2024-08-17, 10:01
  #613
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Fullkomligt odrickbart, skulle jag säga. Hade nog föredragit en kvarting halväcklig rom i ryggan om nu vikten var ett problem.

Ett sidospår: har du något helgtips för just en sån där fancy pancy trappistöl som faktiskt går att hitta i statens sortiment?

Jag var på bryggeriet De Halve Maan i Brygge för några år sedan och prövade deras sortiment, otroligt gott - de serverade korv till ölen också, man blev ju rejält dragen eftersom det är 11%are vi snackar om.

Gick precis in och kollade, den jag prövade finns på Systemet men verkar vara en ordervara:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/straffe-hendrik-5071503/

Annars så finns det ju de gamla klassiska som Chimay blå, det är en favorit.

Men ska man dricka belgisk lyx-öl varje dag så sticker ju priserna iväg också... det var faktiskt länge sedan jag unnade mig något sånt här, men det tänker jag göra nästa gång det blir klirr i kassan.
Citera
2024-08-17, 10:05
  #614
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Så länge jag kan minnas så har det surrats om denna. Den stora "draken" - om man ens vågar lägga en sådan i kundkorgen blir man nog stämplad alkis av the collective hivemind.

Är det någon som använder sig av den för att komma igång på helgen? En sådan burk motsvarar lite drygt en halv flaska vin - så den har ju sin funktion om man är en sådan som är desperat att bli full snabbt.

Själv tycker jag att den knappt kan räknas som öl, då spritsmaken är så tydlig att den totaldominerar smaken. Märkligt nog så har jag dock druckit en massa 9-10%are (mycket belgiskt fancy-smancy trappistöl och sånt) och aldrig fått samma känsla.

Har även druckit en 11% Straffe Hendrik på ett bryggeri i Belgien, och den var hur god som helst. Så själva alkoholhalten bör inte vara problemet - det är nog helt enkelt en fulöl som inte direkt kan klassas som ett hantverk utan massproducerat rävgift.
Kommer inte ihåg om det var den eller om det var Pripps (dom har väl oxå en sån stark variant va?). Drack några enstaka klunkar och gillade inte den. Smakade som när jag var yngre och vi gjorde bus grogg, eller vad vi nu kallade den för.. smakar alldeles för mycket sprit. Men något positivt är att det inte behövs så mycket. Jag blev varm i hela kroppen av dom få klunkarna jag drack.
Citera
2024-08-17, 10:12
  #615
Medlem
10,2% alltså en öl för osäkra tonårs killar och alkisar. Skulle handla på systemet för tio år sedan till föräldrarna. Hur det var hängde jag på låset när dom öppna. Tillsammans med tio alkisar, som samtliga köpte super starka äckel öl med jämna pengar.

Kommer aldrig någonsin mer gå på Systemet när de precis öppnat.
Kändes väldigt B.
Citera
2024-08-17, 10:15
  #616
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag var på bryggeriet De Halve Maan i Brygge för några år sedan och prövade deras sortiment, otroligt gott - de serverade korv till ölen också, man blev ju rejält dragen eftersom det är 11%are vi snackar om.

Gick precis in och kollade, den jag prövade finns på Systemet men verkar vara en ordervara:

https://www.systembolaget.se/produkt/ol/straffe-hendrik-5071503/

Annars så finns det ju de gamla klassiska som Chimay blå, det är en favorit.

Men ska man dricka belgisk lyx-öl varje dag så sticker ju priserna iväg också... det var faktiskt länge sedan jag unnade mig något sånt här, men det tänker jag göra nästa gång det blir klirr i kassan.
Tack, det här blir spännande att grotta ned sig i. Jag har inte ens druckit den Chimay blå heller. Munkarna måste ju som du säger varit dyngraka förr. Jag har precis slutat snusa så två sådana här öl till helgen är precis den lucka jag behöver fylla för att fortsätta ha det kämpigt med ekonomin.

