2024-08-24, 11:01
Medlem
Medan Putin den paranoide har sprungit iväg och gömt sig så är Zelenskyj på ett nytt besök vid fronten!

Där håller han tal och riktar en rejäl känga mot Puttefnask.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/zelenskyj-sjuk-gammal-man-fran-roda-torget/
I talet, som hålls i Sumyregionen några kilometer från fronten, noterar Zelenskyj att det nu har gått 913 dagar sedan Ryssland inledde sin fullskaliga invasion av Ukraina.

– Den strävade efter en enda sak: att förgöra oss. I stället firar vi i dag får 33:e självständighetsdag, säger han.

Ukraina alltid ”betalar tillbaka sina skulder med ränta”, fortsätter presidenten.

– Den som försöker så ondska i vårt land kommer att skörda dess frukter på sitt eget territorium, säger Zelenskyj.

– Detta är inte en profetia, inte skadeglädje, inte blind hämnd; det är ett mönster. Det är rättvisa. En bumerang för ondskan, fortsätter han.

Zelenskyj säger att Rysslands president Vladimir Putin uppfattar hela världen som en gråzon.

– Men vi kommer inte att tillåta att våra territorier förvandlas till en gråzon, där den blågula flaggan rätteligen hör hemma. En sjuk gammal man från Röda torget som ständigt hotar alla med den röda knappen, kommer inte att diktera några av sina röda linjer för oss, säger presidenten.
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-24 kl. 11:11.
Citera
2024-08-24, 11:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Den mycket bisarre lögnaren och tyrannen Lukashenko gratulerar Ukraina på dess självständighetsdag. Nu fattas det bara att trådens ryss- och Lenin-apologet gör något liknade så är de skamlösa lögnarnas cirkel sluten.

Lukashenko, who allowed Russian troops into Belarus at the start of the full-scale invasion of Ukraine, is now congratulating Ukraine on its Independence Day.

https://x.com/NOELreports/status/1827233448316059872

Han ser väl åt vilket håll det barkar med Rysslands 3-dagars SMO. Har svårt att bestämma mig för vem som är störts clown, Luka eller Medvedev.
Citera
2024-08-24, 11:26
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Putin höll ett hastigt videomöte med myndighetfolk om belägringen av ett ISIS fängelse. Putin verkar spattig och nervös.

En fundering varför håller han alla dessa videomöten publikt?

https://x.com/wartranslated/status/1826957261194875138
Kände sig nog tvungen att visa upp sig efter sista tidens motgångar så inte spekulationerna om hans frånfälle skulle ta fart. Klippet med Putins fladdrande blick visar med all önskvärd tydlighet att den store lille är skakad in i märgen. Förvånas inte att vad som helst kan hända honom inom kort vilket klippet visar att han är strängt medveten om.

På Vladimir Putins gravsten bör stå: Det gick inte.
Citera
2024-08-24, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nej, du tittade ibland dina känslor för mig istället för att titta på den sociala verkligheten.

Jag är rätt nöjd med mina förutsägelser än så länge i kriget, jag är ingen expert på geopolitik. Jag har haft rätt för det mesta, inte minst sedan november 2023.

Det största förutsägningsmissen jag har gjort sedan krigets start är:
Jag trodde att kriget skulle gå fortare, dvs jag missade hur lång tid det tar att genomföra varje anfall/försvar.

Jag trodde att Rysslands GDP skulle ha sjunkit med 10% jämfört med 2021, men vara i ett stadium som var mindre allvarlig än greklands finanskris. Men det gick ännu bättre för Rysslands ekonomi än vad jag trodde. Korrekt utpekade jag dock att det inte skulle tvinga dem att sluta kriga eller fälla Putin.

Av erfarenhet så vet jag att självkritik inte är din starka sida, positivt att du själv är nöjd med din insats.
Att jämföra Grekland med Ryssland säger en del om din uppfattningsförmåga.
Citera
2024-08-24, 11:38
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Ryssarna kan alltså inte försvara sig på rysk mark.
Och de kan inte etablera kontroll över Ukraina.
De saknar dessutom luftherravälde.
Och den ryska ekonomin håller i detta nu på att rinna ner i avloppet. Vad mer? Putin babbel om kärnvapen har visat sig vara: babbel. Skitsnack. Luft.

