Citat:
Jag och Skaraborg2 är också inne på att det är Carlos efterhängsenhet på småbrudar som sannolikt är den utlösande faktorn och motivet här. Jag är lika övertygad om att samma sak hade hänt honom om han var helsvensk, hette Karl och var inflyttad från annan ort. Jag har själv sett på nära hur utvecklingsstörda i samhället kan bli utsatta för både det ena och det andra trots att de är helt svenska. Jag köper ju egentligen inte rasist-grejen heller, men… det är ofrånkomligen så att Strömsund hade en del sådana element på den tiden och det ansågs vara lite provokativt och tufft att vara åt det lätt nazistiska hållet.
Vilket möjligen bidragit till att avhumanisera honom, tillsammans med det faktum att han var uppenbart svagsint och säkert ansågs vara någon slags pedofil.
Kombinationen blir ju en person som få hyser varma känslor för och som blir ytterst svår att försvara.
Personligen tror jag nog att det var hans kladdande på småbrudar som är det som motiverat ett angrepp. Att ge sig på ett pedo är ett utmärkt sätt för någon som vill vara tuff att å ena sidan skaffa sig cred och kanske bli populär bland tjejerna, men också en säkerhet så tillvida att man vet att ingen kommer försvara pedofilen.
Vilket möjligen bidragit till att avhumanisera honom, tillsammans med det faktum att han var uppenbart svagsint och säkert ansågs vara någon slags pedofil.
Kombinationen blir ju en person som få hyser varma känslor för och som blir ytterst svår att försvara.
Personligen tror jag nog att det var hans kladdande på småbrudar som är det som motiverat ett angrepp. Att ge sig på ett pedo är ett utmärkt sätt för någon som vill vara tuff att å ena sidan skaffa sig cred och kanske bli populär bland tjejerna, men också en säkerhet så tillvida att man vet att ingen kommer försvara pedofilen.
Visst tror jag att det det funnits rasism i området, men jag tror inte att det har med hans död att göra.
Hela problemet är att individer som han fåt gå lösa i samhället. Jag tror absolut inte han är någon reell fara för någon, utan snarare för sig själv. Sen småbrudar i högstadieåldern; det finns väl få som är så bra på att hispa runt som de gör och de kan sins emellan piska upp stämningen något så enormt.
Jag har tidigare i tråden sagt att han borde inte fått gå ut utan ledsagare och så borde vara fallet. För nu upplevde ju tjejerna obehag av honom alltså var det Carlos som var problemet. Sen för att vända på det hela lite; hur hade det hela framställts om det var en hoper muslimska tjejer i Södertälje som blev terrade av en svensk utvecklingsstörd. Jag tycker att alla i samhället ska kunna röra sig och känna sig trygga och just därför ska sådana som Carlos ha ständig tillsyn och ledsagare när han är ute, både för andra men även för sin egen skull. När man läser i tråden finns det dem som anser att Carlos också har rätt att gå fritt i samhället och att han skulle talas tillrätta. Dessa personer har uppenbarligen aldrig haft med den typen av "funkisar" att göra, man kan säga åt dem tusen gånger men det hjälper inte, för sekunden efter man sagt åt dem gör de ändå som de inte ska, de har inte den mentala fattningsförmågan.
EDIT: Dock är även jag inne på att det aldrig varit meningen att ta livet av Carlos men att det kan vara frågan om en misshandel som spårat ut. Det är givetvis inte okej.
Sen att folk inte pratar, så är det i små byar/städer. Det räcker att det kommer en helsvensk individ från Stockholm och den ses som lika mycket utböling som Carlos.
Senast redigerad av godboy 2024-07-29 kl. 09:01.
Senast redigerad av godboy 2024-07-29 kl. 09:01.