2024-08-22, 18:51
Medlem
Terry-Butchers avatar
Hel rätt! Naturligtvis ska staten ha koll på och förhoppningsvis kontroll över potentiella säkerhetshot. Det är den här typen av indignation hos folk och i media och i förlängningen i politiken som har gjort att Sverige som nation hukat sig och banat vägen för allt från gäng, islamister, parallella samhällsstrukturer och annan subversiv på påverkan från diktaturer.
Citera
2024-08-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasilisacat
Nyss höll Ryssland på att förlora och får pisk av Ukraina och nu sysslar FM med åsiktsregistrering angående vilken sida han stödjer? Om de nu förlorar så kraftigt varför då denna rädsla från staten?
De är förstås oroliga att knäppgöken ska utföra spioneri eller terrordåd för Ryssland räkning.
Citera
2024-08-22, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag har aldrig hört att någon som flaggar med dansk eller thailändsk flagga fått frågan om varför de flaggar så.

Jag har aldrig hört om någon som flaggar thailändska eller danska flaggor i Sverige i sin egen flaggstång. Möjligen på thailändska restauranger eller hos någon dansk balkong under fotbolls VM.

Men det är skillnad på länder och länder.
Hissar man tex finska eller norska flaggan så är det ju inte speciellt konstigt. Bor många nordbor i Sverige av naturliga skäl. Pass.

Nordkoreanska, Ryska, kinesiska eller rent ut sagt ISIS-flaggan hade du garanterat inte haft synpunkter på om det kollades upp.
Citera
2024-08-22, 18:54
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det finns inga garantier, men klart de får fråga.
Om jag hade hissat ett annat lands flagga på min flaggstång och därför fått besök av försvaret, så hade jag nog bett dem fara åt helvete. De har väl inte med att göra varför jag vill hylla en annan nation/organisation/rörelse, eller vad det nu kan handla om. Vill de förhöra mig får de väl plocka in mig.

Det luktar IB om flagg-gate.
Citera
2024-08-22, 18:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Så alla käppgökar som hissar ukrainska flaggor på sina privata flaggstänger får besök av försvaret?

De borde det ja. Även av privatpersoner. Civilkurage kallas det.
Citera
2024-08-22, 18:56
Medlem
vasilisacats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
De är förstås oroliga att knäppgöken ska utföra spioneri eller terrordåd för Ryssland räkning.

Japp… då är de smidigt och knacka dörr istället för att avlyssna telefonen eller kontrollera hans nätverk? Briljant!
Citera
2024-08-22, 18:58
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Den ukrainska flaggan vajar på var och varannan kommunal flaggstång, har Försvarsmakten ställt frågan om varför i varje enskilt fall?

Du och herr träd har inte funderat på att det kan finnas mer bakom varför de plinga på hos honom?
Ni verkar spela oerhört dumma i er argumentation för att vara Moderatorer,
är min personliga åsikt här, som jämför detta fall (Dan) med en vanlig flagghissning?

Hur vet du att FM inte hade andra eller flera orsaker att göra som dom gjorde?

Det var inte heller dom som kontaktade media/Expressen och spred detta-utan Dan.
För honom var det tydligen viktigt.

Så åsiktsspridningen har han ju själv stått för.

Du kan inte se eller känna att det möjligtvis finns mer bakom detta?

Intressant att det blev som en liten kraftansamling här nu på eftermiddagen.
Nåväl. Ingen blir förvånad längre.
Citera
2024-08-22, 18:58
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Jag har aldrig hört om någon som flaggar thailändska eller danska flaggor i Sverige i sin egen flaggstång. Möjligen på thailändska restauranger eller hos någon dansk balkong under fotbolls VM.

Hissar man tex finska eller norska flaggan så är det ju inte speciellt konstigt. Bor många nordbor i Sverige av naturliga skäl. Pass.

Nordkoreanska, Ryska, kinesiska eller rent ut sagt ISIS-flaggan hade du garanterat inte haft synpunkter på om det kollades upp.

Jag är inget fan av Ryssland, Kina m.fl. skitländer.

Försvarsmakten ska försvara Sverige som land över tid, inte ta ställning till vilka länder invånarna för tillfället sympatiserar med.
Citera
2024-08-22, 18:59
Bannlyst
Citat:

Nej, vi har inte politiska husförhör i Sverige. Regeringsformen:

Citat:
2 § Ingen får av det allmänna tvingas att ge till känna sin åskådning i politiskt, religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende.
Citera
2024-08-22, 18:59
Medlem
Rastapunxs avatar
Citat:
Det luktar IB om flagg-gate.
Ja det känns lite så. Undrar vad Sveriges Lag säger om det? Det hade vart kul att få reda på.
Har militärens nya giv att knacka på hos folk och förhöra sig om åsikter lagligt stöd?
Citera
2024-08-22, 19:03
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Du och herr träd har inte funderat på att det kan finnas mer bakom varför de plinga på hos honom?
Ni verkar spela oerhört dumma i er argumentation för att vara Moderatorer,
är min personliga åsikt här, som jämför detta fall (Dan) med en vanlig flagghissning?

Hur vet du att FM inte hade andra eller flera orsaker att göra som dom gjorde?

Det var inte heller dom som kontaktade media/Expressen och spred detta-utan Dan.
För honom var det tydligen viktigt.

Så åsiktsspridningen har han ju själv stått för.

Du kan inte se eller känna att det möjligtvis finns mer bakom detta?

Intressant att det blev som en liten kraftansamling här nu på eftermiddagen.
Nåväl. Ingen blir förvånad längre.

Försvarsmakten kan, bör och skall samla information som har betydelse för rikets säkerhet ur militär synvinkel, varför Dan flaggar med en trasig ukrainsk flagga bevisar ingenting åt något håll och säger ingenting om huruvida Dan utgör en risk för rikets säkerhet.
Citera
2024-08-22, 19:04
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
De borde det ja. Även av privatpersoner. Civilkurage kallas det.
Försvaret kan ta sig en liten tur i norra Bohuslän och titta på flaggor.
Inte bara många av båtarna är norskflaggade, och i värsta fall ligger det en flygmaskin förtöjd vid den norskflaggade bryggan, eller står en helikopter på den norskflaggade tomten.
Är inte det ett större hot mot rikets säkerhet än nån idiot som stänker falu rödfärg på en ukrainsk flagga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in