2024-05-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Tråkmåns!

Påtal om Gemensamhetstunnlar, det är inte så att Krypto kan välsigna pöbeln med en uppladdning av Urbexp kartan?
Citera
2024-05-16, 23:53
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrozenFear
Precis som jag skrev, man behöver ha behörighet hos Telia som man får ansöka om. Vet ej hur det fungerar för dom andra tunnelägarna dock.

Tror inte det är Telia man har behörighet hos för tunnlarna, det är nog en annan instans. Stationerna däremot får man behörighet av Telia till.
Citera
2024-05-16, 23:55
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krypto
Tråkmåns!

Jo jag försökte få tag på det själv men det var stört omöjlighet, och då hade jag ändå stationsbehörighet till alla stationer.
Citera
2024-05-17, 22:46
Medlem
FrozenFears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Tror inte det är Telia man har behörighet hos för tunnlarna, det är nog en annan instans. Stationerna däremot får man behörighet av Telia till.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Jo jag försökte få tag på det själv men det var stört omöjlighet, och då hade jag ändå stationsbehörighet till alla stationer.

Då vet du mycket väl hur deras dörrar öppnas vanligtvis och det är samma till dessa portar, att man behöver ansöka behörighet hos Telia som jag säger… Du får bara lita på mig.
Citera
2024-05-17, 22:52
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Då vet du mycket väl hur deras dörrar öppnas vanligtvis och det är samma till dessa portar, att man behöver ansöka behörighet hos Telia som jag säger… Du får bara lita på mig.

Nja, jag litar inte bara på folk utan anledning och eftersom jag själv sökt behörighet - hos telia - och dom inte haft möjlighet att bevilja någon utan att den måste sökas externt så väljer jag helt enkelt att fortsätta vara övertygad om att ansvarig myndighet för tunnlarna är de som beviljar tillträde.
Du får helt enkelt ha överseende med det.

Jo jag vet hur stationerna öppnas och det är inte samma låssystem.
Citera
2024-07-18, 18:02
Medlem
stimulanspakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Hur kommer det sig att Rambergets vattenreservoar har staket runt sig som om de fixar stället? Gråbergets har likadant men den lokalen används till något vilken förstnämnde ej gör.

Finns skyttgravar/bunkrar på Rambergets andra sida (bakom vårdcentralen), någon som vet varför? Alltså helt motsatta sidan från den gamla DC:n och transformatorstationen. Förövrigt finns det en nedlagd (förskola?) på Hallegatan som från gården har en låst grind som leder vidare upp på berget.

Lite sent svar, sorry.

Ja det finns skyttegravar/bunkrar i skogen bakom vårdcentralen, minst två stycken, den ena har jag varit inne i någon gång på 90-talet, trots att jag var liten då så var det trångt som fan där inne. Finns även två eller tre skyttegravar i bergen bland de vit-orangea höga husen bort mot rambergsvallen. Vill minnas att dessa var lite större och lättare att komma in i, men de kanske är rivna idag.

Eftersom jag som liten grabb spenderade större delen av min tid på och runt ramberget så känner jag till de flesta ingångar i berget, men de är redan väl dokumenterade i tråden.

Dock så finns det en, sedan länge, övergiven trappa som nog väldigt få känner till, som går upp till vattentornet. Det är inte trappan som är i direktanslutning till tornet, den är ju ganska uppenbar.
Utan trappan jag pratar om är lite längre ner, bakom muren. En gång i tiden var det en öppning i muren dit trappan mynnade.
Inte super intressant men är man i krokarna kan det vara värt ett besök.
Trappan är till stora delar rasad men går att följa, vill minnas att det också är något inristat/hugget i berget bredvid trappan. Trappan går från gångvägen nedanför vattentornet rakt ned till bilvägen.
Citera
2024-07-22, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stimulanspaket
Lite sent svar, sorry.

Ja det finns skyttegravar/bunkrar i skogen bakom vårdcentralen, minst två stycken, den ena har jag varit inne i någon gång på 90-talet, trots att jag var liten då så var det trångt som fan där inne. Finns även två eller tre skyttegravar i bergen bland de vit-orangea höga husen bort mot rambergsvallen. Vill minnas att dessa var lite större och lättare att komma in i, men de kanske är rivna idag.

Eftersom jag som liten grabb spenderade större delen av min tid på och runt ramberget så känner jag till de flesta ingångar i berget, men de är redan väl dokumenterade i tråden.

