2024-08-17, 08:34
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Vadå, det blir ju så om man uteslutande ska gå på placeringar och inte ta hänsyn till konkurrensen i olika grenar!

Tycker varken Fanny eller Axelina haft några övertygande säsonger, vilket däremot Julia haft och även Vanessa som kommit starkt på slutet samt klättrat rejält på världsrankingen!

Ja, absolut, jag gillar WA:s ranking, där det t.ex. även blir tydligt att Duplantis är världsetta i friidrott och inte ”bara” i stavhopp! Sedan kan du ju fråga dig hur många småtjejer som drömmer om att bli världens snabbaste kvinna (springa fort) kontra hur många som drömmer om att stöta en kula längst?

Förstår inte varför man ska hymla om detta?

Är verkligen det svagare konkurrens i kula än på 200 meter? Kula är ändå den mest lättillgängliga kastgrenen och går att utöva både inomhus och utomhus. Och även om det skulle vara svagare konkurrens i kula så är det inte så pass stor skillnad att det kompenserar den skillnad som finns mellan Henriksson och Roos/Axelina placeringsmässigt på OS.

Jag rankar därför Roos/Axelina före Henriksson.
Citera
2024-08-17, 08:40
Medlem
Alkibiadess avatar
Lag-SM-finalen avgörs idag i Sollentuna sänds på friidrottskanalen (fanns ingen information om det tidigare i veckan).
Citera
2024-08-17, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
När Emil Blomberg togs ut till OS i Tokyo 2021 på framtidskriteriet så var han 28 år. Stina Lawner som var med i pistolskytte nu i Paris är 36 och hon togs ut på framtidskriteriet.

I de officiella uttagningsdokumenten står inget om att framtidskriteriet bara gäller för de som är under 25 år.

Man får väl göra en bedömning om det är rimligt med hänsyn till ålder och utveckling om den aktive kommer kunna vara med på nästa OS och gör sig rättvisa där istället för att blint stirra på en ålderssiffra.

Poängen med Bergqvist, Olsson och Ståhl är ju att det tydligen är OK att de presterade lite mera blygsamt på sitt första OS men att det inte är OK att flera av våra yngre aktiva som var med i Paris blev 22:a eller liknande.

Kan inget annat än instämma.
När det gäller åldersspridningen, vill jag gärna tillägga att den svenska marathonlöpare som presterat i särklass bäst placeringsmässigt på globala mästerskap var 37 vid tillfället ifråga. Han gjorde marathondebut som 33-åring. Med dagens uttagningsregler skulle han ha haft svårt att övertyga SOK om sin uttagningsvärdighet. Dock blev han på den tiden uttagen till två OS, där han dock inte lyckades lika bra som på VM.
Citera
2024-08-17, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Är verkligen det svagare konkurrens i kula än på 200 meter? Kula är ändå den mest lättillgängliga kastgrenen och går att utöva både inomhus och utomhus. Och även om det skulle vara svagare konkurrens i kula så är det inte så pass stor skillnad att det kompenserar den skillnad som finns mellan Henriksson och Roos/Axelina placeringsmässigt på OS.

Jag rankar därför Roos/Axelina före Henriksson.

Om man betänker att alla de stater som inte har en inkvalad friidrottare oftast skickar en sprinter, så kan man dra slutsatsen att sprint är en gren som utövas av betydligt flera. Om skillnaden är så stor, att det gör att plats runt 20 på 200 m överträffar en plats 7 i kula är för mig en obesvarbar fråga.

För mig är dessutom frågeställningen inte särskilt intressant. Jag anser att alla som klarat IOK:s krav skall tas ut till OS, och därmed tycker jag diskussionen faller.