Går bra nu.....
Risken är förstås att Putin smäller av ett kärnvapen när han inser att hans vansinniga anfallskrig är förlorat.
Men då har USA sagt att de kommer gå in i kriget med konventionella vapen. Det blir i så fall slutet för Putin och kriget, och kanske också för Ryssland som enad nation. När Ryssland totalt kollapsat, kommer Tjetjenien omedelbart förklara sin självständighet. Det är mycket sannolikt att andra områden följer deras exempel, som exempelvis Dagestan.
Citera
2024-08-24, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Han ser väl åt vilket håll det barkar med Rysslands 3-dagars SMO. Har svårt att bestämma mig för vem som är störts clown, Luka eller Medvedev.
Hahaha Luka. Han har ju alltid varit en Putin-fanboy och har till och med vid några tillfällen kallat honom "bror".

Tiden sedan Puttes "tre dagar långa specialoperation" förvandlades till en total katastrof, kan man tänka sig att Luka haft det ganska svårt att sova om nätterna. Antagligen har specialoperationen blivit både Lukas och Putins livs största aha-upplevelser.

Jag tror också Luka ser vart det brakar, så nu gäller det att positionera sig och åtminstone lindra de svidande konsekvenserna som komma skall. För vad är Belarus utan Putins stöd? Och är det ryska stödet ens värt något när till och med lilla Ukraina kan övervinna allt som Ryssland skickar deras väg? När kriget med Ryssland är avklarat så kanske det är dags för en ukrainsk specialoperation i Minsk?

Härliga tider.
Citera
2024-08-24, 11:42
Medlem
Hothisarna verkar inte bry sig så mycket om att det är Rysslands spökflotta de sänker. Tre fartyg har nu blivit attackerade. Är väl säkert Iran som inte vill att Ryssland säljer olja till deras kunder.
Citera
2024-08-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kukilon
Hothisarna verkar inte bry sig så mycket om att det är Rysslands spökflotta de sänker. Tre fartyg har nu blivit attackerade. Är väl säkert Iran som inte vill att Ryssland säljer olja till deras kunder.
Även Iran börjar väl inse vart Puttes specialoperation brakar.

Iran må vara avskum, men de är inte luka dumma och blinda som vissa ryssnötter här i tråden.
Citera
2024-08-24, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ryssarna har tappat otroligt mycket utrustning och dom börjar endast ha gammal skit i lager som dom fixar upp.
The International Institute for Strategic Studies gör varje år en bedömning över världens militär balans. Den nyaste är från februari 2024.
Då bedömde man att Ryssland hade i aktiv tjänst:
T-54 30st
T-62 200st
T-64 100st
T-72 950st
T-80 250st
T-90 220st
I lager/ur bruk ca 4000 tanks av olika sort, mest äldre. Det är av dessa man tar och nu försöker få till fronten.

Sammanlagt, 1750 tanks i bruk och 4000 tanks som måste repareras = 5750st tanks.

I början av 2022 innan kriget gjorde samma institut bedömningen att Ryssland hade ungefär 14000 tanks varav drygt hälften var i aktiv tjänst.

Wikipedia har siffrorna:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Russian_Ground_Forces

Om vi räknar väldigt försiktigt och antar att Ryssland förlorat 30% av sina tanks (total) så kan vi räkna med att de är ganska så få kvar om kriget varar i ytterligare 2-3 år.
Citera
2024-08-24, 11:55
Medlem
Snapcounts avatar
Några grabbar få komma hem :

Russland og Ukraina skal utveksle 115 fanger. Det er den første fangeutvekslingen mellom landene etter at Ukraina gikk inn med soldater i Russland den 6. august. De forente arabiske emirater har stått bak forhandlingene, sier en ikke navngitt representant for emiratene til Reuters.

https://www.nrk.no/nyheter/krigen-i-ukraina-1.11480927
Citera
2024-08-24, 11:56
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Ryssens röda linjer förnedras igen.

USA hintar om fler Fighting Falcons till Ukraina utöver de ca 100 F-16 som är på gång.

WP: Biden administration debates whether to help Ukraine expand seized territory in Kursk Region

"The Pentagon has asked the Ukrainians what they need to make their offensive a success, but no decisions have been made to provide material support for those efforts."

The US has also not ruled out the possibility of transferring its F-16 fighter jets directly to Ukraine in the future.

https://x.com/nexta_tv/status/1827242652913258995
Citera
2024-08-24, 11:59
Medlem
Jofs avatar
I onsdags sade unionens utrikeschef Josep Borrell att Ukraina borde få lov att använda långdistansvapen från västvärlden på ryskt territorium – något de hittills förbjudit. Frågan kommer att avhandlas på ett möte för utrikesministrar i Bryssel nästa helg. Skriver SvD idag.

Vad skulle det innebära?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in