2024-08-23, 09:32
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nej, man har avdelningar inrikes.

Du och många andra har lagt fram kritiken på olika vis, så jag kan omöjligt missat det eller låtit det stå obegrundat.
Ställt mot säkerhetsläget som numera råder kan frågor om sympatisering absolut vara relevanta och befogat.

Förvaltningslag om opartiskhet har ingen betydelse?

Citat:
5 § En myndighet får endast vidta åtgärder som har stöd i rättsordningen.

I sin verksamhet ska myndigheten vara saklig och opartisk.

Det där med rysk flagga och "då blir det andra bullar", är det förenligt med att vara opartisk?
Citera
2024-08-23, 09:34
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej dom ville kolla vilken "sida" han står på.. kolla videon på samtalet. Sjukt otäcka..
Självklart har den civila och militära underrättelsetjänsten koll på proryssar, som är ett säkerhetshot i händelse av krig. Vad trodde du?
Citera
2024-08-23, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Nja iofs kan du ha en poäng men MP och skyddsvakter kan ingipa mot civila på skyddsobjekt.

Sedan finns det andra specialfall där MP kan kallas in av den civila polisen och MP agerar istället för de civila.

Självklart på militära skyddsobjekt för MP:s del och andra objekt för skyddsvakters del, nu gällde detta en privatperson på dennes tomt.
Citera
2024-08-23, 09:41
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det bör myndighetspersonerna upplyst Dan om i samband med att de presenterade sig.

Jag vet inte om du någonsin tilltalats av polis, skattemyndigheten eller liknande potentater, men det ingår inte i deras MO att först påpeka att man visst inte behöver svara på frågor och därefter inleda frågeverksamheten.

Det får man hålla reda på själv.
Citera
2024-08-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Självklart har den civila och militära underrättelsetjänsten koll på proryssar, som är ett säkerhetshot i händelse av krig. Vad trodde du?

Ja då lär dom ha fullt upp för det är många som är emot kriget och Nato.
Citera
2024-08-23, 09:44
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Ja FM består inte bara av vapenslagen utan även av uderrättelsedetaljer.
Ja, men då ska det föreligga hot mot försvaret. Försvaret får inte åsiktsregistera tex. politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse etc. Vi har faktiskt (än så länge) yttrandefrihet och åsiktsfrihet i Sverige, som dessutom är grundlagsskyddad.

Jag har väldigt svårt att se vad en ukrainsk flagga med lite rött på, hissad på en privat tomt, skulle utgöra för hot mot Sveriges försvar. Däremot ställde ju försvarets medarbetare frågor om Dans sympatier i Ryssland/Ukraina-konflikten, vilket närmar sig åsiktsregistrering.

Sen att de säger att det inte handlar om åsiktsregistrering låter ihåligt, vad handlar det om då? De kan ju mycket väl registrera sitt besök och vad som framkom där. Finns det någon som har insyn i detta utanför försvaret?
Citera
2024-08-23, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, men då ska det föreligga hot mot försvaret. Försvaret får inte åsiktsregistera tex. politiska åsikter, religiös eller filosofisk övertygelse etc. Vi har faktiskt (än så länge) yttrandefrihet och åsiktsfrihet i Sverige, som dessutom är grundlagsskyddad.

Jag har väldigt svårt att se vad en ukrainsk flagga med lite rött på, hissad på en privat tomt, skulle utgöra för hot mot Sveriges försvar. Däremot ställde ju försvarets medarbetare frågor om Dans sympatier i Ryssland/Ukraina-konflikten, vilket närmar sig åsiktsregistrering.

Sen att de säger att det inte handlar om åsiktsregistrering låter ihåligt, vad handlar det om då? De kan ju mycket väl registrera sitt besök och vad som framkom där. Finns det någon som har insyn i detta utanför försvaret?

Även om han hade sysslat med något som är en fara för Sveriges försvar så har dom fortfarande inte befogenheter.. vad jag vet så är det säkerhetspolisen som tar hand om det. Även säpo gör säkerhetsintervjuer och godkänner till jobb osv inte militären... spioner osv grips och förhörs av polisen inte militären. Jag är helt säker på att FM gjorde detta olagligt.
Senast redigerad av Menea 2024-08-23 kl. 09:52.
Citera
2024-08-23, 09:50
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
De har garanterat koll på vilka som utgör ett hot mot rikets säkerhet, Putin-propagandister, ryska operatörer på olika nivåer, personer som aktivt sprider desinformation dygnet runt etc. Tror inte du behöver oroa dig för att Sverige har mer koll än vad som syns utåt.

Eller ja, du kanske bör oroa dig ändå.
Citera
2024-08-23, 09:51
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det gäller framförallt vissa invandrargrupper och några på vänsterkanten. Några förvirrade på högerkanten finns det också.
Citera
2024-08-23, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det gäller framförallt vissa invandrargrupper och några på vänsterkanten. Några förvirrade på högerkanten finns det också.

Inte alls.... gå in på "Sverige ut ur NATO fb gruppen tex"... tusentals följare..
Citera
2024-08-23, 09:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Inte alls.... gå in på "Sverige ut ur NATO fb gruppen tex"... tusentals följare..
Ja? Inget av detta motsäger vad jag skrev.
Citera
2024-08-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Självklart på militära skyddsobjekt för MP:s del och andra objekt för skyddsvakters del, nu gällde detta en privatperson på dennes tomt.
Ja, det har du alldeles rätt i.

Den här sidodiskussen gällde ju mer om FMs personal och dess befogenheter, allmänt sett.

Hur juridiken ser ut i det specifika fallet vet jag inte, jag är gubevars ingen jurist men om den här Dan känner sig förfördelad bör han ju polisanmäla det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in