2024-08-18, 13:48
Medlem
Nåt som kan vara värt att notera är att ryssarnas förluster för tunga stridsvagnar är på en väldigt låg nivå sedan 1-2 månader jämfört med tidigare i kriget från 2022.

Det väcker såklart frågan om ryssarna börjar få slut på stridsvagnar eller om de sparar dem vid uralbergen.

Men vad får det för konsekvenser att föra krig utan stridsvagnar? Svaret på den frågan får man när man tittar på vad stridsvagnar används till. Alla de uppgifter som stridsvagnar anses bäst på är då också förmågor som ryssarna nu alltmer saknar.
Citera
2024-08-18, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frekkinhead
Ukraina har alltid fått enormt stöd från USA. Det som gjort att det pågått så länge. Du kan sätta en kloss framför en bil och sakta ner farten lite, men bilen kommer fortfarande köra. Säger att OM stödet stryps/blir mindre kan detta skapa mer problem för Ukraina.

Lyssna.... jag vet att jag skrivit en jävla massa skit om Ukraina. Mest pga. ett emotionellt förakt mot en viss person som råkar vara därifrån. Har trollat hela tiden för jag får en kick av att argumentera emot folk och gå dem på nerverna. Finns inget ryskt med mig alls, är en Svensson som bara har tråkigt och inte har ett liv.

Iaf., det går som det går.

Kan förstå ilskan mot Ukraina av personliga skäl, däremot är det lätt det blir lite dumt när man stöder sin fiendes fiende så att säga.

Båda kanske ska anses vara dumma om man själv vill ha lite mer korrekt syn på det hela. Så gör jag i kriget mellan Israel och muslimvärlden. Båda har en väldigt lång historia av att gjort mycket dumma saker mot varandra och lär fortsätta göra det under en mycket lång tid framåt. Så man kan helt enkelt inte välja sida. Då väljer jag att bara konstatera att två onda slåss mot varandra.

Däremot min personliga inställning i kriget mellan Ukraina och Ryssland är att jag kan välja Ukrainas sida för jag anser själv de är på den goda sidan. Att om de vinner så blir det en bättre värld. Sen såklart i krig begås mycket dumheter av båda sidor. Det får man inte blunda för, men jag tycker ändå Ukraina åtminstone försöker att begå så lite dumheter som möjligt.

Dumheter är alltså lika med krigsbrott av olika slag. Våldtäkter, tortyr, halshuggningar, terror mot civilbefolkning, bombningar av civila, bombningar av sjukhus, flyktingläger, skolor etc.
Citera
2024-08-18, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Utan att försöka läsa mig på hur han sa det, men att Ukraina skulle vara "mycket glada" om ryssarna använder kärnvapen tolkas väl som att han varnar ryssland för att använda kärnvapen? Att det slår tillbaka så hårt på ryssarna själva att ukraina blir "mycket glada".

Rent generellt så är det ganska tydligt att Lukasjenko anser kriget är vansinne, men håller god min gentemot Putin för att själv överleva. Han har under åren gjort en hel del märkliga saker, som t.ex i början av kriget 2022 "råka" avslöja stora delar av ryssarnas planer i en tv-sändning som då vid den tiden involverade attacker med belarusiska soldater. Mycket märkligt agerande, men väldigt smart då det gjorde att de planerna fick gå till papperskorgen.

en statliga gränsbevakningstjänsten svarade på Lukasjenkos senaste uttalande: Intensifiering, på gränsen till republiken Vitryssland – inga förändringar"
Valentina Romanenko - söndagen den 18 augusti 2024, 14:21

"Ukrainas statliga gränstjänst registrerar ingen ökning av mängden utrustning eller personal från de vitryska trupperna nära gränsen till Ukraina.

Källa: Talmannen för den statliga gränsbevakningstjänsten överste Andrey Demchenko i en kommentar till Ukrainskaya Pravda

Detaljer: När officeren ombads kommentera de nuvarande orden från den självutnämnda presidenten i Republiken Vitryssland om den påstådda överföringen av "nästan en tredjedel av hans armé" till gränsen till Ukraina, noterade officeren att Lukasjenko fortsätter att eskalera informationen situation med aggressiva uttalanden som inte stämmer överens med verkligheten."

"Som vi ser förändras inte heller Lukasjenkos retorik, och eskalerar hela tiden situationen med jämna mellanrum för att behaga terroristlandet."

"Vad som föregick: den 18 augusti dök Lukasjenkos uttalande upp i en intervju med ryska propagandister att myndigheterna i Republiken Vitryssland påstås ha stationerat nästan en tredjedel av den vitryska armén vid gränsen till Ukraina."

Lukasjenko krig Gränstjänst

https://www.pravda.com.ua/rus/news/2024/08/18/7470877/

Ja så var det med den saken.
Husse drar i några trådar lillputin sprattlar.
Citera
2024-08-18, 13:57
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Nåt som kan vara värt att notera är att ryssarnas förluster för tunga stridsvagnar är på en väldigt låg nivå sedan 1-2 månader jämfört med tidigare i kriget från 2022.

Det väcker såklart frågan om ryssarna börjar få slut på stridsvagnar eller om de sparar dem vid uralbergen.

