2024-08-21, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TageBanan
Av egen erfarenhet så är det till 90% säkert att nån sprang ut precis framför bussen när den börjar rulla. Folk fattar inte hur döda vinklar funkar på bussen. Hoppas inte nån är allvarligt skadad och att busschaffisen får hjälp att ta itu med händelsen.
EXAKT.

(Jag körde buss i Sthlm som sommarjobb på 1970-talet. Fotgängare lallade runt litet hursomhelst redan då. Det har inte blivit bättre. Jag räddade livet på flera idioter till fotgängare på mina tre somrar som bussförare.)
Citera
2024-08-21, 07:46
Medlem
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommaplan och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte
Senast redigerad av D.961 2024-08-21 kl. 07:49.
Citera
2024-08-21, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av D.961
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommapojkarna och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte

Fyfan va hemskt!

Det är tyvärr inte värt att riskera sitt liv för att komma in på en buss...

Det här låter ju sjukt. Säkert kom mannen in på bussens döda vinkeln när han skulle hoppa av sin aktion framför bussen.

Väldigt tragisk olycka.
Senast redigerad av plexigear 2024-08-21 kl. 07:53.
Citera
2024-08-21, 07:52
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Kan en elsparkcykel ha varit inblandad? Det har ju varit en del olyckor med dödlig utgång där en person som färdas på elspark har blivit påkörd av lastbil/buss. Tror en sådan dödsolycka inträffade i Norrtulls-rondellen, centrala Nkpg, för något år sedan, exempelvis.

En vuxen gångtrafikant borde väl inte kliva ut i gatan om han ser att bussen inte stannar. Med elspark blir omdömet sämre, farten högre, med betydligt ökad risk för olycka som följd..

Hursomhelst, döda vinkeln i lastbilar/bussar tillsammans med elsparkcykel är ingen bra kombo..
Senast redigerad av TupolevTu-144 2024-08-21 kl. 07:56.
Citera
2024-08-21, 07:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nils-hermelin
Av bilderna att dömma ser det ut att vara här
https://maps.app.goo.gl/TEYxubK1zG4urv2q9

Hemsk trafik här. Använder det övergångsstället ofta och antingen så körde bussen mot rött eller så gick den påkörda personen mot röd gubbe.
Citera
2024-08-21, 07:59
Medlem
Raytheons avatar
Citat:
Tjenare jag va fan ett vittne till olyckan mannen har sprungit över buss torget i Brommaplan och försökt stoppa bussen för han ville hoppa på så mannen ställer sig framför bussen och försöker stanna den men busschauffören börjar återigen köra så fort mannen har flyttat på sig då springer mannen längs bussen vid höger sida av färdriktning och då antar jag att han måste ha snubblat eller fastnar under täcket och de då han hamnar under bussen. Bussen av någon anledning fortsätter och kör men stanna efter mannen har blivit påkörda av de andra hjulet (mitten hjulet) på den blåa bussen så dom är lite längre sen när jag vandrar till scenen där han ligger fastklämd under så ser man att han i princip vikt på mitten och fått hela ryggraden uppskrapad och blöder kraftigt o de är olyckan mannen överlevde inte

Babbe eller pundare? Vikt på mitten framåt eller bakåt?
Senast redigerad av Raytheon 2024-08-21 kl. 08:16.
Citera
2024-08-21, 08:08
Medlem
Vad tragiskt och hemskt. Både den avlidne och chaffören var troligen väldigt stressade, väldigt dålig kombination.
Jag har blivit utskälld då jag gått framför bussar, det är riskabelt.
Citera
2024-08-21, 08:08
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:

Tack för informationen, och jag beklagar den hemska upplevelsen. Verkade personen vara 'normal'? Tänker att det finns ju pundare och andra misfits som hänger där kring torget.

Kan du bekräfta om det är platsen nedan? Min gissning är att det skedde på 'rundeln' innanför Donken- och utifrån din beskrivning. Det finns en busslinje mot stan som startar där. Om killen då försökte stoppa bussen och sen fastnade under när den körde så misstänker jag att bussen precis kört ut på Drottningholsvägen. Dvs bussen hade inte nåt övergångsstället som Nils Hermelin pekar ut. Från ett av fotona på SVT tycks det som att bussen står helt ute på Drottningholmsvägen. Kanske flyttade man fram bussen efter räddningsinsatsen?

Citat:
Ursprungligen postat av nils-hermelin
Av bilderna att dömma ser det ut att vara här
https://maps.app.goo.gl/TEYxubK1zG4urv2q9
Citera
2024-08-21, 08:14
Avslutad
Citat:

Å fy fan! Måste ha varit hemskt att bevittna

Undrar om någon övervakningskamera fångade hela händelseförloppet?
Citera
2024-08-21, 08:20
Medlem
RickRozays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
Ahh precis innan Bromma-rondellen - som jag själv anser är en av de mest olycksdrabbade rondell i hela Stockholm....

De borde gjort om den där rondellen för folk stressar otroligt mycket vid just den där rondellen som har förresten alldeles för många in och utgångar.

Bromma-rondellen borde delas upp i 2 olika rondeller.

Att ha så många som korsar varann bäddar endast för olyckor.

Nu hände olyckan strax innan ingång till rondellen men ändå. Folk är ju tyvärr alltid extra stressade inför den, kan tänka mig även en erfaren chauffis.
Man borde stänga ner Bromma flygplats och lägga en motorväg där istället för att stockholm är så mycket tätare befolkat och trafikerat idag, vilket gör bromma rondellerna en katastrofal trafik skapare.
Citera
2024-08-21, 08:33
Medlem
Tja igen inte så van med Flashback första orden jag skriver ju så osäker på hur man uppföljer på frågorna men ska försöka besvara till alla såhär istället

1: ingen el spark inblandade bara mannen som sprang över

2: om de va nån blatte eller pundare så var det varken såg ju han springa över gatan han såg väll mest ut som en vanlig 30-40 åring man med en ryggsäck har jag för mig han hade på sig

3: på frågan om vart det var så ska jag försöka beskriva det så klart som möjligt. Om man kollar på Google earth precis vid McDonalds där bussen ska svänga ut mot väg 261 mot rondellen lite innan korsningen hamlar mannen under hjulet sedan händer olyckan som jag förklarade innan han körs över och släppas en liten bit precis vid sidan där in till höger på väg261 och där kan ni då kolla nyheter om bilder på vart den stannat och där den stanna där stod den tills att man hade tagit ut han från under bussen och sedan tagit in bussen som bevis har jag för mig att man sa
Citera
2024-08-21, 08:37
Medlem
Citat:

Beklagar din upplevelse, måste varit fasansfullt att se detta hemska.

Vila i frid unge man!

Samtidigt tycker jag det är osköna busschaufförer som inte kan ha lite fingertoppskänsla och stanna till i 5 sekunder, öppna dörren och släppa in någon som sprungit för att hinna med bussen. Det är inte på liv eller död ens jobb...men tyvärr blev det död denna gången som så enkelt hade kunnat undvikas, om nu detta var så som D.961 upplevde det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in