2024-08-23, 18:05
Medlem
Cigge3s avatar
ukrainas (Natos) äventyr i kursk går mot sitt slut.

ukrainas första mål var att ta kärnkraftverket i kursk misslyckades,att ha som utpressning , 5000 Ryska soldater stoppade 30 000 Nato soldater och nu har Ryssland påbörjat moppup.

Mål 2 att ockupera en del av Ryssland att ha som utpressning i fredsförhandlingar, misslyckat då Putin för första gången säger att inga fredsförhandlingar kommer att ha med Ukraina, allt kommer att avgöras på slagfältet.

Mål 3 att tvinga Ryssland att omfördela trupper från Donbas, misslyckad då Ryssland enbart satt in en liten del av reserverna till Kursk.

Detta måste vara det största militära fiaskot i världshistorien, en drunknande mans sista desperata fight.

Idag gick zelensky ut med att det måste bli fred snabbt Vad jag förstått så har anfallet mot Ryssland stärkt de som velat ha hårdare tag mot Nato/Ukraina (grattis).

UKRAINA KOMMER ATT UPPHÖRA SOM LAND.
Citera
2024-08-23, 18:05
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Angående färjan som sprängdes. De har 3 stycken. De andra 2 är på reparation p.g.a. tidigare attacker.
Det var som jag spekulerade förut; de får inte köra bränsle på Krimbron.
https://x.com/wartranslated/status/1826949839701086685/photo/1

.
Det låter som det kommer en bränsleransonering på Krim ganska omgående?
Hur många civila finns det kvar där?
Citera
2024-08-23, 18:06
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det kan såklart inte uteslutas men jag har enormt svårt att se att ryssland skulle attackera ett Nato-land i detta läget. Framförallt inte en Nato-bas i Tyskland.

Det är en helt annan sak att ryssland är inblandade i nålsticks-operationer runtom i Europa. Det finns en god anledning till varför vi bör hålla alla ryss-vänner kort.

Men visst.. vi säger att ryssland utför en direkt attack mot en Nato-bas i Tyskland… tror du att det kommer tjäna ryssland väl? Är putler beredd på konsekvenserna som skulle följa en sådan vansinnig attack?

Och enbart för att en stridsvagn byggd i Tyskland, i ukrainska händer råkar befinna sig i ingenmanslandet Kursk som putter uppenbarligen skiter högaktningsfullt i?

Nog för att putler lär vara uttorkade efter ha fyllt portfölj efter portfölj men är han verkligen så sanslöst korkad?

Det har jag också. Men är inte lika säker på att det skulle betyda slutet för Putin. Om Putin inte agerar så tror jag definitivt det är slutet på Putin. En trängd råtta anfaller.

Den som lever den får se men att Tyskland höjer beredskapen på sina baser och skickar hem personal som absolut inte behöver vara där, kan jag inte förstå om det inte är en attack av större magnitud. Till bakgrund för min oro är Kinas involvering och deras alltmer nära samarbete med Ryssland. Utan Kina hade kriget varit över. Tillsammans har de däremot muskler som tveklöst kan göra stor skada på väst. Lägg där till missnöjet som växer i Kina till följd av dålig inhemsk ekonomi. Krig har använt som medel av makthavare förr, för att dämpa befolkningens missnöje och så länge kriget fortgår, kommer deras ekonomi troligen inte stärkas. En sak som är säkert är att de inte förespråkar en rysk kapitulation.

Vi i väst tänker att Kina och Ryssland inte har en chans. Så tänker de också, fast tvärtom. Det är viktigt att ha med sig.

Förtydligande, allt är spekulationer. Såklart.
Citera
2024-08-23, 18:06
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
I riktning mot Svatove.

