2024-07-29, 08:52
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistar-Stig
Jag köper ju egentligen inte rasist-grejen heller, men… det är ofrånkomligen så att Strömsund hade en del sådana element på den tiden och det ansågs vara lite provokativt och tufft att vara åt det lätt nazistiska hållet.
Vilket möjligen bidragit till att avhumanisera honom, tillsammans med det faktum att han var uppenbart svagsint och säkert ansågs vara någon slags pedofil.
Kombinationen blir ju en person som få hyser varma känslor för och som blir ytterst svår att försvara.

Personligen tror jag nog att det var hans kladdande på småbrudar som är det som motiverat ett angrepp. Att ge sig på ett pedo är ett utmärkt sätt för någon som vill vara tuff att å ena sidan skaffa sig cred och kanske bli populär bland tjejerna, men också en säkerhet så tillvida att man vet att ingen kommer försvara pedofilen.
Jag och Skaraborg2 är också inne på att det är Carlos efterhängsenhet på småbrudar som sannolikt är den utlösande faktorn och motivet här. Jag är lika övertygad om att samma sak hade hänt honom om han var helsvensk, hette Karl och var inflyttad från annan ort. Jag har själv sett på nära hur utvecklingsstörda i samhället kan bli utsatta för både det ena och det andra trots att de är helt svenska.

Visst tror jag att det det funnits rasism i området, men jag tror inte att det har med hans död att göra.

Hela problemet är att individer som han fåt gå lösa i samhället. Jag tror absolut inte han är någon reell fara för någon, utan snarare för sig själv. Sen småbrudar i högstadieåldern; det finns väl få som är så bra på att hispa runt som de gör och de kan sins emellan piska upp stämningen något så enormt.

Jag har tidigare i tråden sagt att han borde inte fått gå ut utan ledsagare och så borde vara fallet. För nu upplevde ju tjejerna obehag av honom alltså var det Carlos som var problemet. Sen för att vända på det hela lite; hur hade det hela framställts om det var en hoper muslimska tjejer i Södertälje som blev terrade av en svensk utvecklingsstörd. Jag tycker att alla i samhället ska kunna röra sig och känna sig trygga och just därför ska sådana som Carlos ha ständig tillsyn och ledsagare när han är ute, både för andra men även för sin egen skull. När man läser i tråden finns det dem som anser att Carlos också har rätt att gå fritt i samhället och att han skulle talas tillrätta. Dessa personer har uppenbarligen aldrig haft med den typen av "funkisar" att göra, man kan säga åt dem tusen gånger men det hjälper inte, för sekunden efter man sagt åt dem gör de ändå som de inte ska, de har inte den mentala fattningsförmågan.

EDIT: Dock är även jag inne på att det aldrig varit meningen att ta livet av Carlos men att det kan vara frågan om en misshandel som spårat ut. Det är givetvis inte okej.

Sen att folk inte pratar, så är det i små byar/städer. Det räcker att det kommer en helsvensk individ från Stockholm och den ses som lika mycket utböling som Carlos.
Senast redigerad av godboy 2024-07-29 kl. 09:01.
Citera
2024-08-03, 14:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Carlos var en fara för sig själv.

Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Jag och Skaraborg2 är också inne på att det är Carlos efterhängsenhet på småbrudar som sannolikt är den utlösande faktorn och motivet här. Jag är lika övertygad om att samma sak hade hänt honom om han var helsvensk, hette Karl och var inflyttad från annan ort. Jag har själv sett på nära hur utvecklingsstörda i samhället kan bli utsatta för både det ena och det andra trots att de är helt svenska.

Visst tror jag att det det funnits rasism i området, men jag tror inte att det har med hans död att göra.

Hela problemet är att individer som han fåt gå lösa i samhället. Jag tror absolut inte han är någon reell fara för någon, utan snarare för sig själv. Sen småbrudar i högstadieåldern; det finns väl få som är så bra på att hispa runt som de gör och de kan sins emellan piska upp stämningen något så enormt.

