2024-08-17, 18:25
Medlem
Säg att du har några miljoner på din svenska bank/avanza!

Du är extremt missnöjd med bankerna och Avanza suger PUNG!

Du bestämmer dig för att lägga in allt på krypto. Du vill gamla minimalt eftersom det är alla pengarna du har. Hur hade du gjort för att minimera riskerna att förlora?

Allt på DAI?
20% på btc och resten på något annat?

Jag frågar av nyfikenheten. DAI följer ju dollarn, men dollarn ligger extremt högt jämfört med SEK . Jag är ingen expert men är väl ganska stor risk att kronan stärks mot dollarn inom en snar framtid?

Hursomhelst kravet är att alla dina pengar måste in på en cold wallet. Och du vill inte gambla för alla pengarna. Eller iallafall gambla så lite som möjligt.

Finns väl något som är bundet till guld också?
Citera
2024-08-17, 18:44
Medlem
Varför har du pengar på avanza om avanza suger pung? Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Jag menar inget illa, men hur tänkte du flytta från ava till cold wallet?
Citera
2024-08-17, 18:47
Medlem
Och om du ska ha något som är knutet till guld kan du väl lika gärna köpa guld? Jag är lite full, jag kanske missförstår.
Citera
2024-08-17, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Och om du ska ha något som är knutet till guld kan du väl lika gärna köpa guld? Jag är lite full, jag kanske missförstår.

För tavex bla tar 8% vid köp och 8% vid sälj 😂 riktigt scam!

Citat:
Ursprungligen postat av Sellowzki
Varför har du pengar på avanza om avanza suger pung? Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Jag menar inget illa, men hur tänkte du flytta från ava till cold wallet?

Skulle aldrig ha mina pengar på Avanza!

Avanza ———-> danske bank

Danske bank ————> kraken

Kraken—————- cold wallet
Citera
2024-08-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raderadmask
För tavex bla tar 8% vid köp och 8% vid sälj 😂 riktigt scam!

Skulle aldrig ha mina pengar på Avanza!

Avanza ———-> danske bank

Danske bank ————> kraken

Kraken—————- cold wallet

Jag fattar. Du har trots allt avanza med i processen där

Men vad har du för kurs på kraken då? Det har varit rätt många procent påslag såvitt jag vet. Jag vet inte längre vilka mäklare som är aktuella men jag kan tänka mig att du får ned inköpet rätt rejält på andra ställen. Men fortfarande, varför köper du inte bara fysiskt guld?
Citera
2024-08-17, 20:14
Medlem
Jag köper en hel del altcoins då det är där uppgången kommer öka mest, men samtidigt år jag medveten om riskerna med altcoins.

En altcoin som är top 5 idag kan vara på plats 20 nästa år eller krascha helt.

Därför är mitt råd att om du vill vara så säker som möjligt så ska du investera i börjannpå 4 års cykeln när priset är relativt lågt och välj endast bitcoin.

Hittills har etherum varit lika bra men med tanke på alla altcoins som solana osv så skulle jag säga att ethereums framtid inte är lika säker som bitcoins.
Med det sagt så tror jag inte att jag skulle fega ur med att investera större summor i ethereum.

Skulle etherum börja gå dåligt så skulle nog många andra altcoins också göra det.

Slutsats är btc och eth om du vill gambla så lite som möjligt.
Dollarn skulle då inte jag röra nu när den legat högt ett tag och kommer garanterat gå ner.
Citera
2024-08-17, 20:53
Medlem
Citat:

Du bestämmer dig för att lägga in allt på krypto. Du vill gamla minimalt eftersom det är alla pengarna du har. Hur hade du gjort för att minimera riskerna att förlora?

Allt på DAI?
20% på btc och resten på något annat?

Jag frågar av nyfikenheten. DAI följer ju dollarn, men dollarn ligger extremt högt jämfört med SEK . Jag är ingen expert men är väl ganska stor risk att kronan stärks mot dollarn inom en snar framtid?

Hursomhelst kravet är att alla dina pengar måste in på en cold wallet. Och du vill inte gambla för alla pengarna. Eller iallafall gambla så lite som möjligt.

Om jag inte vore orolig för volatiliteten så skulle jag placera nästan allt i bitcoin i kallt förvar och bara litegrann i guldmynt.

Finns väl något som är bundet till guld också?

Jag skulle inte lita på någon stablecoin för någon form av långtidsförvaring, inte ens en stablecoin som är knuten till guldpriset. Det är ungefär lika vanskligt som att ha pengarna på banken.

Jag skulle ha köpt bitcoin för en stor andel av kapitalet. Om jag vore orolig för volatiliteten (vilket jag inte är) så skulle jag placera resten i fysiska guldmynt förvarade hemma i vapenskåpet eller i ett bankfack.

