Fick denna länk av en bekant. Passar på innan den blir låst för mig. Vanligtvis läser jag inte denna tidning, men gjorde nu ett undantag. Och innan ryssvännerna gnäller om "judemedia", så kan jag säga att även ert älskade Vlad Solo från Rossija-1 är själv av judisk härkomst, så på den punkten kan ni redan nu hålla käften.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/inifran-ockuperade-ryska-staden-har-ler-ukrainska-soldaterna/
Citat:
Det är bara tio kilometer från gränsen till Sudzja, byarna längs vägen är övergivna men mestadels hela. Vi möter bara några få bilar.
När vi kommer in i staden parkerar soldaterna under träd vid det centrala torget.
– Se upp för drönare och håll hela tiden koll upp mot luften och hör ni att det visslar så släng er på marken, säger officeren Vadim Mysnyk som guidar under besöket i Ryssland.
Leninstatyn mitt på torget är nu helt sönderskjuten, endast piedestalen och halva kroppen är kvar. På marken runtom ligger resterna i smulor.
Några soldater har tagit med bilder från platser där ryska styrkor begått grova övergrepp mot ukrainsk civilbefolkning – platser för massgravar och massakrer som Butja, Irpin, Izium.
De fäster bilderna på foten av statyn.
Officeren Vadim Mysnyk visar mig ett monument över andra världskriget, eller stora fosterländska kriget, som det kallas i Ryssland.
– Jag är en person som upplevde Sovjetunionen och den sovjetiska armén, jag började min tjänst där. Så jag har länge känt att det skulle komma en tid när vi skulle behöva kämpa för vår frihet från Ryssland med vapen i hand.
– Vi respekterar våra förfäders bedrift som kämpade mot fascismen. Men tyvärr, de ryska soldaterna, de beter sig precis som fascisterna gjorde en gång.
Han berättar att den ryska lokalbefolkningen till en början var mycket rädda för dem.
– De lokala invånarna är väldigt förvånade. Det är vad som händer när de inte ser rysk propaganda utan hur ukrainska soldater behandlar dem i verkligheten. Först var det lite rädsla, de var försiktiga. Men när de kände att vi behandlar dem normalt, när vi bryr oss om dem, förändras deras tänkande helt.