Vad gäller trådstarten så kan jag sträcka mig till att dricka en sjutvåa om nöden kräver. Och finns många goda IPor som kan slinka ner som är starkare än så. Men tanken på en Arboga 10,2% får mig liksom att bli instant bakis. Undra om det är billigare att slå upp en annan starköl i glas och spä ut med vodka själv för att uppnå önskad styrka?
Citera
2024-08-17, 10:28
  #617
Medlem
Giant Squids avatar
Har man bara 25 spänn och är lite darrig på händerna så kan det vara en livräddande frukostbira. Serveras bäst halvljummen i en närliggande park.
Citera
2024-08-17, 10:29
  #618
Avstängd
pojkpingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Bredyxa
10,2% alltså en öl för osäkra tonårs killar och alkisar. Skulle handla på systemet för tio år sedan till föräldrarna. Hur det var hängde jag på låset när dom öppna. Tillsammans med tio alkisar, som samtliga köpte super starka äckel öl med jämna pengar.

Kommer aldrig någonsin mer gå på Systemet när de precis öppnat.
Kändes väldigt B.

Håller med, man känner sig som en skurk när/om man trillar in vid 10. Jag brukar hålla mig till 11, då har alkisarna inhandlat sin frukost.
Citera
2024-08-17, 10:30
  #619
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Tack, det här blir spännande att grotta ned sig i. Jag har inte ens druckit den Chimay blå heller. Munkarna måste ju som du säger varit dyngraka förr. Jag har precis slutat snusa så två sådana här öl till helgen är precis den lucka jag behöver fylla för att fortsätta ha det kämpigt med ekonomin.

Det är inte säkert att du kommer tycka om smaken. Många som bara dricker tex fulöl varje dag, som min käre far (han dricker enbart massproducerat lager, hans inköp på systemet är identiskt år efter år) är vana vid att öl ska smaka blaskig lager, så när den inte gör det så ryggar de tillbaka.

Jag gillar allt möjligt - det är inte fel med en iskall fulöl heller en varm dag, men min pappa kunde inte ha mer fel med att avfärda den lite finare hyllan som finns. Det är hög kvalitet man får för pengarna, just att man vet att det bryggts i ett kloster också gör känslan lite häftigare.
Citera
2024-08-17, 10:31
  #620
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Serveras bäst halvljummen i en närliggande park.


Citera
2024-08-17, 10:46
  #621
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Har man bara 25 spänn och är lite darrig på händerna så kan det vara en livräddande frukostbira. Serveras bäst halvljummen i en närliggande park.

Aldrig köpt den själv. Fick en av en kompis. Kan verkligen föreställa mig att den kan rädda (eller kanske snarare förskjuta) en darrig morgon.

Tror faktiskt att ölen ”njutes” bäst kall. Man får transportera den i en kylväska till bänken. Finns en risk dock att ens bänkpolare kommer betrakta en som en snobb som kör med kylväska.
Citera
2024-08-17, 10:48
  #622
Medlem
Sababas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med, man känner sig som en skurk när/om man trillar in vid 10. Jag brukar hålla mig till 11, då har alkisarna inhandlat sin frukost.

Jag kände hur deras skam och ångest smittade av sig. Fan vad de luktade också.

Hela upplevelsen av att handla och unna sig blev förstörd. Ja en bitter eftersmak.
Citera
2024-08-17, 10:51
  #623
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sababa
Aldrig köpt den själv. Fick en av en kompis. Kan verkligen föreställa mig att den kan rädda (eller kanske snarare förskjuta) en darrig morgon.

Tror faktiskt att ölen ”njutes” bäst kall. Man får transportera den i en kylväska till bänken. Finns en risk dock att ens bänkpolare kommer betrakta en som en snobb som kör med kylväska.

Hundra procent att det är så. Helst ska man inte lägga in den i ett kylskåp - man ska dunka in den i frysen, och fixa timingen perfekt - dvs man plockar ut burken precis innan innehållet hinner frysa. Så gör jag med all öl som bara smakar OK när den är iskall.
Citera
2024-08-17, 10:53
  #624
Medlem
Det är en utmärkt startraket som smakar förjävligt. Jag köper ibland en sån + resten av det jag ska ha i normala öl.

Bakfyllan blir exponentiellt värre ju fler Arboga man dricker så max en eller två såna - aldrig fler. Det är trots allt ett riktigt rävgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in