåret när jag behöver släppa in frisk luft så behöver den tåla ganska ordentligt vinddrag och även en del kall luft. Idag t.ex. är det väldigt blåsigt ute och då är det ett våldsamt vinddrag in från balkongen. Läget får mycket indirekt solljus men nästan inget direkt ljus.

Många av våra vanliga krukväxter tycker ju inte alls om vinddrag. Är det någon som har ett tips på art som tål det? Någon som placerat en krukväxt i ett liknande läge med gott (eller mindre gott) resultat?

Typ vad som helst som kryper eller klänger lär väl funka.
Citera
2024-08-25, 19:49
Medlem
BackToHegels avatar
Ampellilja kanske? Den är tålig, klassisk lättskött nybörjarväxt.
Citera
2024-08-25, 20:22
Medlem
Murgröna, så klart.
Citera
2024-08-26, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BackToHegel
Ampellilja kanske? Den är tålig, klassisk lättskött nybörjarväxt.
Det ska jag prova, jag har några ampelliljor hemma. Tack för tipset!
Citera
2024-08-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Murgröna, så klart.
Ja, så klart! Murgröna växer ju på blåsiga husfasader och liknande och klarar den svenska vinterluften. Brukar finnas små plantor på mitt lokala ICA Kvantum för 39 kr. Ska plocka upp en nästa gång jag handlar där
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in