Citat:
Ursprungligen postat av
Skyr123
Exakt det är nog i hennes paranoida värld. Och detta drabbade barnet hårt. Hon löpte stor risk att bli en sådan mamma som höll barnet inlåst i hemmet under lång tid. Och soc hade nog gjort alla insatser som fanns för att få det att fungera. Men när LM vägrar all form av hjälp och inte ser sin egen del alls va ska man göra?
Personligen tycker jag att det är alldeles för svårt att tvinga någon som inte vet sitt eget bästa till vård.
Jag förstår att det inte får vara superenkelt för att det inte ska gå att göra för att nån bara vill att personen ska åka in på vård pga fel anledning men som det är nu blir det så mycket lidande i onödan.
Det är ju väldigt väldigt vanligt att människor med tex psykoser inte förstår själva att de är sjuka.
I detta fallet finns ju hur mycket bevis som helst att hon mår skitdåligt och inget nån kan vinkla för att få in henne på psyk fast hon är frisk liksom.
Visst, psykvården idag är katastrof och vi har inte i närheten av de resurser vi behöver så även om hon hade kunnat bli omhändertagen hade hon kanske blivit släppt snabbt igen och så börjar allt om osv.
Jag bara ser allt lidande I onödan och alla slösade pengar och all slösad tid när dessa människor ringer runt till myndigheter, får polisen ringda på sig osv.
Det är inte bara den sjuka personen som lider utan familj och vänner drabbas ju också samt resten av samhället.