Finns en liten blå gubbe där

https://liveuamap.com/
Ryssarna tog vad jag har hört gubbar ifrån den norra fronten för att släcka den värsta elden i Kursk. Antagligen är det rätt svagt där just nu, bra om Ukraina kan sätta lite press.
Citera
2024-08-23, 18:07
Medlem
Silfverryggs avatar
Nu skickar ryssen arbetslösa till fronten.
Citat:
I Ryssland har man uppfunnit ett botemedel mot arbetslösheten. Arbetskraftsbyråerna betjänar arbetslösa arbetssökande i första ledet. Den ryska nyhetsbyrån Baza och oppositionskanalen Moscow Times rapporterade om saken. Det ryska försvarsministeriet publicerar sina lediga platser på arbetsförmedlingens ansökningsportal, där de automatiskt erbjuds till arbetssökande.
Förutom tjänstgöring vid fronten har arbetslösa erbjudits befästningsarbete, grävning av skyttegravar och röjning av bråte i Kursk-området.
Enligt uppgifter från Baza förlorar sökanden efter två avslag sin arbetslöshetsersättning och rätten att utnyttja arbetsförmedlingens tjänster.
I början av augusti rapporterades det i Ryssland att arbetsförmedlingen i Novosibirsk-regionen skickade en arbetslös rysk man för att bli en infanterisoldat, trots att han hade ansökt om en utbildningsplats för att bli en psykolog.
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/ca6775a0-101b-40f7-8b11-0badf0c32d7f

Att ryssen sysslar med etnisk rensning i Ukraina är redan en väletablerad faktum. Nu fortsätter den etniska rensningen inne i rysseriet... beordrad av moskoviter.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-08-23 kl. 18:12.
Citera
2024-08-23, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Nu var det ju så att nyhetsrapporteringen som tydligen lurade dig var kraftigt överdriven. "Flera dussin" dog i Mariupol-teatern, inte hundratals barn. (men det är fortfarande ett krigsbrott).

https://www.amnesty.org/en/latest/news/2022/06/ukraine-deadly-mariupol-theatre-strike-a-clear-war-crime-by-russian-forces-new-investigation/

Det är oklart varför de bombade teatern (sjukhuset har inte undersökts vad jag vet. Får Amnesty ens verka i Ukraina fortfarande på samma sätt som de gjorde i starten av kriget?).

Två typer av förklaringar:
1) Ryzzarna är onda och beordrades av den PSYKOTISKE DVÄRGEN PUTLER att bomba sjukhuset. Eftersom PUTLER är döende så struntar han i att det är extremt kontraproduktivt att döda civila.
2) Felaktiga underrättelser, lurade av extremister inom Ukraina, civila mål som ändå innehöll militära tillgångar osv. Eller att de helt enkelt missade målet.

Samma saker gäller även när Ukraina attackerar civila mål med avancerade vapen, när kriget är storskaligt.

Varför tramsar du med förklaringarna du presenterar? Den första framförallt?

Kan ju inte vara så att du vill att den andra på din korta lista ska framstå som en mer trolig förklaring?

Kan det inte vara så enkelt att det är ett typiskt tillvägagångssätt i rysk krigsföring med tanke på att ryssland alltid begår brott mot folkrätten i syfte att underkuva civilbefolkningen och stressa försvarsmakten?

Putin bär självklart ett stort ansvar för brottet men det är nog väldigt få som tror att han detaljstyr enskilda mord eller våldtäkter var än den ryska armén drar fram.

Det är bara så rysk doktrin manifesteras vilket visar på rötan i det ryska samhället.

Inte undra på att du är orolig för att Ukraina ska begå folkmord på sin egen befolkning i östra delen. Precis som Putin verkar du tro att alla är lika störda som dig själv.
Citera
2024-08-23, 18:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
ukrainas (Natos) äventyr i kursk går mot sitt slut.

ukrainas första mål var att ta kärnkraftverket i kursk misslyckades,att ha som utpressning , 5000 Ryska soldater stoppade 30 000 Nato soldater och nu har Ryssland påbörjat moppup.

Mål 2 att ockupera en del av Ryssland att ha som utpressning i fredsförhandlingar, misslyckat då Putin för första gången säger att inga fredsförhandlingar kommer att ha med Ukraina, allt kommer att avgöras på slagfältet.

Mål 3 att tvinga Ryssland att omfördela trupper från Donbas, misslyckad då Ryssland enbart satt in en liten del av reserverna till Kursk.

Detta måste vara det största militära fiaskot i världshistorien, en drunknande mans sista desperata fight.

Idag gick zelensky ut med att det måste bli fred snabbt Vad jag förstått så har anfallet mot Ryssland stärkt de som velat ha hårdare tag mot Nato/Ukraina (grattis).

UKRAINA KOMMER ATT UPPHÖRA SOM LAND.