Om jag inte var orolig för volatiliteten, skulle jag placera nästan allt i bitcoin och bara lite i guldmynt.
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-08-17 kl. 21:25.
Citera
2024-08-18, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag skulle inte lita på någon stablecoin för någon form av långtidsförvaring, inte ens en stablecoin som är knuten till guldpriset. Det är ungefär lika vanskligt som att ha pengarna på banken.

Jag skulle ha köpt bitcoin för en stor andel av kapitalet. Om jag vore orolig för volatiliteten (vilket jag inte är) så skulle jag placera resten i fysiska guldmynt förvarade hemma i vapenskåpet eller i ett bankfack.

Om jag inte var orolig för volatiliteten, skulle jag placera nästan allt i bitcoin och bara lite i guldmynt.

Men vart köper man fysiskt guld utan att betala sjukt hög % tror den är 6-8% och det är löjligt på flera miljoner
Citera
2024-08-18, 01:09
Medlem
Citat:
Men vart köper man fysiskt guld utan att betala sjukt hög % tror den är 6-8% och det är löjligt på flera miljoner

Om du ska köpa så mycket guld och vill få ned priset får du nog satsa på enkilostackor. Se t.ex.

https://suissegold.com/en/product/1-kilogram-gold-bullion-bar-type-of-our-choice
https://www.bitgild.com/1-kilo-gold-bar-valcambi

Jag tror även du får rabatt hos https://tavex.se/ om du ska köpa så mycket. Men då får du kontakta dem och fråga.

Dock bör väl endast en mindre del placeras i guld, för att mildra portföljens volatilitet, om den besvärar dig. På sikt lär bitcoin vara överlägsen guld som placering. Dessutom är bitcoin lättare att förvara säkert, ta med utomlands, omsätta till varor och tjänster, etc.
Citera
2024-08-18, 09:32
Medlem
Leastons avatar
Citat:

Du bestämmer dig för att lägga in allt på krypto. Du vill gamla minimalt eftersom det är alla pengarna du har. Hur hade du gjort för att minimera riskerna att förlora??
Vilken tidshorisont tittar du på?

Allt över 2 år, så hade jag lagt 100% det på Bitcoin.

Allt under 2 år så förstår inte riktigt vart du vill komma med frågan? Om det (av någon märklig anledning) är av absolut största vikt att aldrig ligga minus, så kanske det är bäst att betala av eventuella lån eller köpa kapitalskyddad produkt hos bankerna.

Iom att du snackat om stablecoins tidigare så skall jag försöka svara på den egentliga frågan jag tror du ställer.
Jag skulle fördelat pengarna mellan olika stablecoins där största delarna hamnar i USDT och USDC (och eventuellt DAI). Litar du inte på dem mer än så, så växla till USD, Euro och/eller Svenska kronor.
Dock anser jag det är dumt att ligga exponerad mot fiat, men det tror jag är en HELT annan diskussion än vad du är ute efter att få svar på.
Citera
2024-08-18, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Vilken tidshorisont tittar du på?

Allt över 2 år, så hade jag lagt 100% det på Bitcoin.

Allt under 2 år så förstår inte riktigt vart du vill komma med frågan? Om det (av någon märklig anledning) är av absolut största vikt att aldrig ligga minus, så kanske det är bäst att betala av eventuella lån eller köpa kapitalskyddad produkt hos bankerna.

Iom att du snackat om stablecoins tidigare så skall jag försöka svara på den egentliga frågan jag tror du ställer.
Jag skulle fördelat pengarna mellan olika stablecoins där största delarna hamnar i USDT och USDC (och eventuellt DAI). Litar du inte på dem mer än så, så växla till USD, Euro och/eller Svenska kronor.
Dock anser jag det är dumt att ligga exponerad mot fiat, men det tror jag är en HELT annan diskussion än vad du är ute efter att få svar på.

Vill inte ha med banker att göra! Om btc hinner dippa en gång till så kommer jag köpa på mig några btc. Horisonten är nog 4-5 år.
Citera
2024-08-18, 10:59
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Vill inte ha med banker att göra!
Då sprider du ut dom på olika stablecoins.

Citat:
Om btc hinner dippa en gång till så kommer jag köpa på mig några btc. Horisonten är nog 4-5 år.
Jag tror att BTC kommer vara på betydligt högre nivåer om 4-5 år, och skulle således inte ligga exponerad mot fiat under denna tidsperiod.

Om du pratar om att ligga kortsiktigt (dvs INTE 4-5 år...) i stablecoin för att köpa en BTC dipp så är det betydligt högre risk än vilken stablecoin du vill ligga i. Då fattar jag inte riktigt hur du resonerar. Vad händer om BTC inte dippar?

Medans du pratat om vilken stablecoin du vill ligga i så har BTC gått upp 20%...
Senast redigerad av Leaston 2024-08-18 kl. 11:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in