Jag har tidigare i tråden sagt att han borde inte fått gå ut utan ledsagare och så borde vara fallet. För nu upplevde ju tjejerna obehag av honom alltså var det Carlos som var problemet. Sen för att vända på det hela lite; hur hade det hela framställts om det var en hoper muslimska tjejer i Södertälje som blev terrade av en svensk utvecklingsstörd. Jag tycker att alla i samhället ska kunna röra sig och känna sig trygga och just därför ska sådana som Carlos ha ständig tillsyn och ledsagare när han är ute, både för andra men även för sin egen skull. När man läser i tråden finns det dem som anser att Carlos också har rätt att gå fritt i samhället och att han skulle talas tillrätta. Dessa personer har uppenbarligen aldrig haft med den typen av "funkisar" att göra, man kan säga åt dem tusen gånger men det hjälper inte, för sekunden efter man sagt åt dem gör de ändå som de inte ska, de har inte den mentala fattningsförmågan.

EDIT: Dock är även jag inne på att det aldrig varit meningen att ta livet av Carlos men att det kan vara frågan om en misshandel som spårat ut. Det är givetvis inte okej.

Sen att folk inte pratar, så är det i små byar/städer. Det räcker att det kommer en helsvensk individ från Stockholm och den ses som lika mycket utböling som Carlos.

Det är jag också.

Vad som än hände med Carlos vet vi inte men den utlösande faktorn var sannolikt hans intresse för småtjejer. Du har helt rätt i att han borde inte ha fått gå ut utan ledsagare. Ja nu upplevde dessa tjejer att Carlos var problemet men ingen i kommunen gjorde någonting åt detta. Klart att kommunen kände till hans beteende. Tack vare kommens slapphet och rädsla så slutade det tyvärr på det här sättet. Ingen klarhet i vad som exakt hände honom kommer aldrig någonsin att framkomma.

Jag förstår att ingen vill prata om det än idag bl. a. p. g. a. att det skulle då enbart handla om "racism".
Citera
2024-08-04, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av normand
Vilkar var dessa (då) ungdomar som brukade hänga vid kiosken?
Vem är brorsan till den upplevt förföljda tjejen, och som inte ville minnas eller prata med reportern?

Känns även som att kalla fall gruppen borde ta in skåpbilen för en grundligare genongång av proffs med all tänkbar utrustning. Kör hela åbäket till NFC och vänd upp och ner på den, kolla efter blodspår under golvet där eventuell kemikalie inte kommit åt. Varför säger något raffyllo detta om det bara är hittepå? Högst osannolikt att han är helt oskyldig, eller var han så full att han inte fattade vad/vem han körde på och sen begravde?
Det var 8-10 ungdomar på cykel, men det har inte framkommit vilka de var. Det har gått lång tid, och vad jag kan minnas fanns det ingen kamera uppsatt vid Rosa kiosken. Om det fanns en kamera, så fungerade den i vart fall inte. Det är Fredrik Hjortling.

Citat:
Ursprungligen postat av normand
Skåpbilen finns kvar, står på en åker i mellansverige, blodfläckar och allt intakt. Allt går att se i SVT dokumentären: Fallet Carlos. Inte så länesen den gjordes. Fattar som sagt inte varför NFC inte plockade in bilen efter att reportern hittade den. Nu lär ju hantverkaren åka och elda upp den, om det inte är gjort redan.
Bilen undersöktes i dokumentären. Jag vet att rörmokarens namn (initialer) har nämnts tidigare i tråden, men vet du vad han heter? Vet du registreringsnumret på den vita skåpbilen?

Enligt hörsägen kan det vara så att rörmokaren hade fixat blod från ett djur och smetat det över bilen i samband med händelsen för att dölja spår, vilket kan förklara varför den tekniska undersökningen inte gav några resultat. Låter det osannolikt? I samband med denna händelse uppfattade jag att bilen var inne på reparation på skroten i Strömsund, där den bland annat hade en buckla, troligtvis på vänstersidan av fronten, dock oklart hur mycket resurser polisen lade på det för vidare utredning.
Citera
2024-08-08, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ppd
Det var 8-10 ungdomar på cykel, men det har inte framkommit vilka de var. Det har gått lång tid, och vad jag kan minnas fanns det ingen kamera uppsatt vid Rosa kiosken. Om det fanns en kamera, så fungerade den i vart fall inte. Det är Fredrik Hjortling.