Så är det. Äventyret i Kursk var en desperat chansning som misslyckades kapitalt.
Citera
2024-08-23, 18:10
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSchrick
Blir intressant när historiker börjar analyser vad som hände i Ukrainakriget.
Hur många ryzzar har kadyrovs tiktockar dödat våldtagit och torterat?
Deras spärrtrupper har tagit många ryzzar av daga.
Ja är det nåt annat än spärrtupper kadyroviter lyckats med? Jag har inte sett något om att de skulle varit framstående i något slag nånstans likt Wagner. Bara massa löjliga tic toc klipp och påstående om just spärrtrupper som tvingat ryska soldater in i köttkvarnen.
Citera
2024-08-23, 18:11
Medlem
Citat:
Det gäller att tänka kritiskt när du tittar på den här tjommen, jag kollade på det förra gången någon länkade till Joe Blogs:

"Joe Blogs...Vi får kolla hans track record:
https://www.youtube.com/watch?v=5NWuchPw664 (The collapse have started). Låt oss se vad han snackar om där.
100% inflation förväntade Joe Blogs (2022?) lite oklart. Kanske mer. Med några små cover-your-ass formuleringar så klart, men detta var huvudbudskapet. Facit 14%.
Antyder att kriget kostar Ryssland 20 BUSD per dag (det var denna artikel som han pratade om,som fick mig intresserad av att debunka media i Ukraina). 20*365*2 = 14.6 trillion USD. Rysslands GDP: 2.24 T USD. Hans förmåga att bedöma ekonomisk propaganda är otroligt låg.
640 B USD är var han rapporterade var frysta ryska tillgångar. Han överdrev med 100%.

En annan: https://www.youtube.com/watch?v=LrHb04BeQ7c
"The russians will not be able to buy iphones [after sanctions start]. " (nej)
"Russia will enter a deep recession 2022 [and onwards] " (nej)

Orkar inte kolla vidare. Snubben är en typisk b-ekonom, som är bra på att formulera sig slingrande och göra cherry-picking och extrapolera det missvisande."

Jag skrev att han var en ekonomisk Douglas McGregor (prorysk militärexpert och trumpist), men jag har ändrat mig. McGregor sitter bara och påstår saker utan att riktigt försöka visa upp datakällor, med uselt track record. Blogs sitter och har rätt seriösa datakällor, som han sedan antingen vantolkar, eller analyserar helt uselt för att komma fram till "nu går det dåligt för Ryssland". Det är business för honom. Där finns hundratusentals tittare som vill konsumera en video med "nu går det dåligt för Ryssland" så han kan få bra reklamintäkter.

Egentligen spelar spekulationerna om kvantifieringen ingen roll.
En stat vars realinflation ligger på en nivå om extrema 30-50% är dödssjukt. Att försöka begränsa den med skyhöga räntor gör den döende.

Att därefter torgföra en tafflig uträkning för att ytterligare försvara Ryssland tillkortakommanden gör dig till en av trådens största pajaser.

Du gör ett uselt försök att försöka kamouflera Rysslands dysfunktionella ekonomi genom att hävda att andra har fel.

Ryssland och dess ekonomi är minst sagt dysfunktionellt, och du försvarar den.

Du är en vidrig människa som tar alla tillfällen i akt att försvara Rysslands diktatur och alla dess brott de gör mot mänskligheten.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det kan vara en del av planen.

Det är så där..,nu har kriget hållit på i ca. 2 och ett halvt år, och iallafall jag har funderat under ca. 2 utav dessa år.., över Putins påstådda delikata, med kirurg precision, närmast laserstyrda och digitala..planer.

Och jag har inte kommit på det än !
Citera
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Det är inte "siffrorna som är felaktiga", det är hans konklusioner som är helt ointressanta, och han har visat dåligt track record i att sålla vad han visar upp. Jag kan hålla med dig om att det statistiska underlaget i sig själv kan vara nyttigt.

Jag klippte och klistrade inte från ett gammalt orelaterat inlägg, det var ett svar till en som postat exakt samma länk som du.
Det är ju fortfarande irrelevant när du inte bemöter något alls från aktuell video.

Vad är det i videon som är felaktigt, vilka ”konklusioner” eller slutsatser/analyser är inkorrekta?

I videon är det ju i princip enbart siffror som presenteras, och alla tillgängliga siffror pekar på att det håller på gå väldigt snett för Ryssland och dess befolkning.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blancotramco
6e dagen av brinnande

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/s/Jkcdm9BXqq

Ryssland kan inte ens släcka bränder. Värdelöst land

Nu kan man ju konstatera att just denna typ av bränder är otroligt svåra att släcka.

Men, med det sagt, ja, du har rätt. Det är ett värdelöst land. Och som det ser ut så kommer det att brinna ett tag till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in