Dock så finns det en, sedan länge, övergiven trappa som nog väldigt få känner till, som går upp till vattentornet. Det är inte trappan som är i direktanslutning till tornet, den är ju ganska uppenbar.
Utan trappan jag pratar om är lite längre ner, bakom muren. En gång i tiden var det en öppning i muren dit trappan mynnade.
Inte super intressant men är man i krokarna kan det vara värt ett besök.
Trappan är till stora delar rasad men går att följa, vill minnas att det också är något inristat/hugget i berget bredvid trappan. Trappan går från gångvägen nedanför vattentornet rakt ned till bilvägen.

Trappan är väl vattenverkets gamla trappa från typ 20-talet? Står något i stil med "får bara användas av vattenverkets personal" om jag minns rätt.

Finns förövrigt i Änggårdsbergen, nära de gamla bunkrarna på toppen av berget mot högsbo till utsiktsmässigt (där inget växer) 2 eller flera järnluckor liggandes mitt i fältet som täcker något. Kan inte lyfta den själv men vet någon om det är något oigenfyllt under? Känns som om de inte orkat fylla igen och bara lagt järnluckorna över.

Finns en gammal tråd om luckor till stora rum i skogen, men andra säger att detta är rivet.
Citera
2024-07-27, 00:47
Medlem
vtcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av checkaspace
Finns förövrigt i Änggårdsbergen, nära de gamla bunkrarna på toppen av berget mot högsbo till utsiktsmässigt (där inget växer) 2 eller flera järnluckor liggandes mitt i fältet som täcker något. Kan inte lyfta den själv men vet någon om det är något oigenfyllt under? Känns som om de inte orkat fylla igen och bara lagt järnluckorna över.
Jag tittade under dessa luckor tillsammans med en vän för snart tio år sedan. Det var ett hål som var knappt en meter djupt. Minns tyvärr inte om det bara var grus, ett brunnslock eller något annat därunder, men inget som vi fann intressant i alla fall.
Citera
2024-08-22, 05:41
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:

Du har rätt på ett sätt. Men det är inte bara ansöka om behörighet hur som helst hos Telia. Det ska göras en kurs online, du blir intervjuad, du får skriva på sekretesspapper och sen skickas ansökan till Telia / Tunnelgruppen och ett papper går till Säpo. Det hela tar ca 1 månad. Man får sen en transponder som är kopplad till sig själv som man använder för att låsa upp dörrar in och ut ur tunnlarna.

Anledningen till att Telia sköter samordningsansvaret beror nog på storleken på företaget och att de redan har andra säkerhetsarbeten. Till skillnad från Gryab och Gbg energi som oxå är med i Tunnelgruppen.

Det går inte ta sig ner i tunnlarna på annat sätt. Det finns heller inte mycket att se där nere. Bara milslånga tunnlar med kabelstegar och fjärrvärmerör.

Det finns några ställen som är rätt häftiga. Men utan ett riktigt ärende dit ner så kommer man inte att få se vilka det är.
Citera
2024-08-22, 16:33
Medlem
UEX-bortbytarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr
Du har rätt på ett sätt. Men det är inte bara ansöka om behörighet hur som helst hos Telia. Det ska göras en kurs online, du blir intervjuad, du får skriva på sekretesspapper och sen skickas ansökan till Telia / Tunnelgruppen och ett papper går till Säpo. Det hela tar ca 1 månad. Man får sen en transponder som är kopplad till sig själv som man använder för att låsa upp dörrar in och ut ur tunnlarna.

Anledningen till att Telia sköter samordningsansvaret beror nog på storleken på företaget och att de redan har andra säkerhetsarbeten. Till skillnad från Gryab och Gbg energi som oxå är med i Tunnelgruppen.

Det går inte ta sig ner i tunnlarna på annat sätt. Det finns heller inte mycket att se där nere. Bara milslånga tunnlar med kabelstegar och fjärrvärmerör.

Det finns några ställen som är rätt häftiga. Men utan ett riktigt ärende dit ner så kommer man inte att få se vilka det är.
Har tunnelgruppen någon webbsida?
Citera
2024-08-22, 22:44
Medlem
FrozenFears avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nidingr

Jag hade hoppats iaf på en liten skylt med historian bakom tunnelarbetet när den byggdes men icke. Dock har jag aldrig vart i början eller slutet av tunneln, där kanske det finns något sådant.
Citera
2024-08-23, 23:30
Medlem
Nidingrs avatar
Citat:
Jag hade hoppats iaf på en liten skylt med historian bakom tunnelarbetet när den byggdes men icke. Dock har jag aldrig vart i början eller slutet av tunneln, där kanske det finns något sådant.

Nej. Det finns inget sådant. Det är över 10 mil tunnlar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in