2024-08-17, 13:14
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Jag gillar inte utvecklingen vid Pokrovsk.

Visst, ryssarna dör i drivor, men det verkar som att de bestämt sig för att ta den här stan, kosta vad det kosta vill. Enligt Kenneth Gregg är ukrainarna i enormt underläge just där när det gäller manskap.

Hoppas de får in tillräckligt med vapen och ammunition nu, i synnerhet klusterammunition så de kan fortsätta att spraya bort kackerlackorna.
Kan vara Ukraina nu skiter i Donbas, men vill döda så många rysser som möjligt så länge det går. Ända vägen att få tilbaks Donbas är på lång sikt vid avtal. Det mästa är ju förstört och folk att bosätta och bygga upp är det troligen lite av, så kan vara Ukraina mår bättre utan Donbas att bekymra sig för.
Citera
2024-08-17, 13:16
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Ryssland är ett fascistiskt land. Nazism är en mer hårdför variant inom fascismen.
Så klart ryssarna delar många värderingar med nazister.
Vi ser också att Putin gärna samarbetar med nazister för att anfalla andra länder.
Redan i februari 2014 blev Demitry Demushkin kontaktad av Rysslands vice premiärminister Dmitry Rogozin och ombedd att samla ultras och nazister för att anfalla Donbas. Demushkin skulle få bli (nazistisk) borgmästare i en stad i Donbas för sina tjänster. Demushkin vägrade. Andra nazister åkte dock för att kriga mot människorna i Donbas exempelvis Zhuchkovsky som var med i truppen, ledda av den ryske ultran Igor Girkin, som startade kriget mot människorna i Donbas April 12 2014, och sedan började tortera och mörda civila April 17, och tvingade Ukraina att försvara Donbas.

Ryssland stödjer ju också många nazistiska grupper i Europa.
Citera
2024-08-17, 13:24
Medlem
raskenss avatar
Intressant att Ukraina släpper en krypterad avlyssning när ett ryskt befäl beordrar halshggning av fyra ukrainsja krigsfångar. Att ryssarna bryter mot alla lagar vet vi men intrssant är att ukraina avlyssnar krypterad trafik. Hur mycket kan Ukraina avlyssna ända till Kreml?

Om dom kan läsa i klartext vad ryssen ska göra så är det nog rejält illa ställt för ryssen:

https://x.com/PStyle0ne1/status/1824551478997959121
Citera
2024-08-17, 13:32
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Nån som sett inslagen från RAI? Enligt uppgift lär dom ha visat glada ryssar som hejar på ukrainska armen i Kursk. Klart Kreml blir lite putt och Putin kissar på sig i ilskan:

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/direktrapport-forsamrat-sakerhetslage?inlagg=462eff7772128aaf60aee3392c235 db7

Ukrainska TSN var nog först inne i ryssland.
Här är italienska TG1:s inslag.

https://x.com/TOGAjano21/status/1824412569261531401

Klipp på CNNs rapportering inifrån ryssland samt ett längre inslag som man lagt upp på youtube för en timme sedan.

https://x.com/cnnipr/status/1824525941219229948
https://www.youtube.com/watch?v=R9u3Km4jhiE

Kom igen nu Expressen!
Citera
2024-08-17, 13:38
Medlem
Tre personer som blir så till sig i trasorna över ett havererat ryskt jetplan att de inte ens klarar av enkel huvudräkning:

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Jag vet att THE SUN inte går att lita på, men jag förmodar att denna fantastiska story är sann.

https://youtu.be/_n8FvsRFQJE?si=Yy9H9t0hY_yrvMx4

Ett ryskt atomplan värt 9 miljarder SEK har alltså kraschat. Inte saboterat eller nedskjutet. Skiten trillade plötsligt ner pga tekniskt fel 😯💀😯💀😯💀😯

Detta bekräftar vad jag och flera andra har trott. Rysslands förmåga att hantera och avfyra kärnvapen, är minst sagt försvagad, pga korruption, alkoholism, dålig organisation och nedärvd depression.

Detta land är inte kapabelt att inneha kärnvapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Nio miljarder!
Jag postar en länk till artikeln. Det är bättre än en YT-video.
1 miljard svenska kronor skulle jag mena att den kostar.

