Citat:
Ursprungligen postat av
VoFC
Här kommer ett exempel på en löpare som lyckades mindre väl två gånger på OS, men som fick en tredje chans som 29-åring.
https://sok.se/idrottare/idrottare/a/anders-garderud.html
Jag tror man skall akta sig för att döma ut någon som blivande undermålig 29-åring baserat på vad vederbörande presterade som 25-åring.
Du jämför alltså rakt av Anders Gärderud med Leo Magnusson..:-)
Finn ett fel.
Gärderud var en exceptionell talang och hela friidrottsSverige var tidigt fullt medvetna om det.
Detta gäller inte Leo Magnusson,för att uttrycka sig milt.
Du kan ju personligen jämföra Gärderuds tider och hur dessa stod sig i konkurrensen när han var 26 år och sedan jämföra hur Leo står sig i motsvarande jämförelse.
Som tidigare påpekats så skulle jag personligen inte haft något emot om just Leo Magnusson hade fått lubba OS i Paris.Hans resultatutveckling är så pass intressant att den kan försvara en uttagning som jag ser det.
Helvetet kommer dock att frysa till is innan jag ställer mig bakom en till stora delar kravlös inställning till svensk os deltagande.Jag är övertygad om att det skulle vara en direkt negativ inriktning,inte bara för friidrotten specifikt utan för hela OS truppen i dess helhet.
Andra medlemåttiga utövare i andra idrotter skulle kunna ställa krav på OS deltagande utifrån friidrottens lägsta punkt..och det skulle i all praktik te sig ohållbart överlag.
Gränser måste dras någonstans.Jag tycker att SOKs är helt okay och vill svensk friidrott ha fler OS deltagare framgent så är det upp till svensk friidrott att prestera bättre istället för att gråta ut i pressen och i domstol a la exempelvis Maja Nilsson.