2024-08-25, 10:04
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Och med det vill du säga att ägaren har rätt att spärra av för gångtrafik?

Tvärtom, då allemansrätten inte riktigt lirar med naturreservat. Det är därför fel att påtala allemansrätten för fastighetsägaren.
Citera
2024-08-25, 10:05
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Tycker mig höra en liten holländsk brytning ... Kan också vara dansk , dom bryter engelskan på nästan samma vis

J*ns H*lch H*eböll, Rungsted Kyst, Danmark har köpt huset på adressen Assarvägen 59 i Tuna enligt hd.se.
Citera
2024-08-25, 10:06
Medlem
Vilken idiot! Ja det var ju verkligen det märkligaste stället att vilja slå sig ner på om man vill vara helt ifred på en av Sveriges mest populära turistöar på 5x3 km och börja spärra av för att få vara ifred. Nej, det är bara för kommunen att komma dit och ta bort staketet med personal och skicka räkningen för jobbet till gubben.
Jag kan väl tänka mig att den svenska pesetan är orsaken till att han hittat sig hit i boendet. Nu är det ju nästa läge att säga som spanjorerna, turist åk hem!
Citera
2024-08-25, 10:19
Medlem
Kallekools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Vilken idiot! Ja det var ju verkligen det märkligaste stället att vilja slå sig ner på om man vill vara helt ifred på en av Sveriges mest populära turistöar på 5x3 km och börja spärra av för att få vara ifred. Nej, det är bara för kommunen att komma dit och ta bort staketet med personal och skicka räkningen för jobbet till gubben.
Jag kan väl tänka mig att den svenska pesetan är orsaken till att han hittat sig hit i boendet. Nu är det ju nästa läge att säga som spanjorerna, turist åk hem!

Ja man hopper ju verkligen att detta får ordentliga påföljder för fastighetsägaren.

Någon som vet hur snacket går på ön? Verkar ju som att öborna har sågat ner fastighetsägarens skyltar etc .

Dessutom säger fastighetsägaren att han "fruktar för sitt liv".

Det låter ju som en ordentligt infekterad konflikt?
Citera
2024-08-25, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Ja man hopper ju verkligen att detta får ordentliga påföljder för fastighetsägaren.

Någon som vet hur snacket går på ön? Verkar ju som att öborna har sågat ner fastighetsägarens skyltar etc .

Det låter ju som en ordentligt infekterad konflikt?

Öfolket där är väl fortfarande till merparten sådana som bott där i generationer, så kan tänka mig att de är lagom roade över någon dansk som kommer inglidande där och tar sig sådana friheter.
Ja, jag hade inte heller vilja vara på en liten ö med några hundra arga grannar.
Han kanske också skulle göra en vallgrav runt sitt hus med krokodiler.
Citera
2024-08-25, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
J*ns H*lch H*eböll, Rungsted Kyst, Danmark har köpt huset på adressen Assarvägen 59 i Tuna enligt hd.se.
Kul, danskt hygge och gemyt är en stor lögn.
Citera
2024-08-25, 10:39
Medlem
Ju längre han fortsätter bråka, ju dyrare kommer det bli för honom.

Han verkar också redan gjort sig mycket impopulär i grannskapet.

Bäst för alla är nog att han säljer och flyttar.

Men med tanke på hur rättshaverister brukar bete sig så är det väl mer troligt att det blir en utdragen historia. Och i slutänden mycket dyr för dansken.
Citera
2024-08-25, 12:05
Avslutad
Ska bli intressant och se det juridiska efterspelet . Nått säger mig att det kommer bli en dyr historia för fastighets ägaren..
Citera
2024-08-25, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallekool
Det är väl någon som citerar Stig Helmer och han påstår att det är ett hot.
Citera
2024-08-25, 13:11
Medlem
Smekarn87s avatar
Det borde vara hårda straff på att felaktigt hävda ägande rätt och skapa konflikt mellan allemansrätten och kapitalägarens rätt.
Citera
2024-08-25, 13:30
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Borde röra sig om Assarvägen 58 och Assarvägen 59 som i oktober 2023 fick ny ägare. Såldes för 6,5 resp 10 miljoner.

Köparen är en dansk vid namn J*ns H**böll (*=e)
https://www.hd.se/artikel/villa-i-tuna-sankt-ibb-far-ny-agare-prislappen-6-500-000-kronor/

Länsstyrelsens karta över naturreservatet där du kan söka fram adresserna.
https://ext-geoportal.lansstyrelsen.se/standard/?appid=fa2d2d9365904f1f926bb38787423c3b&customquer y=Naturreservat,NVR_ID=2001500&highlight

Verkar som tomten Assarvägen 58 går över till nästa tomt. Det är kanske därför han tror han kan spärra av det, Tomtgränser visas i Lantmäteriets app Min Karta.
Citera
2024-08-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Tvärtom, då allemansrätten inte riktigt lirar med naturreservat. Det är därför fel att påtala allemansrätten för fastighetsägaren.
Du får nog läsa på vad som gäller för allemansrätten för den synkar alldeles utmärkt med naturreservat det är bara det att det finns speciella regler för naturreservat som i princip förtydligar vad allemansrätten står för
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in