Bilen undersöktes i dokumentären. Jag vet att rörmokarens namn (initialer) har nämnts tidigare i tråden, men vet du vad han heter? Vet du registreringsnumret på den vita skåpbilen?

Enligt hörsägen kan det vara så att rörmokaren hade fixat blod från ett djur och smetat det över bilen i samband med händelsen för att dölja spår, vilket kan förklara varför den tekniska undersökningen inte gav några resultat. Låter det osannolikt? I samband med denna händelse uppfattade jag att bilen var inne på reparation på skroten i Strömsund, där den bland annat hade en buckla, troligtvis på vänstersidan av fronten, dock oklart hur mycket resurser polisen lade på det för vidare utredning.

Tack för info. Vet tyvärr inte vad den hade för reg nr. men klurigt av rörmokaren att dölja blod med blod om han gjort det, låter inte osannolikt.

Över lag en grovt misskött polisutredning i fallets mest kritiska del: direkt efter brottet. Svårt (men inte omöjligt) att komma i efterhand och försöka ställa det rillrätta, lite som plåster på brutet ben. SVT gör i allafall ett tappert färsök, tyvärr utan tillgång till polisens resurer. Hade polisen och Strömstads invånare varit mera behjälpliga hade brottet kanske varit löst idag. För det är väl ingen tvivlar på att brott begåtts, mer än möjligtvis polisen då.
Senast redigerad av normand 2024-08-08 kl. 08:49.
Citera
2024-08-09, 18:30
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ppd

.

Låter absolut ej osannolikt, tvärtom. Och därför kommer detta att fortsätta vara ett ”kallt fall”, så länge inte någon träder fram och berättar?

Och det gör väl ingen?
Citera
2024-08-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MolnetsBroder
Finns det namn på den alkoholiserade hantverkaren? Han torde väl vara i 70-årsåldern nu.
Med tanke på hans telefonsamtal till en bekant och polisen, där han talar om sitt lågade samvete så är han den hetaste kandidaten till Carlos försvinnande.
En dam hade ju för övrigt hittat krossat glas vid någon korsning i Strömsund, vid tiden för försvinnandet.
Håller med om att polisarbetet, var under all kritik!

Står här i inlägg #405, dock initialer…
(FB) Ett mystiskt försvinnande i norra Jämtland: Carlos Pizarro, maj 2004
Citera
2024-08-24, 16:42
Medlem
Hantverkaren heter M*ts Rol*nd M*ttsson, född 1956 och bor i Bräcke.
*= a

Regnr på den vita transit skåpbilen är BHD269.
Citera
2024-09-13, 15:41
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistar-Stig
När man ser Fallet Carlos slås man av hur extremt ovilliga alla är att känna till minsta detalj om sällskapet som uppehållit sig runt kiosken.
Trots att det knappast är något som varit okänt.
Ännu märkligare är att ingen av dessa personer vid något tillfälle själva berättat om det.
Polisen måste ju förhört hundratals ungdomar och ett antal av dessa har givetvis varit medvetna om att man varit vid kiosken och varit inblandade i den dispyt som enligt uppgift skedde vid kiosken.
Men ingen har berättat det.
Frågan är då: Varför håller man inne den informationen?
Sannolikheten talar ju för att man vet att om man följer den tråden i sin förlängning så kommer man också veta vad som hände Carlos.

Spontant känns det som att mobbningen, den tidens rasistiska trend och att en 22-årig invandrare springer och kåtar sig efter 13-åringar ger en ganska stark avhumanisering av personen.
Man får väl anta att ungdomar som utvecklat en förståelse för sexualitet såg honom som en slemmig pedofil, som dessutom var invandrare.

Nu vet jag inget om ”brorsan” till den yngre tjejen som blev antastad av Carlos. Men bara antastandet i sig kan ju göra fullt normala människor arga.
I kombination med den allmänna avhumaniseringen av honom och att man rutinmässigt lurat ut honom till platser för att spöa honom sättet på något vis ramarna.
Om det är normen till vardags och brorsan nu är arg, påhejad av vänner och ser honom som en pedofil så kan man föreställa sig att den normala behandlingen inte räcker till.
Man behöver gå lite längre.
Sen kan det mycket väl sluta med döden, kanske rent av oavsiktligt eller i raseri.