Men vad får det för konsekvenser att föra krig utan stridsvagnar? Svaret på den frågan får man när man tittar på vad stridsvagnar används till. Alla de uppgifter som stridsvagnar anses bäst på är då också förmågor som ryssarna nu alltmer saknar.
Jag tycker se att stridsvagnar för Ryssland nästen varit en nackdel, når dom avancerat lite snabbare än "normalt" i öst har det varit med artilleri och rörligt infanteri. Varför dom använder dessa exploderande likkistor är en gåta för mig.
Citera
2024-08-18, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Jag tycker se att stridsvagnar för Ryssland nästen varit en nackdel, når dom avancerat lite snabbare än "normalt" i öst har det varit med artilleri och rörligt infanteri. Varför dom använder dessa exploderande likkistor är en gåta för mig.

Precis och samma gäller för Ukraina. Minfält, precisionsartilleri och drönare är inget roligt för stridsvagnar och dessa finns där fronten är stillastående. Ukraina gjorde ett försök sommaren 2023 men har sedan sparat dem fram till Kurskoffensiven.

Frågan är om Ryssland har sparat några stridsvagnar på samma sätt. De har skickat in mängder hela tiden under kriget men det är också från förråden och knappt fungerande eftersom även enkla drönare får dem att explodera och döda stridsvagnsbesättningen.
Citera
2024-08-18, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antistalk
en statliga gränsbevakningstjänsten svarade på Lukasjenkos senaste uttalande: Intensifiering, på gränsen till republiken Vitryssland – inga förändringar"
Valentina Romanenko - söndagen den 18 augusti 2024, 14:21

"Ukrainas statliga gränstjänst registrerar ingen ökning av mängden utrustning eller personal från de vitryska trupperna nära gränsen till Ukraina.

Källa: Talmannen för den statliga gränsbevakningstjänsten överste Andrey Demchenko i en kommentar till Ukrainskaya Pravda

Detaljer: När officeren ombads kommentera de nuvarande orden från den självutnämnda presidenten i Republiken Vitryssland om den påstådda överföringen av "nästan en tredjedel av hans armé" till gränsen till Ukraina, noterade officeren att Lukasjenko fortsätter att eskalera informationen situation med aggressiva uttalanden som inte stämmer överens med verkligheten."

"Som vi ser förändras inte heller Lukasjenkos retorik, och eskalerar hela tiden situationen med jämna mellanrum för att behaga terroristlandet."

"Vad som föregick: den 18 augusti dök Lukasjenkos uttalande upp i en intervju med ryska propagandister att myndigheterna i Republiken Vitryssland påstås ha stationerat nästan en tredjedel av den vitryska armén vid gränsen till Ukraina."

Lukasjenko krig Gränstjänst

https://www.pravda.com.ua/rus/news/2024/08/18/7470877/

Ja så var det med den saken.
Husse drar i några trådar lillputin sprattlar.

Hehe, lite så är det. Det viktiga är att Putin blir nöjd med informationen.
Citera
2024-08-18, 14:22
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saragalar
Varför tror alla ryssdrägg att svenskar inte visste var Ukraina låg på kartan innan kriget?
Alla svenskar som är förmögna att författa en begriplig mening på flashback visste var Ukraina låg, det är ett stort land som inte ligger särskilt långt bort.

Ja löjligt resonemang, kan säkert stämma för många i USA eller alla i arabvärlden som stödjer Ryssland. Men alla européer har ju gått i skola med geografi och har allmänbildning. Jag tror inte någon i hela Europa inte vet var Ukraina ligger.
Citera
2024-08-18, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja löjligt resonemang, kan säkert stämma för många i USA eller alla i arabvärlden som stödjer Ryssland. Men alla européer har ju gått i skola med geografi och har allmänbildning. Jag tror inte någon i hela Europa inte vet var Ukraina ligger.

Utom de som skolkade i skolan och hoppade över geografilektionerna.

Nä, men som man säger, det tillhör allmänbildningen att veta vilka länder som finns och vet man inte omedelbart så tar man reda på det inom två sekunder.
Citera
2024-08-18, 14:28
Medlem
monken1s avatar
https://youtu.be/7zjN25dAnFI?si=Tm-6OYqD-fKKZs4w
Rysk TV om kärnvapen igen..
Citera
2024-08-18, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
Hur det hänger ihop?

Under vilken sten har du bott sedan 2014?

Att han vill återupprätta Sovjets gränser är ju inget han hymlat om, blekryzzland har han tillsatt en marionett men när marionetten han tillsatte i Ukraina flydde blev det problem.

Moldavien är det enda före detta sovjetiska land som inte är med i Nato så det är bara naturligt att han tar det samt försöker med Georgien ifall Ukraina faller.
Är väl bara baltländerna som är med i Nato av gamla Sovjet?
Citera
2024-08-18, 14:39
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Är väl bara baltländerna som är med i Nato av gamla Sovjet?

Nja det beror på hur du ser på det . Räknar man Warszawa pakten och Sovjets tidigare " intressesfär " blir det lite fler länder och större yta .
Citera
2024-08-18, 14:41
Medlem
CanisMinors avatar
✅Spain allowed Ukraine to use the weapons provided by it in Kursk.

Spanish Defence Minister Margarita Robles has stated that it is up to Kyiv to decide how the transferred weapons are utilised.

"This is a war, Ukraine will use the equipment it deems necessary at any time," she added. She also stressed that the weapons provided by Spain to Ukraine are "defensive weapons for defence".

https://t.me/WarriorsUkrainian/34109
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in