2024-08-17, 18:02
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Ännu en fjäder i hatten för AFU om det stämmer.

https://x.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1824790537246797826

Är det din analys att det är ett lyckat drag av Ukraina att gå in i Kursk?

Jag hoppas att det är en bra strategi och jag skall inte låtsas att jag har minsta kunskap som ger expertis att bedöma saken, men jag kan inte se några uppenbara fördelar för Ukraina i längden öht varken militärt eller politiskt. Jag har inte heller läst något som förklarar de stora fördelarna med aktionen, utom som en propagandaseger och för eventuella fördelar vid en fredsförhandling.

Om det t ex gäller att kunna tränga längre in i Ryssland dyker ju tankar på tidigare historia upp där Ryssland är beredda att offra land och befolkning och låta fienden rycka fram om det ändå inte ger dem segern. Det ger ju också propagandafördelar för regimen i Moskva som nu med visst fog kan framställa sig som den förfördelade och attackerade parten, vilket de ju lögnaktigt velat göra hela tiden.

Skall Ukraina hålla områden här splittrar de både ryska och egna styrkor. Är det något de tjänar på?
Citera
2024-08-17, 18:04
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så länge de slåss med varandra och håller sig hemma är det inget problem.

Det är cyniskt men en viktig aspekt. Det viktigaste är inte att Ryssland skall få vara framgångsrikt; det viktigaste är att de inte kan mörda sina grannar. Bättre att de mördas varandra. Tids nog kommer stat efter stat i Post-Rysslands utkanter få ordning och kunna införlivas i den civiliserade fredliga omvärlden. Storlek är inte en fördel när det gäller att reformera. När Moskva fortsätter kriga mot diverse utbrytarstater i Sibirien och Kaukasus så kan Östukraina normalisera förhållandena med Europa och republiken Novgorod med st Petersburg som huvudstad kanske redan hunnit ansöka om medlemskap i EU., och Fristaten Königsberg har redan gått med i NATO. Dagens ryska federation kommer aldrig som helhet nå en civiliserad nivå utan kommer definieras av sin svagaste länk (Moskva) gällande demokrati, innovation, civilisation, sammanhållning och frihet. när det ruttna Tsar-ryska imperiet fallerade så försökte man först reformera det med en kommunistisk union, sedan när den havererade med en marknadsliberal federation som vi har idag. Den kommer också misslyckas. Hästen (Eller björnen?) är död oavsett hur mycket du sparkar på kadavret.

Som min jämförelse tidigare. Om alla de forna Öststaterna hade varit ett land så skulle inte det landet vara med i EU idag. Men som separata stater var för sig i varierande takt har många av dem blivit det. I Ryssland så kan man säga att Moskva motsvarar Serbien i en sådan hypotetisk statsbildning, Tjetjenien motsvarar Bosnien och Kamtjatka motsvarar Albanien. Dessa delrepubliker hade gjort att ingen hade anslutit sig till Väst, Europa, EU eller NATO.
Citera
2024-08-17, 18:16
Medlem
anon42s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson

Jag hoppas att det är en bra strategi och jag skall inte låtsas att jag har minsta kunskap som ger expertis att bedöma saken, men jag kan inte se några uppenbara fördelar för Ukraina i längden öht varken militärt eller politiskt. Jag har inte heller läst något som förklarar de stora fördelarna med aktionen, utom som en propagandaseger och för eventuella fördelar vid en fredsförhandling.

Om det t ex gäller att kunna tränga längre in i Ryssland dyker ju tankar på tidigare historia upp där Ryssland är beredda att offra land och befolkning och låta fienden rycka fram om det ändå inte ger dem segern. Det ger ju också propagandafördelar för regimen i Moskva som nu med visst fog kan framställa sig som den förfördelade och attackerade parten, vilket de ju lögnaktigt velat göra hela tiden.

Skall Ukraina hålla områden här splittrar de både ryska och egna styrkor. Är det något de tjänar på?