Att en hel bygd uppger att det uppstod en situation på marknaden och att både lillasystern och brorsan hävdar att det aldrig skett är… udda.
Det hade gått att förstå om dom kändes vid situationen, men förnekar att det föranlett något mer.
Jag har svårt att se att alla andra skulle få för sig att samstämmigt ljuga 20 år senare. Vissa av vittnena var ju själva 13-14 år när det hände, andra vuxna.
Dessa har givetvis inte snackat ihop sig för att ljuga.

Därför framstår brorsan som en helt given kandidat för att åtminstone varit inblandad i Carlos öde. Förmodligen inte ensam, men han har varit den som dragit igång det.
Med vänner som har en bil så är det ingen större svårighet att göra av med en kropp och en cykel i dessa krokar.
Det är enorma ytor, många sjöar och vattendrag och lyckas man bara sänka kroppen eller gräva ner den så kommer den inte återfinnas så enkelt.

Jag skulle gissa att det ändå handlar om ett förhållandevis oplanerat dråp. Tanken var att ge Carlos mer stryk än normalt, men av något skäl spårade det ur och han dog.
Det vore rimligt för den som vet att berätta för polisen var kroppen finns och få detta avslutat en gång för alla.
Jag är övertygad om att du beskriver det korrekta händelseförloppet.
Men frågan är, varför ville inte polisen lösa fallet?
Dom anlitar hellre medium än att förhöra dom som uppenbarligen var huvudmisstänkta.
Det känns mycket skumt.
Polisen höll dom skyldiga om ryggen.

Givetvis pressades dom hårt av bl.a Carlos familj att söka svaret bland ungdomarna.
Men vad hände då?
Hantverkaren dök lägligt upp och gav polisen anledning att låta bli ungdomarna i flera år.

Jag tror att polisen och högre personer i samhället medvetet tramsar runt för att skydda gärningsmannen.

Förmodligen så kontaktar gärningsmannen någon släkting eller vän direkt efter att Carlos dog.
Kanske politiker eller polis eller liknande.
Han fick nog hjälp att städa bort kropp och allt.

Och då var det för sent för att lösa fallet.
Citera
2024-09-15, 11:28
Avslutad
Har sett SVT-dokumentären och jag har en känsla att folk vet vad som hände men att vissa vill inte erkänna pga bekvämlighet eller riva upp gamla sår, de har barn och familjer m.m

Alldeles uppenbart att Carlos blev ditlurad av "gänget" de har ju även mobbat och misshandlat honom innan. Sen ville de väl antagligen hämnas då de tyckte att Carlos betett sig konstigt mot flickor.

Tragiskt för familjen att ej kunna gå vidare och få svar.
Citera
2024-09-29, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karolinen97
Har sett SVT-dokumentären och jag har en känsla att folk vet vad som hände men att vissa vill inte erkänna pga bekvämlighet eller riva upp gamla sår, de har barn och familjer m.m

Alldeles uppenbart att Carlos blev ditlurad av "gänget" de har ju även mobbat och misshandlat honom innan. Sen ville de väl antagligen hämnas då de tyckte att Carlos betett sig konstigt mot flickor.

Tragiskt för familjen att ej kunna gå vidare och få svar.

Vet man vilka dessa i gänget var?
Citera
2024-09-29, 17:42
Medlem
Skaraborg2s avatar
De boende i Strömsund känner till.

Citat:
Ursprungligen postat av Jojje48
Vet man vilka dessa i gänget var?

Större är inte Strömsund än att befolkningen där vet vilka dessa personer var som ingick i "gänget".

Ingen kommer dock någonsin att berätta något.
Citera
2024-09-29, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Större är inte Strömsund än att befolkningen där vet vilka dessa personer var som ingick i "gänget".

Ingen kommer dock någonsin att berätta något.

Tvivlar på att så många vet om vad som hände, då hade de aldrig klarat att hålla tyst i så många år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in