2024-08-22, 14:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Det här är varför Ryssland förlorar så mycket soldater och materiel i Ukraina (Och Kursk). Allt är förljuget. Här låtsas Putin själv att en fet son till den tjetjenska ledaren är duktig fast han knappt kan träffa på 5 meters avstånd. 100 % Nepotism och 0 % meritokrati. Och helt öppet. Stalin hade avrättat tjockisen på plats för att skämma ut Sovjets väpnade styrkor.
https://x.com/bayraktar_1love/status/1826292136452723142
Citera
2024-08-22, 14:27
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Vad är det där för kanal? Finns något jämförbart i Sverige? Är det Agenda på SVT eller är det något som mer motsvarar swebbtv?

Det är rysk statskontrollerad TV "kanal 1". Och Sovoljev har ett program som jag tror heter "En kväll tillsammans med Vladimir Sovoljev"". Är nog mer lik en amerikansk talk show, men full av rysk propaganda istället för amerikansk. Och inte så mycket skratt.
Citera
2024-08-22, 14:29
Medlem
Nya explosioner i den brinnande oljedepån vid Rostov. Fler dödsfall bland släckningsarbetarna. Man kan nästan känna värmen genom bildskärmen

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/
A closer look at the oil depot near Rostov, where another fuel tanker exploded today. "All the guys who were nearby are fucked, they all burned" says the person filming
Ang videon. Wait for it..
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-22 kl. 14:32.
Citera
2024-08-22, 14:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Oroa dig inte för oss svenska skattebetalare. Går pengarna till leksaker att avliva z-ryssar på så anser vi att det är välinvesterade pengar. Ukraina har prisat de svenska vapnen som Archer och stridsvagnar så de har räddat många värdefulla ukrainska liv och tagit kål på många ryssar.

Här kommer lite ytterligare svenskt stål till slagfältet.

https://carup.se/ukrainas-nya-vapen-svenska-pbv-302-fran-60-talet/
Citera
2024-08-22, 15:01
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Här kommer lite ytterligare svenskt stål till slagfältet.

https://carup.se/ukrainas-nya-vapen-svenska-pbv-302-fran-60-talet/
Gammal nyhet.

Dessa är i klass med amerikanska M113 och kommer troligen att användas på samma sätt. USA har väl redan skänkt ca 600 av dessa och jag misstänker många av dem används som frontlinjeambulanser.
Citera
2024-08-22, 15:02
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Nya explosioner i den brinnande oljedepån vid Rostov. Fler dödsfall bland släckningsarbetarna. Man kan nästan känna värmen genom bildskärmen

https://www.reddit.com/r/UkraineWarVideoReport/
A closer look at the oil depot near Rostov, where another fuel tanker exploded today. "All the guys who were nearby are fucked, they all burned" says the person filming
Ang videon. Wait for it..

Jävlar vilken höjd på lågan. Förhoppningsvis kommer någon ""Best of"-samlingsvideo så att man kan jämföra vilken cistern brassade på högst.

Verkar som bönerna till Gud från de putinlojala ortodoxa prästerna hade motsatt effekt. Bokstavligen rena helvetet på jorden var vad ryssarna fick för sina böner till Gud.

Från det ena till det andra.

Hur gick det för vår käre danske putin-lover i ryssland?

Tydligen fick han stifta bekantskap med den ryska kulturen och då var det inte så roligt längre att hylla massmördaren Putin. Fegisen avbröt kontraktet för att han hade blivit "lurad" av ryssarna.

Danish rapper Nicklas Hoffgaard, who came to Russia because of his love for Putin and was tricked into going to war, terminated his contract with the Russian Defense Ministry through the court.

The man's lawyer said his client did not understand the terms of the contract because he did not know Russian. Hoffgar served near Luhansk and complained that fellow soldiers forced him to drink vodka and called him a spy. He was also bullied by Nepalese mercenaries.

https://x.com/nexta_tv/status/1826595957254889546
Citera
2024-08-22, 15:02
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Gammal nyhet.

Dessa är i klass med amerikanska M113 och kommer troligen att användas på samma sätt. USA har väl redan skänkt ca 600 av dessa och jag misstänker många av dem används som frontlinjeambulanser.

Aha jag trodde det var nytt att det ev rörde sig om 300 till antalet istället för 100.
Citera
2024-08-22, 15:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Aha jag trodde det var nytt att det ev rörde sig om 300 till antalet istället för 100.
Nope, Sverige skulle skänka alla sina kvarvarande PBV302.
Citera
2024-08-22, 15:09
Medlem
Citat:

Fast Sverige har inte haft 300 fungerande såna på länge. Runt hundratalet tror jag. Däremot skickar vi allt vi har. Ammo, reservdelar... rubbet. Ändå amfibisk, bra framkomlighet, splitterskydd etc. Någon nytta gör den alltid. Vi hade dom som utomhuskontor i artilleriet, därifrån man räknade på var man ville att granaten skulle landa.
Citera
2024-08-22, 15:10
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bartman777
Tror du det kommer hända?
Det kommer det. Om inte Putin går med på att börja förhandla, vilket han inte verkar göra så har Trump lovat att mångdubbla stödet till Ukraina. Trump kör inte med Demokraternas småduttande för att dra ut på kriget i onödan utan går all in.
Citera
2024-08-22, 15:13
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Letrangere
Förresten spelar inte det så stor roll, om Trump vinner valet så kommer han avsluta det han påbörjade.
Alltså, han lurade brallorna av Putin så Putin stormade in i Ukraina med sin Special Operation. Nu har Putin förlorat nästan all duglig material och manskap, precis som Trump planerat.
Trump kan nu när han vinner valet skicka in lite Marines på Ukrainas sida och vips står Putin på knä med byxorna nere osh får smaka lite manlig Trmpdase i arslet.

Trump hatar Putin och Ryssland och kommer visa Putin att mongoldvärgar inte ska kaxa sig mot USA eller deras allierade, precis som han gjorde med de Afghanska ökenråttorna när han drog ur den amerikanska armen ur Afghanistan.
Nej, nu är du allt för optimistisk. Det finns absolut inget som tyder på att Trump (eller Harris) kommer verka för amerikanska fotsoldater skickas in i Ukraina. Det vore stora framsteg om amerikanskt flyg skulle hjälpa till att hålla ukrainska luftrummet fritt, men amerikansk trupp på marken tror jag inte på. Trumps retorik är tvärtom att tvinga Ukraina till förhandlingsbordet (och skänka bort delar till ryssarna) genom att hota med att dra bort allt stöd annars. För mig är det den enda bärande politiska frågan som gör att jag är rädd för en ny Trump-regering. Övriga politiska frågor som Trump är för kan jag faktiskt leva med, men Trumps hot mot Ukraina är oacceptabelt.
Citera
2024-08-22, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ukrainska militären har godkänt de gamla svenska pansarskyttebandvagnarna PbV 302 så nu får de användas i armén.
https://www.mil.gov.ua/en/news/2024/08/19/approval-was-granted-for-the-delivery-to-the-armed/
Tänk om de åker in i Kursk?

Dom är nog bättre bakom sina egna linjer som transporter av material. De är inte direkt det bästa du kan ha vid fronten om man säger så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in