Fördelar med att gå in:
Demoralisera ryska trupper/civilbefolkning och stärka Ukrainas moral.
Avlasta frontlinjerna och stoppa framryckningarna i Kharkiv då Ryssland måste omfördela resurser och manskap för att möta invasionen.
Under tiden kan Ukraina lägga fokus på andra fronter med större sannolikhet att kunna pressa tillbaka ryssen som har svårare att få in nytt materiel.

t.ex.
Citera
2024-08-17, 18:18
Medlem
Citat:

Jag är också osäker på varför Ukraina gick in i Kursk och varför Ryssland lät dem göra det. Det finns en vinkel på det här att Yrssarna har lurat Ukrainarna att gå in, genom att till synes lida brist på soldater så att området är dåligt bemannat.
Men när ukrainarna kommer in så väntar och väntar de ryska soldaterna och låter dem fara s¨långt in - så att de inte mera har någon olja, ingen ammunition och ingen mat. De kan inte mer retirera och de ukrainska soldater som tas fångna betraktas som terrorister.
Det som återstår av de fem ukrainska skvadronerna (i början var det 12.000 soldater) har grävt ner sig i skogen.
Kanske är det en rysk fälla!
Citera
2024-08-17, 18:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Tyskland stryper stöd till Ukraina. De får inte lyckas FÖR bra. Kriget måste fortgå några år till.

"Uppgifter: Tyska regeringen vill inte ge nytt Ukrainastöd"

"De sedan tidigare klubbade stöden väntas betalas ut, men inga nya pengar kommer skjutas till om försvarsdepartementet skulle begära det, enligt tidningen. Den liberala finansministern Christian Lindner ska ha informerat försvarsminister Boris Pistorius om saken i ett mejl den 5 augusti."

"– Från den ena dagen till den andra fryser Olaf Scholz och hans regering det ekonomiska och därmed det militära stödet till Ukraina, säger Ingo Gädechens från det kristdemokratiska oppositionspartiet CDU."

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/uppgifter-tyska-regeringen-vill-inte-ge-nytt-ukrainast%C3%B6d/ar-AA1oXq5A?ocid=msedgntp&pc=NMTS&cvid=d1fd59ef89994b 3fb452c590b78228e1&ei=22

https://www.faz.net/aktuell/politik/ukraine/ukraine-keine-weitere-finanzielle-militaerhilfe-der-bundesregierung-19924590.html
Vad kan det finnas för motiv till detta hastiga beslut?
Citera
2024-08-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag är också osäker på varför Ukraina gick in i Kursk och varför Ryssland lät dem göra det. Det finns en vinkel på det här att Yrssarna har lurat Ukrainarna att gå in, genom att till synes lida brist på soldater så att området är dåligt bemannat.
Men när ukrainarna kommer in så väntar och väntar de ryska soldaterna och låter dem fara s¨långt in - så att de inte mera har någon olja, ingen ammunition och ingen mat. De kan inte mer retirera och de ukrainska soldater som tas fångna betraktas som terrorister.
Det som återstår av de fem ukrainska skvadronerna (i början var det 12.000 soldater) har grävt ner sig i skogen.
Kanske är det en rysk fälla!

Det fetade
Ukraina lurade brallorna av ryssarna.
Igen.
Bara att försöka ta in.
De andra.uppgifterna du.kommer med är ju bara trams.
Citera
2024-08-17, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Vad kan det finnas för motiv till detta hastiga beslut?
Offentligt är det ekonomiska. Man har inte projicerat för mer pengar till försvaret och den tyska budgeten får väl enligt konstitutionen inte gå över visst minus. Men, samtidigt så finns det gamla tänket om att hålla Ukraina på halster för att de inte ska bli FÖR framgångsrika och hålla dem på halster så konflikten håller i några år till.
Citera
2024-08-17, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Han ljög om att opinionsundersökningen var ny och försökte vilseleda med att svenska folket "framstår mer och mer som efterblivna offer". Nu var länken från 16:e februari och hans proryska trick att ljuga och vilseleda genomskådades. Tyvärr tar proryssar till sådana här ohederliga metoder då dom är alltid ljuger, är oärliga och dåliga förlorare. Nederlaget i Kursk svider på alla ryssapologet-avskum.

Måste medge att ibland är det svårt att hålla koll på dem, vissa kan man se namnet 1. 2. 3. Osv bye bye för att bara skrolla förbi men just han är ju en rolig karaktär.