Själv gladdes jag lika mycket åt Fannys sjundeplats som åt Julias svenska rekord, (fast ännu mer åt Vanessas första finalkast).
Citera
2024-08-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoFC
Här kommer ett exempel på en löpare som lyckades mindre väl två gånger på OS, men som fick en tredje chans som 29-åring.

https://sok.se/idrottare/idrottare/a/anders-garderud.html

Jag tror man skall akta sig för att döma ut någon som blivande undermålig 29-åring baserat på vad vederbörande presterade som 25-åring.

Du jämför alltså rakt av Anders Gärderud med Leo Magnusson..:-)
Finn ett fel.
Gärderud var en exceptionell talang och hela friidrottsSverige var tidigt fullt medvetna om det.
Detta gäller inte Leo Magnusson,för att uttrycka sig milt.
Du kan ju personligen jämföra Gärderuds tider och hur dessa stod sig i konkurrensen när han var 26 år och sedan jämföra hur Leo står sig i motsvarande jämförelse.

Som tidigare påpekats så skulle jag personligen inte haft något emot om just Leo Magnusson hade fått lubba OS i Paris.Hans resultatutveckling är så pass intressant att den kan försvara en uttagning som jag ser det.

Helvetet kommer dock att frysa till is innan jag ställer mig bakom en till stora delar kravlös inställning till svensk os deltagande.Jag är övertygad om att det skulle vara en direkt negativ inriktning,inte bara för friidrotten specifikt utan för hela OS truppen i dess helhet.
Andra medlemåttiga utövare i andra idrotter skulle kunna ställa krav på OS deltagande utifrån friidrottens lägsta punkt..och det skulle i all praktik te sig ohållbart överlag.

Gränser måste dras någonstans.Jag tycker att SOKs är helt okay och vill svensk friidrott ha fler OS deltagare framgent så är det upp till svensk friidrott att prestera bättre istället för att gråta ut i pressen och i domstol a la exempelvis Maja Nilsson.
Citera
2024-08-17, 09:36
Medlem
Med tanke på alla diskussioner som varit om uttagningskriterier, undrar jag om det finns någon som vet varför uttagningskriterierna ser ut som de gör.
Klart är att kriterierna beslutades på SOK:s årsmöte 2023, där SOK lade fram ett förslag som antogs. Tre förbund (friidrott, simning och taekwondo) lämnade in en motion, där man yrkade att alla som var kvalificerade enligt IOK skulle tas ut. Årsmötet röstade dock enligt SOK:s förslag.
Vid årsmötet har samtliga 38 olympiska specialförbund (OSF) rätt att sända två delegater vardera. Någon hänsyn till antalet medlemmar i förbunden tas inte. Fotbollförbundet med 1,3 miljoner medlemmar har lika många delegater som Förbundet för amerikansk fotboll och landhockey (ja, det finns faktisk ett sådant). Sistnämnda förbund organiserar Sverige 11 föreningar, som bedriver landhockeyverksamhet. Dock tycks det inte finnas något landslag som utövar den variant som utövas i OS (av 11-manna-/kvinnolag).
Av de 38 specialidrottsförbunden är det 6 som är verksamma inom vintersporter. Av övriga 32 var det, om jag räknat rätt, 17 som hade idrottare som var kvalificerade enligt SOK.
För mig skulle det vara intressant att veta vilka förbund som röstade ner motionen från Friidrottsförbundet m.fl., och vilka deras motiveringar var.
Om jag vor grävande journalist med idrottsintresse, skulle jag kastat mig över detta.
Citera
2024-08-17, 09:41
Medlem
Citat:
Menar du att SOK satt en gräns vid 25, eller är det din personliga åsikt att det borde vara så?