New vid shows Putin’s £93m nuke bomber plummet and EXPLODE as Russians scramble for cause of humiliating mystery crash
https://www.thesun.co.uk/news/29905332/nuke-bomber-plummet-explode-russians/

Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
1 pund = 13,47 SEK

930.000.000 pund = 12,5 miljarder

Grattis, ni har allihop slängt på en nolla för mycket i det pris som The Sun angav för det här planet. Nio miljarder kronor? 12.5 miljarder? Nej, 93 miljoner pund blir i svenska pengar ungefär 1.2 miljarder kronor (som Rebodnev redan varit inne på). Det är f ö ungefär samma pris som ett amerikanskt F-35-plan, och de råkar också ut för haverier och krascher då och då. Har hänt ungefär lika ofta som med det här Tupolevplanet faktiskt (i absoluta tal på senare år).

Sedan är 93 miljoner pund en ren fantasisiffra från The Suns sida. Det här är ett gammalt plan från 70-80-talen, om än uppgraderat, och ett mer realistiskt pris är 30-40 miljoner pund. När ett annat plan av samma typ kraschade vid Stavropol i våras uppskattades värdet av planet till 40 miljoner dollar, runt 400 miljoner kronor. (Ukraina tilskriver sig fötstås denna krasch, men det har inte gått att bekräfta)

Amerikanska F-35 kostar mer än dubbelt så mycket och de har också haft flera terminala haverier:

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_accidents_and_incidents_involving_the_Lock heed_Martin_F-35_Lightning_II
Citera
2024-08-17, 13:44
Medlem
Ja jag får erkänna mitt hjärnsläpp i räkningen haha.

Som alltid är det svårt att uppskatta ett värde. Men nyanskaffningsvärde torde vara rimligt att använda.
Citera
2024-08-17, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Senilix
Det här är liksom inte första gången detta händer så jag undrar nu, varför Du lägger upp samma text fyra gånger i ett inlägg?

Det har du alldeles rätt i.
Använder en liten mobil med litet tangentbord, ofta i rörelse.
Där finns en utmaning att jobba med.
Tack för ditt påpekande.
Hursom, då vet jag åtminstone en som läst mitt inlägg. Fyra gånger.

Vad säger du om innehållet?
Att skicka unga värnpliktiga till ett krig med kort, kort utbildning?
Citera
2024-08-17, 13:47
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ny opinionsundersökning i USA om hur stödet till Ukraina bör hanteras.

https://responsiblestatecraft.org/ukraine-peace-talks-poll/

"Roughly 70% of Americans want the Biden administration to push Ukraine toward a negotiated peace with Russia as soon as possible..."

"In that poll, 57% of respondents said they backed talks that would involve compromises..."

"The results are weighted to ensure a representative sample of the U.S. population. The margin of error is 2.5% using a 95% confidence level..."

"Meanwhile, 54% of Democrats and 40% of Republicans favored conditioning aid on diplomatic talks..."

Det blir spännande att se hur långtgåene och länge USAs ledning kan vara out of touch med befolkningen.

Svenska opinionen framstår mer och mer som efterblivna offer för det militär-industriella komplexet.

Det fetade: "Skicklig" downplaying från trådens "neutrala" skribent i tråden som inte kan något annat en tillämpa ohederliga proryska tricks. Du trodde ingen skulle klicka på länken från 16:e februari?

Hur opinionen ser ut efter ryska nederlaget i Kursk borde vara oroväckande för dig och din sort. Dina vänner har blivit totalt utraderade i kommentarfälten på youtube senaste veckorna.

Du som är "neutral" kan väl ge en analys på hur länge till ryssapologeter kan vara helt out of touch med svenska regeringen och hela svenska folket när dessa ryssvänner stöttar en efterlyst krigsförbrytare och en regim som bryter mot internationell rätt.
Citera
2024-08-17, 13:49
Medlem
Razamatazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
1. Det finns många områden i Ryssland som är relativt homogena och lätt skulle kunna fungera som egna stater när Ryssland förlorat sitt krig i Ukraina. Tjetjenien har ju försökt bli självständiga två gånger men detta har slagits ner av den ryska militären.

