2024-07-06, 08:58
Medlem
Som rubriken lyder, har ni fått hjälp av Löf? För vad och vad i ersättning?
Verkar vara många som anmäler dit men få som får ersättning.
Tänker vid långvarig sjukskrivning pga vårdskada vid operation, bör man ju få för inkomstbortfall, någon som vet hur sånt beräknas i förhållande till ens privata ersättning ?
Senast redigerad av Norrgauten 2024-07-06 kl. 09:46.
Citera
2024-07-06, 09:14
Avstängd
Det krävs ju en vårdskada, det ersätter inte generellt vid långvarig sjukskrivning.
Citera
2024-07-06, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Det krävs ju en vårdskada, det ersätter inte generellt vid långvarig sjukskrivning.

Det vet jag. Vill höra folks svar o hur de fått för hjälp av Löf.
Läste ngn artikel därifrån
Citera
2024-07-06, 12:06
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrgauten
Som rubriken lyder, har ni fått hjälp av Löf? För vad och vad i ersättning?
Verkar vara många som anmäler dit men få som får ersättning.
Tänker vid långvarig sjukskrivning pga vårdskada vid operation, bör man ju få för inkomstbortfall, någon som vet hur sånt beräknas i förhållande till ens privata ersättning ?

Få som öht känner till att de finns, är min erfarenhet.
Men kostar väl inget att anmäla så alla som misstänker att man fått vårdrelaterad skada borde verkligen anmäla dig. Konstigt nog inget vården verkar informera om...
Citera
2024-07-09, 11:26
Moderator
Lapapps avatar
Rubrik förtydligad. Från Vad är er erfarenhet av Löf? till Vad är er erfarenhet av ersättning från patientförsäkringsbolaget Löf?

/Mod
Citera
2024-08-21, 15:00
Medlem
Jag anmälde en misstänkt vårdskada i slutet av 2022 som initialt handlade om en fraktur i armbågen. Operation gjordes men armen låste sig liksom i ett visst läge, gick inte att röra varken för lågt eller högt. På efterföljande kontroll bedömde läkaren att det inte var något konstigt utan naturligt att det var så inledningsvis (röntgenbilder togs och var en del av bedömningen).

Jag är någon vecka senare hos en fysioterapeut med armbågen och hon säger att nåt är fel och jag får besöka en annan läkare. Han tittar på samma röntgenbilder och uttryckte en ilska över kollegans bedömning och visade mig att det tydligt framgick på bilderna att själva spiken som opererades in stack ut och den tog emot när armen rörde sig. Det blev då en andra operation våren 2023 där spiken togs ut men då hade redan en permanent begränsning uppstått då saker läkt ihop. Några veckor senare uppstår en infektion efter sista operationen som medför blodförgiftning och inläggning på sjukhus i några veckor.

Jag fick under inläggningen besök av en kurator som besökte alla patienter. Hon sa till mig att hon läst vad som hänt i journal och gav mig ett visitkort med uppgifter till LÖF och sa egentligen till mig: du ska söka!

Så jag gjorde det men visste inte något om det innan. Kontakten med LÖF har tagit tid under bedömning och handläggning men för min del har det varit smidigt i kontakten med handläggare. Jag bedömdes ha en vårdskada och därmed rätt till ersättning, till exempel för läkemedel kopplat till skadan, ärret som förvärrades med fler operationer och så inkomstförlust. Hittills nästan 20 000 kr.

Nu ska jag snart få en bedömning av invaliditet gjord av vårdgivaren (ortopeden) och sen skickar man in det till LÖF så ska väl det leda till någon ersättning som jag förstår.

Alla med misstänkt vårdskada borde verkligen göra en anmälan via LÖF:s hemsida för att få en bedömning, de begär in journaler och kollar över det. I värsta fall får man ett nej och i bästa fall får man lite stöd/ersättning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in