Generellt sett ligger den där någonstans gällande friidrott.
Det finns dessutom redan flexibilitet gällande det kategoriska i gränsdragningen,så det behöver inte lipas vidare i tråden gällande det.
Det tas redan höjd för att olika discipliner har olika åldersprofiler så att säga.
Detta innebär inte att exempelvis en tidigare i sommar jättelik mästerskapsflopp som Hallertz skall få åka turistresa till OS i Paris.
Citera
2024-08-17, 09:46
Medlem
Citat:
Med tanke på alla diskussioner som varit om uttagningskriterier, undrar jag om det finns någon som vet varför uttagningskriterierna ser ut som de gör.
Klart är att kriterierna beslutades på SOK:s årsmöte 2023, där SOK lade fram ett förslag som antogs. Tre förbund (friidrott, simning och taekwondo) lämnade in en motion, där man yrkade att alla som var kvalificerade enligt IOK skulle tas ut. Årsmötet röstade dock enligt SOK:s förslag.
Vid årsmötet har samtliga 38 olympiska specialförbund (OSF) rätt att sända två delegater vardera. Någon hänsyn till antalet medlemmar i förbunden tas inte. Fotbollförbundet med 1,3 miljoner medlemmar har lika många delegater som Förbundet för amerikansk fotboll och landhockey (ja, det finns faktisk ett sådant). Sistnämnda förbund organiserar Sverige 11 föreningar, som bedriver landhockeyverksamhet. Dock tycks det inte finnas något landslag som utövar den variant som utövas i OS (av 11-manna-/kvinnolag).
Av de 38 specialidrottsförbunden är det 6 som är verksamma inom vintersporter. Av övriga 32 var det, om jag räknat rätt, 17 som hade idrottare som var kvalificerade enligt SOK.
För mig skulle det vara intressant att veta vilka förbund som röstade ner motionen från Friidrottsförbundet m.fl., och vilka deras motiveringar var.
Om jag vor grävande journalist med idrottsintresse, skulle jag kastat mig över detta.

Vad skulle det vara för intressant med det?
Beslutet är fattat enligt de demokratiska riktlinjer som även friidrottsförbundet står bakom.
Är du ute efter att hudflänga exempelvis Landhockey så bör du först som sist ha ovanstående i permanent åtanke.
Citera
2024-08-17, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Du jämför alltså rakt av Anders Gärderud med Leo Magnusson..:-)
Finn ett fel.
Gärderud var en exceptionell talang och hela friidrottsSverige var tidigt fullt medvetna om det.
Detta gäller inte Leo Magnusson,för att uttrycka sig milt.
Du kan ju personligen jämföra Gärderuds tider och hur dessa stod sig i konkurrensen när han var 26 år och sedan jämföra hur Leo står sig i motsvarande jämförelse.

Som tidigare påpekats så skulle jag personligen inte haft något emot om just Leo Magnusson hade fått lubba OS i Paris.Hans resultatutveckling är så pass intressant att den kan försvara en uttagning som jag ser det.

Helvetet kommer dock att frysa till is innan jag ställer mig bakom en till stora delar kravlös inställning till svensk os deltagande.Jag är övertygad om att det skulle vara en direkt negativ inriktning,inte bara för friidrotten specifikt utan för hela OS truppen i dess helhet.
Andra medlemåttiga utövare i andra idrotter skulle kunna ställa krav på OS deltagande utifrån friidrottens lägsta punkt..och det skulle i all praktik te sig ohållbart överlag.

Gränser måste dras någonstans.Jag tycker att SOKs är helt okay och vill svensk friidrott ha fler OS deltagare framgent så är det upp till svensk friidrott att prestera bättre istället för att gråta ut i pressen och i domstol a la exempelvis Maja Nilsson.

