Citat:
Ursprungligen postat av
checkaspace
Hur kommer det sig att Rambergets vattenreservoar har staket runt sig som om de fixar stället? Gråbergets har likadant men den lokalen används till något vilken förstnämnde ej gör.
Finns skyttgravar/bunkrar på Rambergets andra sida (bakom vårdcentralen), någon som vet varför? Alltså helt motsatta sidan från den gamla DC:n och transformatorstationen. Förövrigt finns det en nedlagd (förskola?) på Hallegatan som från gården har en låst grind som leder vidare upp på berget.
Lite sent svar, sorry.
Ja det finns skyttegravar/bunkrar i skogen bakom vårdcentralen, minst två stycken, den ena har jag varit inne i någon gång på 90-talet, trots att jag var liten då så var det trångt som fan där inne. Finns även två eller tre skyttegravar i bergen bland de vit-orangea höga husen bort mot rambergsvallen. Vill minnas att dessa var lite större och lättare att komma in i, men de kanske är rivna idag.
Eftersom jag som liten grabb spenderade större delen av min tid på och runt ramberget så känner jag till de flesta ingångar i berget, men de är redan väl dokumenterade i tråden.
Dock så finns det en, sedan länge, övergiven trappa som nog väldigt få känner till, som går upp till vattentornet. Det är inte trappan som är i direktanslutning till tornet, den är ju ganska uppenbar.
Utan trappan jag pratar om är lite längre ner, bakom muren. En gång i tiden var det en öppning i muren dit trappan mynnade.
Inte super intressant men är man i krokarna kan det vara värt ett besök.
Trappan är till stora delar rasad men går att följa, vill minnas att det också är något inristat/hugget i berget bredvid trappan. Trappan går från gångvägen nedanför vattentornet rakt ned till bilvägen.