Givetvis gör dom allt för att förvilla, ljuga och förvanska om sanningen. Jag har dock inte riktigt förstått syftet med det på Flashback för att även om den ryska propagandan skulle segra här så hade det inte ändrat faktumet på stridsfältet. Även om de så skulle ha vunnit propaganda kriget på SVT…
Citera
2024-08-17, 18:32
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abetterworld
Offentligt är det ekonomiska. Man har inte projicerat för mer pengar till försvaret och den tyska budgeten får väl enligt konstitutionen inte gå över visst minus. Men, samtidigt så finns det gamla tänket om att hålla Ukraina på halster för att de inte ska bli FÖR framgångsrika och hålla dem på halster så konflikten håller i några år till.
Tack. Tyskarna har verkligen hattat fram och tillbaka under kriget. Ena dagen vill man gå superförsiktigt fram och säger nej till allt, och nästa ska man gå i bräschen. Olaf Scholz är notoriskt opålitlig.
Citera
2024-08-17, 18:33
Medlem
Reimers avatar
Citat:

Ja, det är min analys att det är ett mycket lyckat drag av Ukraina att flytta kriget till ryskt territorium, det jämnat ut det förhandlingsspel som kommer att avsluta kriget.

Ingen tror ju på fullt allvar att Ukraina skulle kunna besegra Ryssland militärt, de har inte manskap nog för en vinst, ryssarnas köttvågor kommer att kväva dem om de försöker, men ett stort stycke land som bytespant för att få tillbaka det Ryssland ockuperar sitter ju bra.

De propagandafördelar du pratar om gäller ju i så fall endast den inhemska opinionen i Ryssland, i väst så anser ju de flesta att det är rätt medicin för Ryssland, att få kriget i sitt eget land istället för att djävlas med allt och alla i närområdet.
Citera
2024-08-17, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Hur det var före och det blev sedan: https://x.com/Zlatti_71/status/1824822720661422209

3. 100% rätt precis som vanligt... och offensiven i syd fortskrider med väldigt svagt motstånd.
Jag vet inte om några meter i veckan räknas som "fortskrider", men både daggmaskar och sniglar kan hålla sig på behörigt avstånd från rysseriet.
Citera
2024-08-17, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tack. Tyskarna har verkligen hattat fram och tillbaka under kriget. Ena dagen vill man gå superförsiktigt fram och säger nej till allt, och nästa ska man gå i bräschen. Olaf Scholz är notoriskt opålitlig.

"Utrikesministeriet om det påstådda upphörandet av tyskt bistånd till Ukraina: Detta är manipulation
Ivanna Kostina , Stanislav Pogorilov — Lördagen den 17 augusti 2024, 17:46
Talesmannen för Ukrainas utrikesministerium, Heorhiy Tykhiy, uppgav att rapporterna om den tyska regeringens förmodade avslutande av militärt bistånd till Ukraina är felaktiga och manipulativa.

Källa : Tychiy i en kommentar till Ukrinform , rapporterar "Evropeyska Pravda"

"Direkt språk : "Rapporter om att Tyskland ska upphöra med militärt bistånd till Ukraina är felaktiga. Detta är samma manipulation som tidigare rapporter om att halvera biståndet till nästa år."
Detaljer : En talesman för utrikesministeriet noterade att budgetprocessen verkligen pågår i Tyskland, "som vi noga övervakar." Enligt honom förväntas budgeten godkännas i november, och först då kommer nivån på stödet till Ukraina för nästa år att bli känd.

"För närvarande, liksom förra året, har Tysklands regering planerat ett visst bistånd till Ukraina i budgetförslaget. Det liknar det som planerades förra året i detta skede av budgetprocessen. Förra året ökade detta belopp i det parlamentariska skedet av antagandet av budgeten under hösten," påminde Tykhy.:

.....
https://www.pravda.com.ua/news/2024/08/17/7470812/

Det är många desinformationsinsatser igång nu från Peskovs desinformationsdepartent som Marionetterna i olika länder och på olika språk.sprider vidare.
Det här är ett av dom.
Ryssarna är svårt trängda nu.
Av verkligheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in