Som jag skrev i ett tidigare svar till någon som citerade mitt svar till dig, var det sannolikt ett missförstånd från min sida, som gjorde att jag refererade till Gärderud. Ber om ursäkt för detta.
Dock har jag ett par andra invändningar mot vad du skrev:
Du säger att man man måste sätta en åldersgräns (som du anser skall vara 25 år oavsett gren), men i samma mening anser du att Leo Magnusson kan undantas. I så fall är det väl ingen gräns? Då ställer man väl upp på att man skall göra en individuell bedömning oavsett gräns?
Jag vänder mig väldigt mot att du kallar idrottare som är inkvalade enligt IOK för undermåliga. Det är enligt mening direkt oförskämt mot människor som i de flesta fall satsat seriöst under hela sitt liv på att komma till OS, som kvalat in enligt IOK, men inte uppfyllt SOK:s kval, vilka enligt min erfarenhet saknar verklighetsförankring.
Citera
2024-08-17, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Generellt sett ligger den där någonstans gällande friidrott.
Det finns dessutom redan flexibilitet gällande det kategoriska i gränsdragningen,så det behöver inte lipas vidare i tråden gällande det.
Det tas redan höjd för att olika discipliner har olika åldersprofiler så att säga.
Detta innebär inte att exempelvis en tidigare i sommar jättelik mästerskapsflopp som Hallertz skall få åka turistresa till OS i Paris.

Jag bara undrade om 25 var din personliga åsikt aller om SOK uttalat detta uttalat detta officiellt.

Generellt sätt ligger den den där någonstans?
Vad grundar du det på? Är det din subjektiva tolkning av vilka som fått nobben?
Vad Rebecka har med detta att göra
förstår jag inte.
Citera
2024-08-17, 09:58
Medlem
Citat:
Som jag skrev i ett tidigare svar till någon som citerade mitt svar till dig, var det sannolikt ett missförstånd från min sida, som gjorde att jag refererade till Gärderud. Ber om ursäkt för detta.
Dock har jag ett par andra invändningar mot vad du skrev:
Du säger att man man måste sätta en åldersgräns (som du anser skall vara 25 år oavsett gren), men i samma mening anser du att Leo Magnusson kan undantas. I så fall är det väl ingen gräns? Då ställer man väl upp på att man skall göra en individuell bedömning oavsett gräns?
Jag vänder mig väldigt mot att du kallar idrottare som är inkvalade enligt IOK för undermåliga. Det är enligt mening direkt oförskämt mot människor som i de flesta fall satsat seriöst under hela sitt liv på att komma till OS, som kvalat in enligt IOK, men inte uppfyllt SOK:s kval, vilka enligt min erfarenhet saknar verklighetsförankring.

En bra gränsdragning är alltid till viss del flexibel.
Jag anser det sålunda befogat att titta på varje "fall" för sig.
Det finns skillnader i att argumentera för att Magnusson skall få en OS biljett i jämförelse med Hallertx exempelvis.
Som jag upprepade gånger deklarerat så tycker jag att det fanns rimlig grund för en uttagning av Leo Magnusson.
Detta betyder inte att jag tycker motsvarande gällande Rebecka Hallerth exempelvis.

Jag ser inga rimliga skäl som berättigar Hallerth till OS deltagande.
Du gör uppenbarligen det,och jag tror sådan uttagningsgräns skulle vara av negativ inverkan för OS trupp som helhet.
Citera
2024-08-17, 10:02
Medlem
Citat:
Jag bara undrade om 25 var din personliga åsikt aller om SOK uttalat detta uttalat detta officiellt.

Generellt sätt ligger den den där någonstans?
Vad grundar du det på? Är det din subjektiva tolkning av vilka som fått nobben?
Vad Rebecka har med detta att göra
förstår jag inte.

25 år är min personliga uppfattning var SOK generellt sett lägger ribban gällande framtidskriteriet friidrott ja.
Det finns utrymme taget för flexibilitet gällande detta då olika grenar har olika åldersprofiler..så att säga.
Inte ens SOK jämför 100 meter rakt av med Diskus exempelvis..men gränsen gällande framtidskriteriet torde generellt ligga runt 25 år.

Rebecka Hallerth har allt med detta att göra.
Hon skulle ju fått göra bort sig i OS enligt dig,inte mig.
Senast redigerad av Lookalike 2024-08-17 kl. 10:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in