2. Historiskt sett är alla nationsgränser konstruerade – även gränsen mellan Ryssland och Ukraina, som inte följer några direkta naturliga gränser (såsom floder eller bergskedjor). Skåne och Halland tillhörde exempelvis Danmark och Finland var svenskt etc. Få i Halland vill idag söka sig tillbaka till Danmark.

Det går på samma sätt att skapa nya nationer i Ryssland genom att konstruera nya gränser. Men problemet är snarare att de som bor i östra Ryssland är fattiga och lågutbildade, så det kommer troligtvis inte bli tal om några särskilt framgångsrika nationer. De hade nog fått det bättre om hela Ryssland en gång för alla kunde demokratiseras och påbörja resan mot en modern demokratisk industrination.
Det fetade du skrivit, instämmer om det. Tror nyckeln till demokratisering är att se till att nätverken för ryska underrättelsetjänsterna inte upprätthålls i samband med den kommande ryska kollapsen. När sovjet kollapsade lyckades de fortsätta finansiera och upprätthålla KGBs organisation och även hemliga nätverk in i väst. På grund av detta lyckades de sen tillsätta sin man Putin till makten och sen blev det som det blev. Viktigt detta inte händer igen med FSB.
Citera
2024-08-17, 13:52
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Det fetade: "Skicklig" downplaying från trådens "neutrala" skribent i tråden som inte kan något annat en tillämpa ohederliga proryska tricks. Du trodde ingen skulle klicka på länken från 16:e februari?

Hur opinionen ser ut efter ryska nederlaget i Kursk borde vara oroväckande för dig och din sort. Dina vänner har blivit totalt utraderade i kommentarfälten på youtube senaste veckorna.

Du som är "neutral" kan väl ge en analys på hur länge till ryssapologeter kan vara helt out of touch med svenska regeringen och hela svenska folket när dessa ryssvänner stöttar en efterlyst krigsförbrytare och en regim som bryter mot internationell rätt.

Jag har inte sagt att jag är neutral. Det är du som hela tiden förtalar dina meningsmotståndare, rätt genomskinligt vid det här laget. Om det hade behövts hade jag gett några pinsamma exempel från din historik i denna tråd.

Däremot har du rätt i att jag missade datumet. Jag sökte på senaste veckan på google, men fick en felträff uppenbarligen. Då har vi svaret, befolkningen kan i alla fall "hållas på halster" i några månader.

I demokratier behöver man inte rätta sig efter folket eller regeringen. Du är små-fascistisk (allra minst) så inte konstigt att du är USAs lilla husneger (dock med hjälp av solarium).
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-17 kl. 14:00.
Citera
2024-08-17, 13:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Ja jag får erkänna mitt hjärnsläpp i räkningen haha.

Som alltid är det svårt att uppskatta ett värde. Men nyanskaffningsvärde torde vara rimligt att använda.

Det går inte riktigt att uppskatta värdet hur eller hur . Vad skulle en nyanskaffning kosta idag och vad skulle det kosta att återskapa den industriella förmåga som krävs och vilka spin off effekter skulle det få som går på pluskontot ?

Mycket Ryssland förlorar i detta krig är inte ersättningsbart på kort sikt eller ens öht . Medelåldern på ingenjörer i Ryssland ökar och mycket kompetent folk har lämnat Ryssland .

Framtiden ser ganska mörk ut dessvärre . Samtidigt knyter de sig närmare an till Kina ( Titta gärna på hur kinesiska " investeringar " fungerar och hur de exploaterar samt bokstavligen bygger saker enbart för att vinstmaximera . Deras investeringar tillför mycket lite värde hos de exploaterar )
Senast redigerad av skalman1973 2024-08-17 kl. 14:02.
Citera
2024-08-17, 13:58
Medlem
HejaFinlands avatar
Lite ögonblicksbilder från Kursk (Tror jag). I början kan man se vad många speciella prylar de har med sig när de skall strida. Handgranater och vissa saker vet jag inte vad det är. Inklusive energidryck och godis. Mycket sjukvårdsmateriel. Sedan skjuter han svenskt pansarskott.
https://x.com/TheDeadDistrict/status/1824705420671275118
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in